Koko perheen aikamatkalautapeli – arvioitavana Trekking Through History – Historian poluilla

07.08.2024
Trekking Through History Otsikko

Kuvat: Mikko Saari

PELIT | Kolmepäiväinen aikamatka vie pelaajat halki historian. Matkasuunnitelmat on mietitty, mutta aikamatkalla on rajallisesti tilaisuuksia tarjolla ja niistä pitää kilpailla muiden aikamatkailijoiden kanssa.

”Historian poluilla on helppo koko perheen peli.”

ARVOSTELU

4 out of 5 stars

Trekking Through History – Historian poluilla

  • Suunnitellut Charlie Bink.
  • Lautapelit.fi, 2024.
  • 1–4 pelaajaa. 30–60 minuuttia. Ikäsuositus 10+

Ihmiskunnan historiaan mahtuu monia hienoja hetkiä. Niitä pääsee todistamaan Trekking Through History -pelissä, jossa pelaajat matkailevat kolmen päivän ajan historian pyörteissä. Aikamatkoja tekemällä kerätään pelimerkkejä omaan matkaohjelmaan ja kerrytetään pistesaldoa.

Trekking Through History – Historian poluilla (Lautapelit.fi, 2024) on helppo oppia, mutta tarjoaa mukavasti pureskeltavaa myös kokeneemmille pelaajille. Peli palkittiin Mensa Select -palkinnolla, joka onkin osuva tälle pelille: Mensa Selectin voittajiksi nousee yleensä pelejä, jotka ovat helppoja oppia, mutta sopivasti fiksuja.

Trekking Through History Kortit

Korttien takaa löytyy tiivis selitys kortissa kuvatun paikan tai tapahtuman historiallisesta taustasta. Niitä jos jaksaa lukea, voi vaikka sivistyä!

Pelin kolmen kierroksen aikana pelaajat hankkivat itselleen etappeja aikamatkalleen. Omalla vuorollaan pelaaja nappaa yhden tarjolla olevista korteista ja saa kortin lisäksi muutaman pelimerkin sijoitettavaksi omaan matkaohjelmaan. Vuorot menevät aikaratamekanismin perusteella: jokainen kortti edellyttää tietyn aikamäärän käyttämistä ja vähiten aikaa käyttänyt pelaaja on aina vuorossa. Näin sama pelaaja voi saada joskus useamman vuoron peräkkäin, jos muut ovat ottaneet hitaita kortteja ja itse napsii nopeita kortteja. Patchworkia pelanneet tunnistavat tutun mekanismin.

Korteissa tärkein ominaisuus tuntihinnan lisäksi on tietysti vuosiluku. Kortti tulee oman aikamatkan jatkoksi, mutta ajassa täytyy aina liikkua eteenpäin. Jos noukkii kortin, joka on ajassa taaempana kuin viimeksi otettu kortti, nykyinen aikamatka pistetään pakettiin ja aloitetaan uusi. Aikamatkoja saa tehdä rajattomasti, mutta peli kannustaa vahvasti pyrkimään mahdollisimman pitkiin matkoihin: pelin lopussa jokaisesta matkasta saa lisäpisteitä sen pituuden mukaan ja lyhyistä yhden kortin matkoista tulee miinuksia. Tavoitteena olisi siis saada kymmenen kortin mittainen pitkä aikamatka, mikä kannustaa valikoimaan kortteja huolella.

Trekking Through History Matkasuunnitelma

Pelaajat keräävät pistemerkkejä matkasuunnitelmalle, jonka täyttäminen tuottaa pisteitä. Tähän kun saisi yhden keltaisen ja kaksi vihreää, napsahtaisi kymmenen pistettä tuosta noin vain!

Korttien valitsemisessa on siis jo kaksi huomioitavaa seikkaa, vuosiluku ja vierailuun tarvittava aikamäärä. Kolmas elementti on pelimerkit: jokaisessa kortissa on kuvattu jotain pelimerkkejä. Kun kortin ottaa, pelimerkit saa heti ja sijoitetaan omaan matkaohjelmaan. Matkaohjelmasta irtoaa sitten lisäpisteitä keräämällä riittävästi tietynlaisia pelimerkkejä. Tämäkin kannustaa valitsemaan tiettyjä kortteja.

Tarjolla on myös aikakristalleja, joita voi käyttää nopeuttamaan matkailua: jokainen kristalli vähentää kortin ottamiseen kuluvaa aikaa tunnilla. Toisaalta kristallit ovat pelin lopussa pisteitä, joten niitäkään ei voi käyttää ihan miten tahtoo.

