Saila Kivelä ja Kristo Muurimaa salakuvaamassa eläintilalla. Kuva: Tuffi Films
ELOKUVA | Saila Kivelän ja Vesa Kuosmasen dokumenttielokuva kertoo eläinten oikeuksista mutta piirtää myös henkilökuvan kansalaisaktivistista.
”Dokumentti pohtii, miten pitkä maraton minkään asian muuttaminen on.”
ARVOSTELU
Eläinoikeusjuttu
- Suomi, 2022.
- Ohjaus ja käsikirjoitus: Saila Kivelä ja Vesa Kuosmanen
- Ensi-ilta: 4.3.2022
Eläinoikeusjuttu alkaa kotivideoilla, joissa pieni Saila-tyttö juoksee kissan perässä ja paijaa lampaita. Saila Kivelä rakasti jo lapsena eläimiä, ja kun hänelle selvisi, mitä hänen syömänsä ruoka on, ihanteeksi tuli isosisko Mai, joka oli dokumentin mukaan jo 9-vuotiaana kansalaisaktivisti.
Tämän sisaruussuhteen kuvaus on yksi dokumentin kantavista juonista. Kun Sailasta kasvaa kiihkeä eläinoikeusaktivisti, joka yhdessä Karry Hedbergin kanssa salakuvasi tiloilla suomalaista, luonnonmukaiseksi mainostettua tuotantoeläimenpitoa, valitsi Mai toisen tien. Hän lähti laajemmalla ja hitaammalla tiellä etsimään poliittisia vaikutuskeinoja Greenpeacen, Animalian ja kansanedustajuuden kautta. Dokumentti pohtii, miten pitkä maraton minkään asian muuttaminen on.
Saila Kivelä, Karry Hedberg ja myöhemmin dokumentissa esille tuleva Kristo Muurimaa ovat siis näitä kuuluisia ”kettutyttöjä”, jotka toivat esille kammottavia videoita porsitushäkkeihin kuolleista sioista ja turkiseläinten kärsimyksistä. Tilanpitäjät haastoivat heidät oikeuteen.
Eläinoikeusjuttu poikkeaa muista aktivisteja ja kansalaisliikkeitä kuvaavista dokumenteista siinä, että se on syntynyt sisältäpäin. Saila Kivelä alkoi ensin kuvata materiaalia aktivismistaan, mutta vasta hänen tavattuaan Vesa Kuosmasen alkoi dokumentti löytää muotonsa. Kivelän kuvaama materiaali ja muu materiaali, kuten kotivideot lapsuuden ajalta ja uutisklipit oikeudenkäynneistä, yhdistyvät keskeisten henkilöiden, Mai Kivelän ja Kristo Muurimaan, haastatteluihin.
Saila Kivelä paloi jossain vaiheessa loppuun ja yritti jättää eläinaktivismin. Nähty ei kuitenkaan jättänyt rauhaan. Tätä kuvaa hyvin lavastettu kohtaus, jossa hän on tanssimassa klubilla. Kun kamera etääntyy, klubi onkin sikala. Samalla tavalla eskapismia ja silmien sulkemista todellisuudelta voisi kuvata monen asian tiimoilta – klubi voisi olla koronasairaalan teho-osasto tai ukrainalainen pommisuoja.
Kivelä ottaa elokuvassa yhteyttä yhteen hänet oikeuteen haastaneeseen tilalliseen. Tämä on yllättävän joviaali ja esittelee entistä sikalaansa, jonka pidon hän on lopettanut. Kiveläkin joutuu myöntämään, ettei syyllinen ole yksittäinen tilanpitäjä vaan koko systeemi.
Eläinoikeusjutussa käsitellään ansiokkaasti aktivismia ja aktivismin vaatimuksia ja etiikkaa. Kyse on henkisesti raskaasta taakasta, jota jokainen käsittelee omalla tavallaan.
Dokumentissa on muutama kohta, jotka olisivat vaatineet selventämistä. Uuden eläinlain käsittely ja vesittäminen jäävät epäselviksi. Muutama tekstiplanssi välissä olisi selventänyt katsojalle, mistä asiassa on kyse ja mistä Mai Kivelä puhuu.
Elokuvan ikäraja on K16, koska siinä näytetään raakoja klippejä eläintiloilta. Niitä on vaikea katsoa ja niin pitääkin olla. Samalla tapahtumat muistava voi todeta, että jotain on muuttunut: keskustelu eläimistä on tänä päivänä jo toisella tasolla kuin silloin, kun Sirkka-Liisa Anttila maa- ja metsätalousministerinä piti eläinlakia panttivankina. Jopa oikeusistuimen lähikiskalta saa vegepehmiksiä.
Eija Niskanen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Eteläpohjalaiselta Saku Taittoselta sujuvat porilaismurre ja Neumannin lavaelkeet Dingo-elokuvassa Levoton Tuhkimo
ELOKUVA | Dingosta kertova Levoton Tuhkimo saa pohtimaan toden ja keksityn suhdetta. Yksi Mari Rantasilan elokuvan tärkeistä teemoista on nähdyksi tulemisen ja hyväksynnän tarve.
Conclave-elokuva tuo esiin, miten uuden paavin valintaa juonitellaan Vatikaanin suljettujen ovien takana
ELOKUVA | Jos Conclave on jotakin, niin visuaalista herkkua askeettisuuteen tottuneille pohjoismaalaisille, sikäli paljon siinä korostuvat katolisen kirkon suosima prameus ja väriloisto.
Italialaisen naisen elämää sodan jälkeen hellan ja nyrkin välissä – arviossa Ainahan on huominen
ELOKUVA | Paola Cortellesin esikoisohjaus oli Italian vuoden 2023 katsotuin elokuva. Eletään toisen maailmansodan jälkeistä aikaa Roomassa.
Vaimo jättää miehensä menemällä katkaisuhoitoon – arviossa Isäni Goodrich
ELOKUVA | Hallie Meyers-Shyerin elokuvassa perhe on paras ja pahin. Michael Keaton esittää yksin jäävää isää, jolla on niin aikuisia kuin pieniäkin lapsia kahdesta avioliitosta.