Brid Brennan ja James Cosmo. Kuva: Making Movies Oy
ELOKUVA | Rakkaani merikapteeni ei ole romanttinen vanhusdraama. Klaus Härön elokuvassa on sukupolvien välistä jykevyyttä tulehduttavuuteen asti.
”Klaus Härö, uskovainen mies, on tehnyt taas kerran itsensä näköisen elokuvan.”
ARVOSTELU
Rakkaani merikapteeni
- Ohjaus: Klaus Härö
- Käsikirjoitus: Kirsi Vikman ja Jimmy Karlsson
- Rooleissa: James Cosmo, Bríd Brennan, Catherine Walker
- Ensi-ilta: 30.9.2022
Klaus Härö on tehnyt parhaan elokuvansa tähän asti. Rakkaani merikapteeni on niin ovela juoneltaan, kaunis kuvaukseltaan, ehjä näyttelijäntyöltään kuin solidi kokonaistoteutukseltaankin.
Mutta parasta on, että se ei ole romanttinen vanhusdraama, ikuinen Kultalampi– tai Hiljaiset sillat – toisinto.
Tässä on sukupolvien välistä jykevyyttä tulehduttavuuteen asti. Isän ja tyttären hiertymä paljastuu vasta isän löydettyä uuden onnen kypsässä kärttyisässä vanhuudessa.
Ja siitä paljastuukin iso, kipeä kudos, tyttären lapsuudesta nouseva liiallinen vastuunkanto ja persoonan vinouma.
Niin, tämä on vahvasti psykologinen draama. Perheterapeuttinen, yksilökeskeinen, kuoleman tarvitseva sovitustyö.
* *
Klaus Härö, uskovainen mies, on tehnyt taas kerran itsensä näköisen elokuvan. Olen pitänyt Postia pappi Jaakobille -elokuvasta ja Äideistä parhaimmasta, mutta nyt ollaan vielä isomman äärellä. Horjuvan mielenterveyden, myöhäisen iän rakkauden ja lapsen ikuisen oikeuden vanhempiin.
Härö on valinnut kuvauspaikaksi irlantilaisen pikkukylän rannikolta ja näyttelijöiksi brittiläisiä ja irlantilaisia tekijöitä. Miksihän? Miksi ei. Tärkeintä on tarina ja miten se kerrotaan.
Näyttelijät ovat sinut käsikirjoituksen kanssa, koska tarina on niin tunnistettava kaikkialla länsimaissa, jossa ikääntyneitä kohdellaan etupäässä ongelmana.
Jos sairaus on sattunut kolhaisemaan, mutta jalat vielä kantavat, on omainen saatettava pika pikaa suojeltuun asuinympäristöön.
Niin on Howardinkin, (James Cosmo) entisen merikapteenin laita. Tytär (Catherine Walker) koettaa pitää hänestä huolta, kun vaimo on jo aikaa sitten menehtynyt. Pojilla riittää eksoottisia maita koluttaviksi ja isä on lähinnä kuriositeetti.
Kun tytär hommaa isän avuksi kodinhoitajan, Howardin elämä saa uuden käänteen. Nainen (Brid Brennan) on niin vastustamaton keittotaidoissaan ja käytännöllisyydessään, että pian merenrantatalossa asuukin kaksi.
Ja siitä draama vasta alkaakin.
* *
Tytär sen sanoo ääneen: hän, joka aina on koettanut olla tukena muille, tekee kerta toisensa jälkeen väärin. Äksynoloisen ja vähemmän sympaattisen ylisuorittajan tiellä on vain ongelmia.
Härö kuvaa Walkerin avulla naisen, joka on joutunut liian nuorena ottamaan vanhemman roolin ja joka suree pikkutytöksi jääden puuttuvaa isää.
Niin, mutta se rakkaus.
Se on tässä elokuvassa kuin ihmeellinen pilvilautta meren yllä, rajattuja hetkiä valaiseva yllättäjä. Ja lopulta se kantaa kaikki surun läpi anteeksiannon satamaan.
Merikapteenin purjehdus ei päätykään roskikseen kannettuun virkatakkiin. Hänenkin on kaivettava itsestään esiin hämmentymään kykenevä isä ja isoisä.
Anne Välinoro
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ridley Scottin Gladiator II on kelvollinen, vaan ei yhtä mahtava spektaakkeli kuin edeltäjänsä
ELOKUVA | Vaikka Ridley Scottilla on suurten spektaakkeleiden tekemisen mittakaava hallussaan, kaikki tuntui paljon tuoreemmalta ensimmäisen Gladiator-elokuvan aikoihin.
Entisen nuorison elämä on juhlia, juopottelua ja toisen etsintää – arviossa Samppa Batalin Omenavarkaat
ELOKUVA | Samppa Batalin ohjaama elokuva on ajan todellisuuteen pyrkivä tarina yhdestä päivästä ja yöstä yli kolmekymppisten elämässä.
Belfastin rääväsuut uhoavat miehitysvallaksi kokemiaan brittejä vastaan keskisormi tanassa – arviossa Kneecap
ELOKUVA | Irlannissa puhuttavaa iiriä voimakkaasti puolustava Kneecap on asiapitoisuudestaan huolimatta häröilevän hauskaa katsottavaa.
Draama ihmisistä, jotka ymmärretään väärin – arviossa Michael Francon Memory
ELOKUVA | Meksikolaisohjaajan elokuvassa ihmisten elämään vaikuttavat asiat, joihin he itse eivät ole voineet vaikuttaa.