Kun kaikki pelaajat ovat käyttäneet ensimmäisen kierroksen kaksitoista tuntiaan, matkasuunnitelmat nollataan ja vaihdetaan uusiin ja tarjolla olevat kortit vaihdetaan toisen kierroksen kortteihin. Kesken jääneet aikamatkat saavat jäädä, niitä saa jatkaa toisella kierroksella. Toisen kierroksen kortit ovat samanlaisia kuin ensimmäisenkin, mutta niiden ajankohdat sijoittuvat hieman enemmän kohti nykyaikaa. Kolmannen kierroksen pakassa ei ole juuri laisinkaan kortteja ajalta ennen ajanlaskun alkua ja sen sijaan runsaasti 1900-luvun kortteja.

Trekking Through History Kello

Kello mittaa käytettyä aikaa. Vähiten aikaa käyttänyt pelaaja on aina vuorossa, joten sopivasti taktikoimalla voi noukkia joskus useammankin kortin peräkkäin.

Trekking Through History on onnistunut peli. Se on säännöiltään mukavan helppo: kun sen kunnolla opettelee, se on helppo opettaa lähes kenelle tahansa. Pelaaminen ei vaadi kuin hitusen ymmärrystä siitä, miten vuosiluvut toimivat. Pelkästään mahdollisimman pitkän aikamatkan kokoamisella pärjää pelissä ihan mukavasti. Ikäsuositus 10+ on sikäli yläkanttiin, että kyllä tätä on mahdollista vähän nuorempienkin lasten kanssa pelata, etenkin jos lapsilla on jo pelikokemusta. Kohdeyleisö on laaja.

Pelissä on mukana nykyisin suosittu yksinpelimahdollisuus, jossa pelataan bottipelaajaa vastaan. Se kerää kortteja ja tienaa pisteitä yksinkertaisten sääntöjen mukaan. Pelaajan vuorot toimivat kuten moninpelissäkin. Lisäksi mukana on pieni lisäosa, jossa jokaiselle kierrokselle arvotaan kortti, joka hieman muuttaa pelin sääntöjä. Nämä muutokset ovat kovin hienovaraisia, eivätkä ravistele peliä merkittävästi. Monimutkaisuutta arvostavat voivat ottaa lisäosan heti käyttöön.

Trekking Through Historyn miinuspuolelle lasken pari juttua. Aikamatkailuteema on teoriassa hieno ja on hauskaa, että kortteihin on keksitty merkittäviä historiallisia tapahtumia aika luovalla otteella. Korttien kääntöpuolella on vieläpä pieni teksti, joka kertoo tapahtumasta. Käytännössä pelatessa historiallisilla tapahtumilla ei ole mitään merkitystä; ainoastaan vuosiluvulla on väliä. Tätä arvostelua kirjoittaessani opin myös, että erivärisillä pelimerkeillä on temaattiset merkitykset, mutta eipä tämän tiedon puuttuminen ole juuri pelaamista haitannut. Tahtoo siis sanoa, että pelikokemus on käytännössä kovin abstrakti.

Trekking Through History Pelilauta

Pelilaudalla kiemurtelee pisterata, jossa pelaajien pelin aikana keräämiä pisteitä seurataan. Myös korteille on paikkansa. Neopreenimatolta kortit on helppo poimia.

Pelin tasapainon kannalta vaikuttaisi siltä, että pitkien aikamatkojen tekeminen on helposti voittava strategia. Jos saa kymmenennen kortin aikamatkaan, tienaa mojovat yhdeksän pistettä. Matkaohjelman täyttäminen ei vaikuta lainkaan niin tehokkaalta. Toisinaan tuntuu, että tuuri voi ratkaista voittajan, jos pitkän aikamatkan tekeminen ei yksinkertaisesti onnistu, kun tarjolla ei ole sopivia kortteja.

Ylitsepääsemättömiä nämä miinukset eivät ole. Historiasta kiinnostuneet voivat kyllä lukea korteista selityksiä ja toisaalta raskaita strategiapelejä hakevan ei kannata Trekking Through Historya muutenkaan harkita. Kepeänä ajanvietteenä peli toimii mainiosti, eikä vähiten näyttävän ulkonäkönsä ansiosta. Pelilauta on neopreeniä, pelimerkit värikkäitä muovilätkiä ja laatikosta löytyy kätevä ja pelin alkuvalmisteluja nopeuttava insertti – joka tosin ei toimi erityisen hyvin, jos pelilaatikkoa haluaa säilyttää kyljellään. Trekking Through History näyttää miellyttävältä ja toimii sujuvasti.

Mikko Saari

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua