Auvo Vihro Saiturina. Kuva: Kari Sunnari / TTT
TEATTERI | Tampereen Työväen Teatterin suurella näyttämöllä nähdään kantaesityksinä modernia mentaliteettia heijastelevat versiot Saiturista ja Pyöreän pöydän ritareista.
Matti Mörttinen
Teatterinjohtaja Otso Kautto havahtui viime vuoden lopulla siihen, että hänen laitoksensa tämän kevään ohjelmisto tulee olemaan perin feministinen.
Havahtuukohan hän – tai onko jo havahtunut – siihen, että koko tälle vuodelle on muodostumassa toinenkin teema.
Tampereen Työväen Teatterissa näet naitetaan urakalla kaukaisen historian hulluuksia nykyisyyden absurdeihin ilmiöihin.
Kevään puolella olemme Jeanne d’Arcin housuissa nähneet, miten keskiaika kohtaa tämän vuosisadan ahdistetut naiset. Kolme sisarta viides näytös -näytelmässä olemme taas todistaneet 1800-luvun tshehovilaisuuden sulautumista yhteen scifi-tulevaisuuden ja avaruusolioiden kanssa.
Syksyllä 2023 ovat TTT:n suurella näyttämöllä vuorossa barokkikomedian liitto talouspoliittisen luennon kanssa ja keskiaikaisen ritarifantasian keinoin kerrottu The Office -mokumentti.
* *
Barokkikomedia ei ole enempää eikä vähempää kuin legendaarisen Molièren vuonna 1668 julkaisema Saituri, josta nyt nähdään kehitysversio nimellä Saituri – Ihana raha.
Idea siihen syntyi Kauton seuratessa journalismin maailmaan sijoittuvaa Musta laatikko -esitystä ja taloustoimittaja Juha-Pekka Raesteen sen yhteydessä pitämää esitelmää Amazon-yhtiöstä.
Yhdessä kaksikko ryhtyi sitten sorvaamaan uutta versiota ranskalaisesta klassikosta, johon on nyt piilotettu uusia riimejä. Esitys tulee todennäköisesti antamaan eniten sellaisille katsojille, jotka osaavat Molièrensa ulkoa.
Taitavimmat löytävät tekstistä sen, mikä ei ole alkuperäistä vaan jossa puhuu moderni talouden jargon.
– Paljon pelataan lavalla myös sulkapalloa, vinkkaa Kautto lisäksi.
– Sehän kuvaa hyvin rahan liikettä.
Pääroolin Saiturina, joka tietää kaiken hinnan muttei ymmärrä minkään arvoa, esittää tietenkin Auvo Vihro. Viimeksi Molièren, Kauton ja Vihron kolmikantaa nähtiin Työviksessä keväällä 2018, jolloin Eino Salmelaisen näyttämöllä pyöri Luulosairas.
* *
Sitten se toinen ikivanhan ja upouuden yhdistelmä: se on Pyöreän pöydän ritarit, josta Juho Gröndahl on kirjoittanut tuoreen musiikkikomedian. Sen ohjaa Linda Wallgren, joka on kerännyt arvostusta muiden muassa lähes neljän vuoden takaisesta Juhannustanssit-tulkinnasta ja viimeksi juuri Jeanne d’Arcin housuista.
Kuningas Arthur siis jälleen kerran vetää miekan kivestä, muttei välttämättä tiedä yhtään, mitä sillä pitäisi tehdä. Ja Graalin maljakin pääsee katoamaan, vaikka niin ei saisi missään nimessä käydä. Kaikki tämä esitetään seikkailufantasian, nokkelan sanailun ja musiikkikomedian keinoin. Siitä syntyy Wallgrenin sanoin ”keskiaikainen The Office”.
Wallgren ja Gröndahl ovat sukupolvea, jolle fantasiatarinat ovat olleet läsnä lapsesta lähtien. Ohjaaja sanoo, että hän ei tosin koskaan larpannut, mutta luki kyllä innoissaan Sormusten herroja ja vastaavia.
– Tosin niissä harmitti se, että niissä kauniit prinsessat jätettiin seuraamaan itse toimintaa aina jostain sivusta, Wallgren sanoo.
* *
TTT julkisti keskiviikkona syksyn ohjelmistostaan vain kaksi suuren näyttämön isoa kantaesitystä. Saituri – Ihana raha kantaesitetään 18.10.2023 ja Pyöreän pöydän ritarit 6.9.2023. Muut tulevat tuotannot paljastetaan maaliskuun aikana.
Nyt kerrottiin lisäksi nimitysuutisia: pukusuunnittelija Pirjo Liiri-Majava on kiinnitetty Työväen Teatteriin kolmen vuoden määräaikaisella sopimuksella, ja uusiksi määräaikaisiksi näyttelijöiksi on kiinnitetty Anna Kuusamo ja Riikka Papunen.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Hildur, islantilainen kovapintainen ja suolavedessä surffaten marinoitunut poliisi kamppailee itseään vastaan
TEATTERI | Turun kaupunginteatterin lavalla on maailman kaunein siipi, aalto, lokki tai sipsi.
Komediateatterin Ransu ja Operaatio Joulu tuo joulumieltä pienemmille ja isommille
TEATTERI | Karvakuonot lähtevät tonttuagentteina etsimään kilttejä lapsia ja joululahjatoiveita Tampereen Petsamosta ja Käpylästä.
Näyttelijä Aapo Stavén paljastaa, miten monologi Parikkalan patsaspuiston luojasta Veijo Rönkkösestä syntyi
HENKILÖ | Projektin alkaessa tekstiä oli nolla riviä ja omat tietoni Veijosta rajalliset, Aapo Stavén kertoo Veijo-monologin taustoista.
Veijo Rönkkönen loi kokonaisen ITE-maailman ja Aapo Stavén toi sen lavalle – arviossa Veijo
TEATTERI | Simpeleläisen pieneläjän poika oli jo alunpitäen käsikassara, vahinkolaukauksesta siinnyt.