Musikaalikonsertin esiintyjät. Kuva: Kari Sunnari / TTT
MUSIIKKI | Tampereen Työväen Teatterilla on kantaesityksiä kotimaisista musikaaleista joka toinen tai kolmas vuosi. Se on paljon.
”Ihmettelen, mikseivät teatterit enemmän esitä suomalaisia musikaaleja.”
Päivi Vasara, teksti
Tampereen Työväen Teatteri on ollut jo pitkään yksi merkittävimmistä kotimaista musikaalia tuottavista teattereista Suomessa.
Maaliskuun ensimmäisellä viikolla säveltäjä-kapellimestari Eeva Kontu matkaa Tampereelle laittamaan kevään Musikaalikonserttia (12.3.–9.4.2025) lavakuntoon. Hän on myös yksi esityksen suunnittelijoista TTT:n Hanna Suutelan kanssa. Matkalaisia on esityksen ohjaaja Petrus Kähkönenkin, joka kuuluu myös suunnitteluryhmään.
Tällä välin Eeva Konnun kollega Niina Alitalo on harjoituttanut lauluja.
TTT on kasvattajateatteri
– Tämä on minulle mieluisa ”kotiinpaluu” TTT:n lavalle, Eeva Kontu sanoo.
Hän asui Tampereella yhdeksän vuotta 2010-luvulla. TTT on hänelle kasvattajateatteri ja ”koulu” musiikkiteatterin tekemiseen.
Toki Kontu on opiskellut alaa Tampereen vuosien jälkeenkin, mutta hänen mielestään parhaiten oppii sorvin ääressä. Tampereen-vuosiinkin mahtui opintoja, sillä hän opiskeli Tampereen ammattikorkeakoulussa musiikkiteatteria.
Tätä nykyä Kontu asuu perheineen Helsingissä.

Eeva Kontu on Musikaalikonsertin kapellimestari. Kuva: Anna-Maria Viksten
Musikaaleja rakastetaan
Musikaalit ovat suosittuja ja ne keräävät yleisöä. Tämän Eeva Kontu toteaa ylpeydellä.
Hän pitää Työvistä kotimaisten musikaalikantaesitysten kehtona. Näitä kantaesityksiä on melkein joka toinen vuosi.
– Nostan TTT:n eturiviin. Teatteri tekee kotimaisia musikaaleja eri yleisöille ja eri näyttämöilleen säännöllisesti.
Muualla tunnutaan toistavan enemmän tuttua angloamerikkalaista musikaaliperinnettä ja on harmittavan vähän uusia kotimaisia musikaaleja. Toki kantaesityksiä tehdään muuallakin, mutta TTT on ollut tässä etulinjassa.
Musikaalikonserttiin tuli aloite teatterilta. Musikaalikonsertti otsikolla Myrskyluodon Maijasta Momentumiin soi viidesti tulevan kevätkauden aikana Eino Salmelaisen näyttämöllä.
Näyttävä esitys
Eino Salmelaisen lavalla on harvoin niin paljon väkeä kuin Musikaalikonsertissa. Mukana on TTT:n näyttelijöistä koottu 15-henkinen ensemble, Kontun johtama viiden muusikon yhtye ja tekniikka sen päälle.
Tarkoitus on tarjota nostalgiaa muistelijoille ja saada uusia kuuntelijoita kappaleille, joista on kuullut puhuttavan.
Kaikki konsertin laulut ovat TTT:n kantaesityksistä. Aikajana alkaa 1990-luvulta ja jatkuu tähän päivään. Säveltäjäniminä ovat Eeva Kontun lisäksi muun muassa Matti Puurtinen ja Iiro Rantala.
Edustettuna ovat esimerkiksi Myrskyluodon Maija, Suruttomat, Momentum 1900, Tytöt 1918, Viita 1949, Anna Liisa, Patukkaooppera ja Poikabändi.
Kontu on säveltänyt Tampereen Työväen Teatterin musikaalit Momentum 1900 (2022) ja Tytöt 1918 (2018), musiikkinäytelmät Viita 1949 2016) ja Särkynyt Malja (2008) sekä Hamlet – rock-musikaalin (2020) yhdessä Varre Vartiaisen ja Jarmo Saaren kanssa. Hän on säveltänyt muuallekin, muun muassa Minna Craucherin ja Armi-oopperan sekä Kepeä elämäni -teoksen, joka vieraili Työviksellä.
Eeva Kontua ei voi pyytää nimeämään suosikkisävellyksiään, koska se on yhtä asiatonta kuin vertailla lapsiaan keskenään. Kaikki ovat yhtä rakkaita.

Pariisin näkymät avautuvat Momentum 1900 -musikaalissa. Kuva: Kari Sunnari
Alkuun potpuri
Konsertin alkuun kuullaan eri musikaalikappaleista koottu pitkä prologi, jota voi sanoa vaikka potpuriksi.
– Toisista musikaaleista lainataan neljä tahtia, toisista parikymmentä. Yhdessä ne ovat musikaalihistoriaa, Kontu sanoo.
– Matti Puurtisen säveltämät Myrskyluodon Maija ja Suruttomat ovat olleen opettavaisia. Ihailen sitä, kuinka hän rohkeni tehdä tunteisiin vetoavia vahvoja melodioita musikaaleihinsa.
Eeva Konnulle on hieno kokemus esittää häntä huomattavasti nuoremman säveltäjän, näyttelijä ja muusikko Jussi Lukácsin laulu Lennän musiikkiteatteriesityksestä Rikkomaton.
Eeva Konnulle on tärkeää ja merkityksellistä, että hän ollut mukana joissain kantaesityksissä, joista nyt kuullaan materiaalia. Iiro Rantalan säveltämässä Patukkaoopperassa hän oli assistenttina ja Rantalan Heinähattu ja Vilttitossu -musikaalissa kapellimestarina, Anna Liisassa hän kävi harjoituttamassa lauluja ja Prinsessassa hän oli sekä sovittajana että kapellimestarina.

Kuva: Maru Lemmetty
Musikaalilaulukirja
Parhaillaan Eeva Kontu edistää kotimaisten musikaalien näkyvyyttä kuratoimalla musikaalilaulukirjasarjaa. Siihen tulee sata suomalaista musikaalilaulua. Ensimmäinen osa on jo julkaistu.
– Sitä ihmettelen, mikseivät teatterit enemmän esitä suomalaisia musikaaleja. Niitä on olemassa monta sataa, joten ammennettavaa riittäisi.
Tällä hetkellä Eeva Kontu toimii vastaavana kapellimestarina Oulun teatterin Kinky Boots -musikaalissa (ensi-ilta 1.2.2025), Oslon Det Norske Teatretin Once-musikaalissa (ensi-ilta 1.2.2025) sekä Helsingin Kaupunginteatterin Moulin Rouge! -musikaalissa. Kapellimestaritöiden lisäksi Eeva säveltää parhaillaan musiikkia Tukholman Kulturhuset Stadsteaterniin, esitykseen nimeltä Pensionat Oskar (ensi-ilta 25.4.2025).
Heinäkuusta 2022 lähtien Eeva on toiminut uuden, Helsingissä järjestetyn Musiikkiteatterifestivaalin taiteellisena johtajana ja festivaalin lisäksi on ideoinut myös Vuoden musiikkiteatterintekijä -palkinnon, joka jaetaan vuosittain Musiikkiteatterifestivaalilla. Festivaali tehdään yhteistyössä muun muassa MD Company Oy:n kanssa, jonka hallituksen puheenjohtajana Eeva toimii.
Eevan instrumentteja ovat piano, laulu, saksofoni ja huilu. Hän on opiskellut musiikkiteatteria Lontoossa Royal Academy of Musicissa (Master of Arts Musical Theatre) ja Tampereen ammattikorkeakoulussa, orkesterinjohtoa Sibelius-Akatemian täydennyskoulutuksessa sekä jazzmusiikkia Metropolia-ammattikorkeakoulussa.
Musikaalikonsertti: Myrskyluodon Maijasta Momentumiin Tampereen Työväen Teatterin Eino Salmelaisen näyttämöllä 12.3.–9.4.2025. Lisätietoa täältä.
* *
Myrskyluodon Maijasta Momentumiin
- Laulajat ja ensemble Petra Ahola, Anne-Mari Alaspää, Kristiina Hakovirta, Esme Kaislakari, Emmi Kaislakari, Pihla Pohjolainen, Suvi-Sini Peltola, Maiju Saarinen, Eriikka Väliahde, Pentti Helin, Mika Honkanen, Hiski Vihertörmä, Miko Helppi, Jyrki Mänttäri sekä Petrus Kähkönen / Jukka Nylund
- Konsertin suunnittelu Eeva Kontu, Hanna Suutela ja Petrus Kähkönen
- Juontojen dramaturgia ja käsikirjoitus Hanna Suutela
- Kapellimestari Eeva Kontu
- Ohjaus Petrus Kähkönen
- Valosuunnittelu ja projisoinnit Eero Auvinen
- Äänisuunnittelu Kyösti Kallio
- Laulujen harjoituttaja Niina Alitalo
- Eeva Kontun johtamassa yhtyeessä muusikoina Paavo Malmberg, Aleksi Kauffman, Tommi Asplund ja Tony Sikström.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Opintiellä näyttelijän ammattiin tai hyväksi harrastajaksi – Suomen Teatteriopisto 30 vuotta
TEATTERI | Tampereen Sukkavartaankadulla Juhlatalo Hovissa opetellaan äänen käyttöä, laulamista, liikuntaa, tanssia ja miekkailua.
Teatteri on leikkiä ja totta – Leea Klemola naurattaa ja viihdyttää vakavilla ja kipeillä asioilla
ESSEE | Ulla-Maija Svärd kirjoittaa Leea Klemolan näytelmien herättämistä ajatuksista ja siitä, ettei teatteritaiteen tarkoitus oli pitää arkea loitolla vaan tuoda siihen sisältöä.
Wilfred Owenin tekstit puhuttelevat Tampere Filharmonian perjantaikonsertissa
KONSERTTI | Brittirunoilija Owen kaatui viikko ennen ensimmäisen maailmansodan päättymistä 25-vuotiaana. Kuolemattomaksi hänet teki Benjamin Brittenin sodanvastainen War Requiem, joka kuullaan Tampereella.
Rahvaanmusiikin kerho on höylännyt kynnyksen nauttia kansanmusiikista matalaksi – kävimme Telakan klubilla
MUSIIKKI | Rahvaanmusiikin kerho on jo yli 25 vuotta järjestänyt kansanmusiikkiklubeja Tampereen Telakalla. Into korvaa puuttuvan rahan.