EGS: We Don’t Talk, 2022. Käsinpuhallettu lasi. Kuva: Jouko Järvinen
KUVATAIDE | Suomen kansainvälisesti tunnetuimman graffititaiteilijan EGS:n helposti lähestyttävät ja visuaalisesti kutsuvat teokset johdattavat ajankohtaisiin kysymyksenasetteluihin.
”Pohdin jatkuvasti, missä määrin kaupallisuus ja tietty salonkikelpoisuus ovat vaikuttaneet graffitiin taidemuotona.”
Juttu on julkaistu alun perin Finlayson Art Arean tapahtumalehdessä. Finlaysonin alue on Kulttuuritoimituksen yhteistyökumppani. Lue lisää täältä.
* *
Tomi Moisio, teksti
Graffititaiteilijana mainetta niittänyt EGS (s. 1974) on jo vuosien ajan laajentanut visuaalista ilmaisuaan grafiikkaan, lasiveistoksiin ja installaatioihin.
Finlayson Art Areassa nähdään EGSin installaatio Exclusive Gentrification Simulator 1.0 (2024), joka herätti paljon myönteistä huomiota taiteilijan yksityisnäyttelyssä Didrichsenin taidemuseossa viime kesänä. Siinä taiteilijan nimestä tutut kirjaimet esiintyvät leikkisässä kontekstissa, joka kutsuu katsojan minigolfin pyörteisiin.
Salonkikelpoinen graffiti
Teos on helposti lähestyttävä, mutta esittää myös kriittisiä kysymyksiä.
– Taidetta voi kokea monin tavoin ja tietty leikillisyys on tärkeää, taiteilija korostaa.
– Haluan kuitenkin teoksellani myös kysyä, kuinka pitkälle taideinstituutioiden kannattaa mennä siinä, että taidetta viihteellistetään ja mietitään ensisijaisesti sitä, kuinka hyvältä joku teos näyttää sosiaalisessa mediassa.
Yritys miellyttää massoja voi johtaa EGSin mukaan museoiden itsesensuuriin ja lopulta kulttuurin typistymiseen.
– Tiettyä viitseliäisyyttä ja vaivannäköä pitäisi voida katsojalta edellyttää myös nopean selailun ja klikkiotsikoiden aikakaudella.
Itseironinen teos on myös kommentti taiteilijan omaan uraan.
– Pohdin jatkuvasti työssäni, missä määrin kaupallisuus ja tietty salonkikelpoisuus ovat vaikuttaneet graffitiin taidemuotona, EGS kertoo.
Katutaide on institutionalisoitunut, mikä vaikuttaa teosten kokemiseen.
– Taideinstituution tilausteos on aika eri asia kuin esimerkiksi junan kylkeen pyytämättä maalattu graffiti.

Exclusive Gentrification Simulator 1.0 nähtiin viime kesänä Didrichsenillä. Kuva: Marko Rantanen
Hitaan tekemisen yllätys
Himmelblaun pajassa nähdään EGSin grafiikkaa. Taiteilijan ja grafiikanpajan yhteistyö on jatkunut vuodesta 2017 asti, ja esillä on myös aivan uusi teoskokonaisuus. Kuvitteellista EGS-kieltä edustavat symbolit on painettu puukirjaimilta vanhoja sanomalehtiä muistuttaviksi teoksiksi.
Universaalikielen illuusioon viittaavat abstrahoidut kirjainsymbolit ovat hitaan tekemisen ja käsin ladonnan ylistys.
– Arvostan huolellista tekemistä ja asioihin paneutumista, EGS linjaa.
Lukukyvyn tuolle puolen yltävinä nämä symbolit voivat tuoda myös huojennusta lohduttomien uutisten nujertamille.
– Näistä teoksista voi lukea kuvitteellisia hyviä uutisia, taiteilija ehdottaa.
Kiinnitys Juhlaviikoille
Aiemmin keväällä julkistettiin, että EGS vastaa seuraavan viiden vuoden ajan Helsingin juhlaviikkojen visuaalisesta ilmeestä.
– On kiva olla mukana tällaisessa monikulttuurisessa projektissa, joka hämmentää mukavasti myös omaa tekemistä, EGS myhäilee.
– Tämä on eräänlainen virstanpylväs omalla uralla. Olen koko ikäni maalannut teoksia ympäri Helsinkiä, ja koen tämän tunnustukseksi tehdystä työstä.
Aiemmasta tuotannosta tuttu abstrahoitu kartta-aihe viittaa myönteisiin eksymisiin ja uusiin löytöihin paitsi maantieteellisesti, myös taiteen parissa. Moni myönteinen kulttuurikokemus voi syntyä vahingossa, odottamatta.
– Tällainen aitoihin kokemuksiin eksyminen on erilaista kuin esimerkiksi algoritmien tarjoama eksytys, taiteilija muistuttaa.
– Jos jostain kuuluu naurua ja musiikkia – suuntaa sinne!
Finlayson Art Area Tampereella Finlaysonin alueella 24.8.2025 asti.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Finlayson Art Area 2025: Jaakko Heikkilä ja kohtaamisen kiireetön prosessi
KUVATAIDE | Valokuvataiteilija Jaakko Heikkilän panoraamakuvissa on yleensä aina ihminen. Tärkeintä hänelle onkin kuvan tai kulttuurien kuvituksen sijaan ihmisen aito kohtaaminen.
Finlayson Art Arealla vierailu on kansalaisvelvollisuus – Kulttuuritoimituksen toimittajat löysivät tapahtuman teeman, vaikka sitä ei pitänyt olla
KUVATAIDE | Kulttuuritoimituksen Eli Harju ja Mikko Vattulainen vierailivat Finlayson Art Arealla arvioimassa ja tulkitsemassa näyttelyitä.
Finlayson Art Area 2025: Collection Kakkonen – taitoa, väriä ja leikillisyyttä
KUVATAIDE | Finlayson Art Area on esitellyt jo kahdeksan vuoden ajan suomalaista palkittua lasitaidetta ja keramiikkaa Collection Kakkosen laajoista kokoelmista.
Finlayson Art Area 2025: Kimmo Kaivanto – hyvän puolesta pahaa vastaan
KUVATAIDE | Ekologisia teemoja näkyvästi ja kantaa ottaen käsitelleen Kimmo Kaivannon teoksissa puolustetaan luontoa ja vastustetaan sotaa.




