Ivalaiset Rosendahlin betonilaiturilla. Kuva: Ulla-Maija Svärd
TEATTERI | Teatteri Ivan syntyjuuret ovat TYKin lukiossa. Joukko on hajaantunut opiskelemaan muualle, mutta joka kesä he palaavat Tampereelle yhtä varmasti kuin muuttolinnut.
“Esitystemme lähtökohta on paikka. Tänä kesänä se paikka on Rosendahlin ranta ja tarkemmin siellä betonilaituri Jalkasaareen mennessä.”
Päivi Vasara, teksti
Ulla-Maija Svärd, kuvat
Teatteri Ivan joukon lukiovuosista Tampereen yhteiskoulun lukiossa ei ole kovinkaan pitkä aika, mutta tarpeeksi, jotta he pystyvät etäännyttämään omalta iholta lukioajasta kertovan tekstin.
Teatteriryhmän jäsenet ovat hajaantuneet opiskelemaan muualle, mutta joka kesä he palaavat Tampereelle. Näin on päätetty.
Tämän vuoden esitys Rosendal, Rosendahl on sidottu paikkaan Jalkasaareen kulkevan polun viereen betonilaiturille.
Tuottaja Ville Vuorikoski sanookin, että Iva tekee tamperelaista teatteria tamperelaisille silkasta rakkaudesta Tampereeseen.
Juhlia ja pettymyksiä
Rosendahlin ranta on kaupungissa se paikka, jonne mennään bilettämään, kun yläaste on loppunut, on valmistuttu tai valkolakki painettu päähän. Usein kuvioon liittyy myös vatsahuuhtelu.
Juonikuvioita ei parane paljastaa ennakkojutusta, jottei esitys mene katsojalta pilalle. Sanotaan vain, että betonilaiturilla juhlitaan villisti, pohditaan elämää ja koetaan pettymyksiä. Iloa on paljon ja pettymyksiä runsaasti. Leikitään aikuisuutta. Paljon on suuria tunteita ja ehdottomuutta, kuten teineillä on. Juhlatunnelmassa on uhkaava sävy.
Esityksen paikka on Rosendahlin ranta, mutta tarinan hahmoilla on kuitenkin mielessään vain toinen Rosendal – eräs norjalainen paronilinna, jossa Edvard Munchkin on huhujen mukaan juonut absinttia ja itkenyt masennustaan. Ollapa siellä! Maskarakyyneleet näyttävät kauniimmalta kuunvalossa ruusutarhassa kuin karpalolonkeron kanssa mutaisella nurmella.
Ei kerro suoraan tekijöistään
– Teksti ei suoraan kerro meidän omista lukiovuosistamme, tai tuttujenkaan, mutta taustatutkimuksia olen tehnyt, sanoo Mimmi Ahonen, esityksen käsikirjoittaja ja ohjaaja.
Juhliin liittyy odotuksia. Auttamatta niihin kuuluvat myös pettymykset. Ihastuksen kohde torjuu, tai tulee tunne ulkopuolisuudesta, jos ei pääse juhlivaan joukkoon mukaan.
Mimmin mukaan aikuisuuden rajattomat mahdollisuudet saattavat ahdistaa, kun on niin paljon, mitä voisi tehdä ja kaikki on paljoudessaan sumeaa. Elämä on edessä, mutta se on liian lavea.
– Nyt kun oma tie alkaa selkiintyä, olo helpottuu, hän sanoo.
Mimmi opiskelee käsikirjoittamista ja dramaturgiaa Helsingissä.
– Ei tätä voisi tehdä, jos ei olisi jo etäisyyttä omaan lukioaikaan, sanoo Annika Palojärvi, yksi esiintyjistä.
Kolme näyttelijää
Rosendal, Rosendahl -esityksessä on kolme näyttelijää, Annika Palojärven lisäksi Roosa Leivo ja Pauliina Kuusisto.
Roosa ja Pauliina ovat opiskelleet näyttelemistä kaksi vuotta Lahden kansanopistossa. Annika opiskelee Helsingissä elokuva- ja tv-käsikirjoittamista Helsingissä.
Rosendal, Rosendahlin ensi-ilta on torstaina 8.7.2022 kello 20. Kuhunkin esitykseen otetaan 30 katsojaa. Tuoleja on sen verran.
Betonilaiturin ohi menee kuumana harjoituspäivänä jonossa veneitä, vesiskoottereita ja kanootteja, mutta heille ei myydä lippuja. Etenkään vesiskootterit eivät ole toivottuja ohikulkijoita esityksen aikana, mutta ei niitä kieltääkään voi.
Juuret TYKin lukiovuosissa
Iva-teatteriryhmän koko on seitsemän henkeä. Esityksiin saadaan apukäsiä.
Juuret juontavat TYKin lukiovuosiin. Koulun tunnusmerkki on se, että sinne hakeutuu luovuutta ja luovuuden annetaan siellä loistaa. Opettajat antavat tilaa ja joustavat vaikka televisiosarjojen tekoon osallistumiseen. Koulun omat musikaalit tarjoavat tilaisuuden kehittyä. TYK on yksi kolmesta Suomen ilmaisutaidon lukiosta.
Ville Vuorikoski hakeutui TYKiin Ylöjärveltä, koska hän oli kiinnostunut esittävistä taiteista. Hän oli koululla myös siviilipalveluksen ajan. Pauliina Kuusisto on hänkin Ylöjärveltä. Katariina Korpela on kotoisin Tampereelta. Hän on tämän kesän esityksen puvustaja ja koreografi. Mimmi Ahonen tuli TYKiin Uuraisilta Keski-Suomesta.
– Ilmaisutaito ei TYKissä jäänyt yhteen kurssiin, vaan sitä sai harjoittaa paljon. Tässä on syy- ja seuraussuhde siihen, miksi TYKistä tulee luovan ammatin harjoittajia, Ahonen sanoo.
Hän hakeutui TYKiin, koska halusi kirjoittaa. Siihen liittyi oivallus, että kirjoittamalla esityksiä tulee esille paremmin.
Jäi nälkä tehdä
Iva syntyi, kun Mimmi Ahoselle, Ville Vuorikoskelle ja Katariina Korpelalla jäi ilmaisutaidon lukion jälkeen nälkä. He ovat edelleen Ivan ydinryhmä ja mukana on heidän ystäviään.
Teatteriyhteisö syntyi abikeväällä 2018. Esikoisteos Valuma sai ensi-iltansa elokuussa 2019. Se toteutettiin Hiedanrannassa Kuivaamolla sijaitsevassa skeittihallissa. Esityksen tematiikka ja tila liittyivät paikkaan. Heti tiedettiin, että tämä ei jää ainoaksi esitykseksi.
Tarve tehdä omaehtoista teatteria kasvoi. Iva teki sitä, mitä Tampereelta puuttui ja mitä ei valtavirtateattereissa nähty.
Iva sai inspiraatiota provokaatiosta, tilalähtöisyydestä ja popkulttuurista. Heillä on tahto tehdä uutta ja outoa. Esitysten tekeminen uusiin paikkoihin oli toki myös hauskaa.
Aikaisemmat esitykset
Toinen esitys Dinneri oli vuonna 2020 Pyynikin kesäteatterin parkkipaikalla. Kolmannen esityksen Case Crisis paikka oli Pyynikin Trikoon toimistotila, vuosi 2021.
Kesäesitysten lisäksi Iva tekee verkkoon ympäri vuoden ääniteoksia. Kolmannen esityksen musiikista on tehty albumi ja lisäksi on ollut puistokonsertti Näsipuistossa. Vuonna 2020 oli myös monologiesitys Galleria Nykyajassa.
– Koronaratkaisuksi kehitimme drive in -esityksen, jota voi seurata turvallisesti omasta autosta. Äänet sai kuulumaan auton radiosta, Mimmi Ahonen kertoo.
Arvona terve työkulttuuri
Iva pyrkii toiminnassaan kestävyyteen sekä eettisesti että ekologisesti. Työkulttuuri on terve ja ilmastohätätila huomioidaan sekä tuotannossa että sisällössä.
– Sisällöllisesti innostumme vähän kaikesta, mutta useimmiten katseemme on z-sukupolvessa. Juuri nyt meitä kiinnostaa poikkitaiteellisuus ja teatteriesitysten leviäminen elämykseksi. Siksi järjestämme dj-keikkoja, suunnittelemme yleisölle eväsreseptejä ja jaamme Spotify-soittolistoja, kertovat teatterin työryhmäläiset.
Rosendal, Rosendahl
- Ohjaus, teksti: Mimmi Ahonen.
- Esiintyjät: Pauliina Kuusisto, Roosa Leivo, Annika Palojärvi.
- Koreografia, pukusuunnittelu: Katariina Korpela.
- Tuottaja: Ville Vuorikoski.
- Tekniikan ajo ja ohjaajan assistentti: Kristian Tölli.
Ensi-ilta Tampereen Rosendahlin betonilaiturilla 7.7.2022. Esityksiä 19.7. asti. Esityskalenteriin tästä.
Mimmi Ahonen, ohjaus ja teksti.
Ville Vuorikoski, tuottaja.
Katariina Korpela, pukusuunnittelu ja koreografia.
Roosa Leivo, esiintyjä.
Annika Palojärvi, esiintyjä.
Pauliina Kuusisto, esiintyjä.
Kristian Tölli, ohjaajan assistentti ja tekniikan ajo.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Milloin Kaisa Korhonen itki, millaista arvoitusta hän pohti läpi elämänsä?
SEMINAARI | Teatteritaiteen professorin muistoseminaarissa näyttäytyy omaa tietään kulkenut opettaja ja ohjaaja, joka kykeni ainutlaatuiseen sukupolvihyppyyn.
Surulla on rautaiset kädet, mutta kaipauksella lempeä katse – arviossa Mikkelin teatterin Äitiä ikävä
TEATTERI | Mikkelin teatterin Äitiä ikävä luo oman, tyylikkään ehjän maailmansa kertoessaan yhden perheen kohtalon.
Nukkekodin modernisoitu versio on viihdyttävä mutta syvällinen – arviossa Nokian Etunäyttämön ensi-ilta
TEATTERI | Henrik Ibsenin näytelmän uusi sovitus on kekseliäs, humoristinen, dramaattinen ja energinen kokonaisuus.
Hämeenlinnan teatterin 39 askelta – pääosassa sivuroolit
TEATTERI | Jyri Ojansivu ja Mikko Virtanen tekevät todella upeaa työtä. Roolit vaihtuvat lennossa ja fyysisesti näytteleminen on tarkkaa ja hallittua.