Merja Pennanen. Kuva: Merja Ala-Haavisto
TEATTERI | Merja Pennanen lähti työryhmineen kuuntelemaan, mitä joensuulainen nuori ajattelee tulevaisuudesta. Syntyi kantaesitys Meille käy hyvin.
Tarinan arvoinen Suomi – kantaesityskierros kotimaan katsomoihin
Tässä juttusarjassa kulttuuritoimittaja-ohjaaja Anne Välinoro kertoo Kulttuuritoimituksen lukijoille maamme teattereiden kotimaisista uusista näytelmistä ja niiden tekijöistä. Välinoro seuraa Suomen teatterielämää seuraavat seitsemän kuukautta Suomen Kulttuurirahaston työskentelyapurahalla. Lue kaikki juttusarjan artikkelit täältä.
* *
Anne Välinoro, teksti
Merja Pennanen on yhteisötaiteilija.
Ai siis mikä? Kulttuurialalle on putkahdellut uusia ammattinimikkeitä viimeisen parinkymmenen vuoden ajan tuon tuosta.
On projektikoordinaattoreita, kuraattoreita, yleisötyöntekijöitä ja monialaosaajia.
Se on vain hyvä. Kun pienissä taideyhteisöissä kaikkien pitää osata kaikkea roudauksesta lavasterakentamiseen ja esiintymiseen, kirjoittamiseen ja markkinointiin, taidot karttuvat väkisin ja käytännön työssä.
Merja Pennasella on vankka koulutus takanaan Helsingin Metropoliasta teatteri-ilmaisunohjaajaksi.
Hän on toiminut myös läänintaiteilijana, ohjaajana, kuraattorina, teatterinopettajana ja Maakuntaliiton Kulttuurista hyvinvointia -hankeen projektipäällikkönä Pohjois-Karjalassa.
Pennanen on ensimmäinen ammattiteatteriin palkattu yhteisötaiteilija Suomessa.
Nyt Joensuun kaupunginteatterissa on meneillään kolmas työsopimus vuodesta 2013.
Tähän mennessä takana on useita merkittäviä hankkeita, joilla on löydetty teatterille uusia yleisöjä ja tekemisen tapoja.

Joensuun teatteri toimii Eliel Saarisen Joensuun kaupungintaloksi suunnittelemassa kivirakennuksessa torin laidalla. Kuva: Anne Välinoro
Toivon palautus
Joensuun kaupunginteatterissa syyskuun alussa ensi-iltansa saaneen Meille käy hyvin -tarinan kirjoittamisessa ja tekstin tuottamisessa ovat olleet mukana näyttelijät ja aiheen antajina nuoret ja paikalliset kestävän kehityksen toimijat.
Teatterilaiset ottivat yhteyttä myös paikalliseen Lumimuutos-osuuskuntaan ja saivat siltä arvokasta tilannetietoa ilmastonmuutoksesta ja luonnon tilasta.
– Paikalliseen Whisper-nuorisotilaan järjestettiin miitti, jossa 16–20-vuotiaat kertoivat elämänsä sen hetkisestä tilanteesta, peloista ja toiveistaan, Pennanen kertoo.
– Monia painoi oma yksinäisyys ja tulevaisuus. Ilmastonmuutos kuului jylynä kaiken taustalla. Miten tässä meille käy? Onko aihetta perhehaaveisiin ja kumppanin löytymiseen, työpaikkaan ja omaan kotiin?

Teatterirakennus on täynnä jugendtyylin yksityiskohtia. Kuva: Anne Välinoro
Moni tuntui kaipaavan myös esikuvia, jotka osaisivat tehdä asiat toisella tavalla kuin somessa roikkuen ja epätoivoon taantuen.
Whisperissä toimii päiväsaikaan myös koulupudokkaiden ryhmä, jolta saatiin omia näkökulmia tekstiin.
Työryhmä kertoi nuorisotilassa myös teatterintekemisen perusteista, omasta työstään ja kannusti nuoria teatteriharrastukseen nuorisotilan harrasteparkissa.
– Joillekin se oli ensimmäinen kontakti ammattiteatteriin.
Joensuun kaupungissa on 75 000 asukasta jo koko maakunnassa asukkaita kaksinkertainen määrä.

Torni-kabinetissa pienen näyttämön vieressä on parhaillaan ITE-taiteilija Virpi Erosen Mimik-valokuvanäyttely kuvaparein. Kuva: Anne Välinoro
Henkiinjäämiskysymys
Joensuun teatterilla on alueteatterivastuu ja se kiertää maakunnassa.
Meille käy hyvin -näytelmä kiertää, mutta suurin osa esityksistä on historiallisessa, Eliel Saarisen suunnittelemassa kaupunginteatterirakennuksessa torin laidalla.
– Onhan se valtava arvo, että alueella on oma pysyvä teatteri rakennuksineen. Meidän on löydettävä sille käyttäjät jatkossakin. Siksi on myös etsittävä uusia teatterintekemisen tapoja ja nuoret ja lapset yleisöön, Pennanen miettii.
Seuraavaksi hän ohjaa Sotta Pyttynen -lastennäytelmän.
Lue arvio Meille käy hyvin -näytelmästä täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Taren pirunpolska kehässä ja keittiössä – arviossa Tarmo Uusivirrasta kertova Mestari
TEATTERI | Mestari näyttää suuruuteen nousevan pienuuden, ihmissuhteiden vaikeuden ja intohimon petollisuuden Pasi Lampelan näytelmässä.
Teemestarin tytär on viehättävän näköinen kuin paremman tavaratalon näyteikkuna, mutta eipä sitten muuta
TEATTERI | Lappeenrannan teatterin tulkinnassa Emmi Itärannan menestysromaanista on otettu reipas askel sadun suuntaan.
Ovelakaan Vampira ei pärjännyt katalalle seuralle – arviossa KOM-teatterin kantaesitys
TEATTERI | Susanna Airaksisen ohjaama Vampira on Maila Nurmen veljentyttären Sandra Niemen elämäkerran lähilukua. Se tarinoi, mutta ei juuri tulkitse.
On maa, minne kaikki polut katoaa – arviossa Teatteri Vanha Jukon Saima Harmajan päiväkirja
TEATTERI | Lahtelaisessa musikaalissa katsoja pääsee nautiskelemaan solistin pitkästä, ainutlaatuisella taidolla punomasta linjasta.