Kuvat: Susanna Kekkonen / S&S
SARJAKUVA | Miila Westinin Myyttiset-sarjakuvaromaanin toinen osa vie 10-vuotiaan Eevin jälleen vastakkain Louhen kanssa.
”Jännittävämpien hetkien vastapainona on paljon ystävyyttä, nuoruuden oikeamielisyyttä, rohkeutta ja myös hassuttelua.”
ARVOSTELU
Miila Westin: Myyttiset 2 – Vaarallinen uni
- S&S, 2024.
- 112 sivua.
Oulussa vuonna 1987 syntynyt ja Helsingissä asuva Miila Westin on kuvittaja, graafikko ja sarjakuvataiteilija, jonka Myyttiset-sarjakuvaromaanisarja lähti komeasti liikkeelle vuoden 2023 Loputon talvi -julkaisulla. Itämerensuomalaisten myyttien maagiseen maailmaan sukeltava tarina tutustutti lukijan 10-vuotiaaseen Eeviin, joka törmää metsässä ohran haltiaan. Nuori sankari lähtee taruolentojen avustuksella vapauttamaan Louhen kaappaamaa keväisen luonnon herättäjää, jotta loputon talvi saadaan päättymään.
Myyttiset 2 – Vaarallinen uni (S&S, 2024) jatkaa tarinaa puoliksi unimaailmassa, jossa Eevi näkee painajaista auringon pimenemisestä. Ykkösosasta tuttu maahisystävä Otso saapuu hakemaan Eeviä ja hänen parannusvoimaista koruaan mukaan maahisten maailmaan, auttamaan Otson sairastunutta siskoa. Samaisen korun perässä tuntuvat olevan myös Louhi, ajattarat ja menninkäiset. Mutta mikä on Eeviä auttavan nimettömän susipojan suunnitelma?
Westinin isoilla ja kaukana toisistaan sijaitsevilla silmillä personoituvat ihmiset, maahiset ja hiidet ammentavat niin japanilaisesta mangamaailmasta kuin Tove Janssonin muumihahmoista. Kuvankaunis luonto rakentaa todella hienon vuoropuhelun selkeiden hahmojen ja helposti seurattavan tarinan etenemisen välille. Ruutukaava mukautuu toimivasti niin uhkaavaan kohtaamiseen lentävien menninkäisten kanssa kuin savumaisten henkien taistelun pehmeisiin kaariin tai kiltin hiiden kanssa hassuttelun viipalemaisiin välähdyksiin.
Upeasti piirretty sarjakuvafantasia nappaa jälleen Eevin arjen ympyröistä myyttien maailmoihin aina veden väen tummista syövereistä maalausmaisen Hiisilehdon kautta maahisten maailmaan ja harmaasävyisen uhkaaviin unimaisemiin.
Ensimmäisessä osassa taisteltiin Louhea vastaan alisessa. Nyt seikkailu kulkee ihmisten asuttaman keskisen maailman myyttisiä portteja kolkutellen ja johtaa kohti seuraavan osan ylistä, Lintukotoa, josta Eevi lähtee pyytämään apua Ukko Rautakynneltä.
Vaikka Louhi ja hänen apurinsa ovat välillä uhkaavia, ei Westinin tarinamaailma ole varsinaisesti pelottava saati väkivaltainen. Jännittävämpien hetkien vastapainona on paljon ystävyyttä, nuoruuden oikeamielisyyttä, rohkeutta ja myös hassuttelua. Taiten toteutettu kokonaisuus varhaisteini-ikäisen lapsen selviytymisestä myyttien maailmoissa toimii siksi yhtä lailla hienosti niin lapsille, nuorille kuin aikuisille.
Ilkka Valpasvuo
* *
♦️ PIENI TUKI, ISO APU ♦️
Tilaatko joskus kirjan tai äänikirjan verkosta? Löydät ostoslinkkejä jokaisesta Kulttuuritoimituksen kirjakritiikistä. Niistä tehdyistä ostoksista Kulttuuritoimitus saa pienen siivun, joka auttaa ylläpitämään sivustoa.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Judge Dreddin sanomalehtistrippien kokoelma on tutustumisen arvoinen – arviossa Kuoleman morsian
SARJAKUVA | Judge Dreddin ylikansoitetussa dystopiassa ihmisten epätoivo ja tyhmyys pitävät tuomarit kiireisinä.
Anna Härmälän Sinkkumutsi-sarjakuvaromaani on raadollinen ja riemastuttava kuvaus vauva-arjesta
SARJAKUVA | Sinkkumutsi-kirja on kaunis esine: tyylikkäät kuvat ja vaihtuvat värimaailmat ovat ilo silmälle. Mutta kyseessä ei ole mikään moni kakku päältä kaunis ‑ilmiö – myös tarina toimii.
Ronkainen, Riionheimo, Hukkanen ja monta muuta – joensuulaisen sarjakuvainnostuksen jäljillä
SARJAKUVA | Pirkanmaalta vuonna 1994 Joensuuhun muuttanut Kirsi Jaatinen päätti leikkiä salapoliisia ja ryhtyi selvittämään yhden paikallisen kulttuuri-ilmiön, sarjakuvan piirtämisen, suosiota.
Tampereelle saapuva Howard Chaykin ennustaa tekoälyn tuhoavan sarjakuvan sellaisena kuin sen tunnemme
SARJAKUVAN MESTARIT | Toukokuun Heroes Comic Con Finland -tapahtumaan saapuvalla Howard Chaykinilla on maine kulmikkaana persoonana. Kulttuuritoimituksen Petri Hänninenkin sai tuta sen nahoissaan.