ELOKUVA | Suomen kalleimmaksi elokuvaksi kahdeksan miljoonan euron tuotantobudjetillaan päätyneen Omerta 6/12:n voisi luulla olevan parasta laatua mitä rahalla vain saa, mutta asiat eivät ole niin yksinkertaisia.
Antti Selkokari
Kaiken kunniansa ansaitseva Guled & Nasra kertoo monitahoisen ja kauniin tarinan yksinkertaisesti
ELOKUVA | Guled & Nasra on maailman ensimmäinen somalin kielellä tehty pitkä elokuva. Se ei ole elokuvan saavutuksista vähäisimpiä. Näkyvyys Cannesin elokuvajuhlien La Semaine de la critique -esityssarjassa oli jo itsessään voitto.
Mitä katsomme, kun katsomme Hytti nro 6 -elokuvaa? Peiliä, tunteitamme ja mestariteoksen odotuksiamme
ESSEE | Antti Selkokari pohdiskelee Juho Kuosmasen uutuuselokuvan vastaanottoa, merkityksiä ja suhdettamme tunteisiin, joita se synnyttää.
Sorjonen: Muraalimurhat -elokuva jatkaa tv-sarjasta tuttua tyyliä – nyt sankari saa vastaansa superroiston
ARVOSTELU | Pasilan rautatieaseman liepeiltä löytyy verellä maalattu seinämaalaus, joka esittää Suomen tunnetuinta sarjamurhaajaa. Juuso Syrjän ohjaama elokuva on kuin lähes kaksituntinen jakso tv-sarjaa.
Ridley Scottin komeiden kuvien The Last Duel jää teennäiseksi naisasiadraamaksi, jossa miehet voittavat
ARVOSTELU | Elokuvaohjaaja Ridley Scottilla on tapana valita visuaalisesti näyttäviä aiheita. Taistelukohtausten raivokkuus ei riitä kuitenkaan kantamaan The Last Duel -elokuvaa täysipainoiseksi draamaksi.
Parasta juuri nyt (1.10.2021): Pesänlikaajat, Riad Sattouf, Joe Queenan, Shantel, Thomas Eakins
Tällä palstalla Kulttuuritoimituksen väki kirjoittaa ajattomista ja ajankohtaisista asioista, jotka heitä juuri nyt kiehtovat. Antti Selkokari on penkonut esiin teoksia ja tekijöitä, joille sopii antaa aikaa.