Vanki pakkotyössä Auschwitzin keskitysleirin naapurissa. Kuva: Academy Films
ELOKUVA | Jonathan Glazerin ohjaus on älyllisesti ja esteettisesti kiinnostava elokuva, joka vähät välittää juonesta, sillä sen sisältö on kuvissa ja äänessä.
”Elokuva työntää katsojiaan ajattelemaan, mitkä kauheudet me olemme valmiit torjumaan tajunnastamme, jotta elintasomme säilyisi.”
ARVOSTELU
The Zone of Interest
- Ohjaus ja käsikirjoitus: Jonathan Glazer
- Pääosissa: Chgristian Friedel, Sandra Hüller, Johann Karthaus, Zuzanna Kobiela, Imogen Kogge
- Ensi-ilta: 26.1.2024
Elokuvan aloituskuvat ovat jokirantaan tehdyltä kesäiseltä piknikiltä. Huikaisevan vihreälle niitylle asettunut perhe viettää kesäpäivää. Perheen Rudolf-isä menee ratsain hevosella töihin aivan kotinsa vieressä sijaitsevalle Auschwitzin keskitysleirille.
Leirin komendantin Rudolf Hössin (Christian Friedel) kotia ympäröi puutarha, jossa atsaleat, daaliat ja punahatut kukkivat kaikki samaan aikaan.
Puutarha on ilmeisen huolella hoidettu, siitä pitävät alati työskentelevät vangit huolen. Puutarhaa ympäröivän muurin takana näkyvät keskitysleirin savupiiput. Elokuva alkupuolella juhlitaan Hössin syntymäpäivää, mikä tuntuu irvokkaalta siihen nähden, että ihan muurin takaa kantautuvat kidutettujen vankien tuskanhuudot. Hohtavan valkeat pyykit heiluvat narulla vasten kesäauringon valaisemaa taivasta, jolla näkyvät sotaan matkaavien koneiden jättämät juovat.
Kaavamaisinta sotaelokuvaa odottavat katsojat pettynevät siihen, miten elokuva sivuuttaa sodan. Kuva ei käy kertaakaan seuraamassa Auschwitzin leirin tapahtumia.
* *
The Zone of Interest ei keskity natsien tekoihin, se vain viittaa niihin kuvin ja etenkin äänin. Brittimuusikko Mica Levin industrial-henkinen musiikki toimii elokuvassa äänitehosteen tapaisena huomion suuntaajana.
Elokuvassa tapahtumien päänäyttämö on Hössien koti, jota hallitsee komendantin tarmokas hausfrau Hedwig (Sandra Hüller). Rouva pitää lapset kurissa, palveluskunnan järjestyksessä ja ihastelee kukoistavaa puutarhaansa, milloin vain toisten rouvien kanssa seurustelultaan joutaa. Heidän kanssaan ihastellaan kuin lahjaksi saatuja hienoja vaatteita, joiden alkuperästä ei epäilystä jää. Rouva Höss on tikahtua omahyväisyydestä tajuttuaan kutsumanimensä olevan ”Auschwitzin kuningatar”.
* *
Perheen isän työpäivään kuuluu ottaa vastaan työvierailulle saapuneita holokaustin hallinnoijia, kuten polttouunien suunnittelijoita, jotka kehuvat keksintönsä ominaisuuksia kuin automyyjä uusimpia malleja.
Perheen arkea leimaa luja psyykkinen torjunta. Lähietäisyydellä tapahtuvan kansanmurhan ei sallita saapuvan tajuntaan tai puheenaiheeksi, vaikka perhe koko ajan kuulee kaikki äänet, jotka muurin takaa kantautuvat.
Joitain säröjä torjunnan muuriin ilmaantuu poikkeavana käytöksenä. Lapsi kävelee öisin unissaan, eikä Hedwigin äiti silmin nähden siedä ajatusta entisen työnantajansa päätymisestä leiriin aivan muurin taakse. Mukavasti vaurastuneen ylemmän keskiluokan elämään kotiutuneet Hössit kaavailevat kylpylälomaa Italiaan.
Kaikki tämä tuo elokuvan lähemmäs meitä nykymaailman ihmisiä. Elokuva työntää katsojiaan ajattelemaan, mitkä kauheudet me olemme valmiit torjumaan tajunnastamme, jotta elintasomme säilyisi.
* *
Elokuva käyttää aineistonaan viime vuonna kuolleen kirjailija Martin Amisin samannimistä, suomentamatonta romaania. Amis, jota brittilehdistö piti arroganttina ja omahyväisenä, kirjoitti teoksia, jotka eivät paljon naurattaneet. Kirjoitustyyliltään teräväksi ja sarkastiseksi luonnehditun Amisin teoksissa ei ollut mukavia ihmisiä.
Brittiläisen elokuvaohjaaja Jonathan Glazerin uraa kirjavoittaa menneisyys teatteriohjaajana ja pitkä rivi musiikkivideoiden ja olutmainosten ohjaustöitä. Hänen aiemmista pitkistä elokuvistaan meillä on nähty esikoisohjaus Sexy Beast (2000) ja surusta ja yksinäisyydestä kertonut viihde-elokuva Birth (2004). Cannesin elokuvajuhlien Kultaisella palmulla ja viidellä Oscar-ehdokuudella kruunattu The Zone of Interest kuuluu tämän vuoden must-katsottaviin.
• •
Glazer on pohjimmiltaan visuaalinen esteetikko, mikä näkyy The Zone of Interestissäkin. Kesäisen auringonvalon valaisemissa kuvissa Hössien puutarhan kukista häikäisevän sinistä taivasta vasten on intensiteettiä enemmän kuin yhdessäkään lähikuvassa ihmisen kasvoista olisi.
Glazer varaa lähikuvat kukille, eikä ihmisille. Se tuo hänen elokuvaansa tietyn etäisyyden tunnun. Glazeria voi toki moittia natsiperheen nostamisesta pääosaan. Elokuvan pointti on kuitenkin muistuttaa, että kykenemme itse samaan julmuuteen, mitä pahuutensa ulkoistaneet natsit harjoittivat.
Antti Selkokari
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ridley Scottin Gladiator II on kelvollinen, vaan ei yhtä mahtava spektaakkeli kuin edeltäjänsä
ELOKUVA | Vaikka Ridley Scottilla on suurten spektaakkeleiden tekemisen mittakaava hallussaan, kaikki tuntui paljon tuoreemmalta ensimmäisen Gladiator-elokuvan aikoihin.
Entisen nuorison elämä on juhlia, juopottelua ja toisen etsintää – arviossa Samppa Batalin Omenavarkaat
ELOKUVA | Samppa Batalin ohjaama elokuva on ajan todellisuuteen pyrkivä tarina yhdestä päivästä ja yöstä yli kolmekymppisten elämässä.
Belfastin rääväsuut uhoavat miehitysvallaksi kokemiaan brittejä vastaan keskisormi tanassa – arviossa Kneecap
ELOKUVA | Irlannissa puhuttavaa iiriä voimakkaasti puolustava Kneecap on asiapitoisuudestaan huolimatta häröilevän hauskaa katsottavaa.
Draama ihmisistä, jotka ymmärretään väärin – arviossa Michael Francon Memory
ELOKUVA | Meksikolaisohjaajan elokuvassa ihmisten elämään vaikuttavat asiat, joihin he itse eivät ole voineet vaikuttaa.