Milloin tämä totalitaarinen maailma on alkanut? Arviossa Nätyn Taantumus: Esitys vapautumisesta 

27.09.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuva: Jonne Renvall

TEATTERI | Kaikki on kesken, kaikki on alkanut jo kauan sitten, on täysin mahdoton osoittaa sitä pistettä, kellon aikaa, päivämäärää, milloin tämä totalitaarinen maailma on alkanut.

”Me katsojat voimme olla rauhallisia, framille on tulossa loistavia uusia näyttelijöitä.”

ARVOSTELU

5 out of 5 stars

Taantumus: Esitys vapautumisesta

  • Ohjaus: Esa Kirkkopelto
  • Ensi-ilta: Nätyn Teatterimonttu 25.9.2025

Esa Kirkkopellon ohjaama, Asta Honkamaan ja työryhmän dramaturgian sekä Pauliina Hulkon esitysdramaturgian yhteenliittymänä Taantumus: Esitys vapautumisesta on älykäs, hauska, historiansa tunteva ja samalla pelottavan ajankohtainen, lähellä nykyistä kuplivaa maailmantilaa.

Näyttämölarpiksi nimetty teos on Nätyn maisterivaiheen näyttelijäopiskelijoiden Vilma Hartikaisen, Eero-Heikki Karhun, Sisu Kaukosen, Vincent Kinnusen, Jussi-Matias Korhosen, Elina Lajusen, Saara Mänttärin, Jalmari Pajusen ja Vili Saarelan taiteellinen opinnäyte. 

Tältä hurjalta joukolta nähdyn perusteella me katsojat voimme olla rauhallisia, framille on tulossa loistavia uusia näyttelijöitä. Ensemble on uskomattoman lahjakas; upeita laulajia, fyysisesti taitavia, tekstillään pysäyttäviä ja läsnäolevia. Bravo!

* *

Esityksen alussa meidät maadutetaan vanhaan Tampereeseen, joka on vahvasti läsnä takaseinän suurina kuvina. Ikonisia, punatiilisiä paikkoja, Finlayson, tehdasrakennuksia.

Sitten lähdetään lentoon.

Historia vie ensin ajatukset naapurimaahan Viroon, jota Neuvostoliitto miehitti 1944–1991. Esityksessä käytettävä Mikis Theodorakisin pärähdyttävä musiikki puolestaan vie tietysti Kreikkaan ja sieltä Etelä-Amerikkaan ja Chileen, vuoteen 1973.

Theodorakis (1925–2021) oli säveltäjä ja poliitikko, joka vastusti sotilasjunttaa ja joutui kotiarestiin. Ensimmäiset laulut Pablo Nerudan runokokoelmaan hän sävelsi Chilen presidentin Salvador Allenden pyynnöstä vuonna 1971. Canto Greneral -teoksen ensimmäinen seitsemän laulun kokonaisuus piti esittää Santiago de Chilen stadionilla 11.9.1973, mutta Pinochetin vallankaappaus teki stadionista kuolemanleirin.

EH ja Vilma 151

Eero-Heikki Karhu ja Vilma Hartikainen. Kuva: Jonne Renvall

* *

Seuraavaksi mieli vaeltaa Ukrainaan, jossa eletään tässä ja nyt 2025.

Niin eletään myös lavalla. Pahaolo, epävarmuus, näköalattomuus vie tähän kaikkeen, yhtä aikaa.

Terapeuttien ja asiakkaiden yhteiskierinnät tärkeine hätähuutoineen ovat traagisen hauskaa mustaa huumoria. Myös psykologin/terapeutin oivat ohjeet pistävät miettimään:

  • Rutista ruutupaperi palloksi ja potki sitä etiä päin.
  • Pidä poliittisten vitsien iltamat:
    – Tää on ku leivän syömistä, kukaan ei ota kantaa.

Olemme yhtä aikaa kaikilla vuosikymmenillä. Näyttelijöiden vahva tunne vie fyysiseen liikkeeseen ja intensiiviseen kontaktiin. Rakastin myös pahaenteistä äänimaisemaa, joka ennustaa sydämentykytystä.

Aiemmista Esa Kirkkopellon ohjauksista on jäänyt mieleen Yrjö Kallisen valaistuminen -esitys (1996), joka haastoi heräämään ja ajattelemaan itse. Se oli uniikki, erilainen kuin muut. Niin kuin tämäkin.

Kai osoittaa aseella

Sisu Kaukonen ja Vilma Hartikainen. Kuva: Jonne Renvall

* *

Taantumus on raikas (tiedän, lauseena se kuulostaa melko oudolta – puhun siis esityksestä).

Synonyymisanakirja sanoo taantumuksen olevan poliittinen aate, ideologia, poliittinen teoria, konservatismi, vanhoillisuus.

Taantumus taivutetaan: yks. nom. taantumus, yks. gen. taantumuksen, yks. part. taantumusta, yks. ill. taantumukseen, mon. gen. taantumusten taantumuksien, mon. part. taantumuksia, mon. ill. taantumuksiin

Uskon, että rauha saadaan yhteisvoimalla, ei aseilla!

Maarit Saarelainen

Taantumus: Esitys vapautumisesta 

  • Ohjaus: Esa Kirkkopelto
  • Dramaturgia: Asta Honkamaa 
  • Pukusuunnittelu: Noora Salmi 
  • Äänisuunnittelu: Antti Puumalainen
  • Valosuunnittelu: Jouni Alho
  • Esitysdramaturgia: Pauliina Hulkko
  • Pukujen toteutus: Tiina Helin ja Anu Lähteemäki, Anni Romakkaniemi, Juulia Berg (Tredu)
  • Tuotanto: Taru Huokkola
  • Valokuvat: Jonne Renvall

Ensi-ilta Tampereen Teatterimontussa 25.9.2025. Esityksiä 16.10. asti. Esityskalenteriin tästä.

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.