Elsa Saisio on Frida Kahlo. Kuva: Kari Sunnari / TTT
TEATTERI | Otso Kauton teemat syntyvät mielenkiintoisella tavalla. Johtaja itse sanoo sen johtuvan siitä, että hänen päänsä ei ole analyyttinen vaan intuitiivinen.
Matti Mörttinen, teksti
Tampereen Työväen Teatterissa on jo sovitettu Shakespearen Hamlet rokkaamaan. Nyt pannaan vanha William ja hänen skottikuninkaansa tanssaamaan.
Ensi vuoden yhdeksi teatteripuheenaiheeksi on siis tarjolla Työviksen ja Tero Saarinen Companyn yhteisponnistuksena syntyvä Macbeth. Tampereella sitä tosin saadaan odottaa syksyyn asti, sillä ensi-ilta ja kevätkausi vedetään Tanssin talossa Helsingissä.
Tero Saarinen ja TTT:n johtaja Otso Kautto olivat yhdessä jo luomassa rock-Hamletia. Nyt Macbethissä heidän tehtävänsä vaihtuvat. Saarinen vastaa kokonaisuudesta ja liikkkeestä, Kautto sanasta.
– Mites se nyt meni, me totesimme, että tätä kannattaa jatkaa, tiivistää Kautto sen, miten kaksikko siirtyi klassikosta toiseen.
– Liikkeen ja sanan yhdistämisen kavalkadi tuntui hienolta ja erityiseltä. Se, että saa tehdä tanssitekijänä työtä näyttelijöiden kanssa ja oppia, miten näyttelijä käyttää kehoaan sanan kanssa, tuntui asialta, jota haluaisi jatkaa, Saarinen täydentää.
* *
Kauton kohta neljä vuotta kestäneellä johtajakaudella Työväen Teatterin ohjelmistoista on aina paljastunut jokin teema, tai ainakin läpikäyvä lanka.
Nyt johtaja uutta repertuaaria esitellessään käyttää sellaisia ilmaisuja kuin ”valtavasti kauneutta, esteettistä mielihyvää, isoja ajatuksia ja ikiaikaista ajankohtaisuutta”.
Suuri osa termeistä liittyy jo yksistään keväällä suurelle näyttämölle tulevaan Frida-näytelmään. Se kertoo meksikolaisen kuvataiteiljan Frida Kahlon elämäntarinan, ja sen tähdeksi saapuu kaupunkiin Elsa Saisio.
Kotimaisia kantaesityksiä ei ensi vuosi tarjoa yhtä kahmalokaupalla kuin nyt menossa oleva 2023. Frida syntyi Anne Rautiaisen kynästä viime vuosikymmenellä, ja hän ohjasi sen ensimmäisen kerran Kuopiossa 2016.
Teoksen keskeinen kysymys on tekijän mukaan se, millainen elämä synnytti Kahlon teokset. Liikoja spoilaamatta mainittakoon, että kuulu taiteilija joutui 18-vuotiaana onnettomuuteen, jossa metallinen kaide lävisti hänen lantionsa.
– Tämän jälkeen niin sanotusti kuolema kulki hänen rinnallaan, Rautiainen sanoo. Näytelmässä se kulkee konkreettisesti nukkehahmona.
Saisio oli ohjaajan mielessä pääosaan heti, kun tilaus Tampereelle tuli. Näyttelijä oli ajatuksesta niin otettu, että teki tänä syksynä kahden viikon lomamatkan Meksikoon ja kävi esimerkiksi Kahlon kotitalossa.
* *
Anne Rautiaiselle on tärkeää, että hän saa tilaa esittäjilleen TTT:n isossa salissa. Taideyliopiston teatterikorkeakoulussa ohjaamista pitkään opettaneella Janne Pellisellä sen sijaan on melkoinen haaste mahduttaa seitsemän näyttelijän Kadotettu paratiisi Kellariteatterin tiiviiseen tilaan.
Kadotettu paratiisi on kanadalaisen kirjailijan Erin Shieldsin näytelmä, joka perustuu John Miltonin runoelmaan. Siinä pääsevät Tampereen tuoreemman pään näyttämötaiteilijat näyttämään kykynsä jokseenkin kaukaa historiasta kumpuavissa rooleissa: Riikka Papunen Saatanana, Verneri Lilja Aatamina ja Pihla Pohjolainen Eevana.
* *
Mutta palataan vielä teemoitteluun. On pakko kysyä, miten Kauton linjaukset syntyvät. Onko kyse sittenkin siitä, että johtaja valitsee ensin esitykset ja löytää langan niiden sisältä vasta sen jälkeen?
Taitaa pitkälti olla.
– En ehkä ole pohjimmiltani kauhean analyyttinen. Olen pikemminkin enemmän intuitiivinen, myös ohjelmiston suunnittelun kohdalla, johtaja pohtii.
– Se ei mene välttämättä niin, että haluamme jotain tiettyä, vaan se ohjelmisto alkaa keskustella keskenään, ja se keskustelu itse asiassa paljastaa, että siellä onkin jokin aihe. Se, että ne ovat usein ajankohtaisen tuntuisia ja resonoineet maailmantapahtumien kanssa, kertoo enemmän siitä, että kaikki tekijätkin elävät tätä aikaa, ja sieltä väistämättä alkaa nousta esiin ehkä tiedostamattomiakin yhteisiä lauseita. Ja toden totta, usein ohjelmiston yhteinen linja näyttäytyy vasta kun ohjelmisto on valmis.
– Tiedän, että jotkut muut toimivat toisella tavalla, että heillä on statement, jonka ympärille he rakentavat ohjelmistoa, mutta ilmeisesti minun pääni ei toimi niin.
* *
TTT 2024
Frida
- Näytelmä kuvataiteilija Frida Kahlon (1907–1954) elämästä. Käsikirjoittaja ja ohjaaja Anne Rautiainen. Nimiroolissa Elsa Saisio ja muissa rooleissa Pentti Helin, Soile Ojala, Petra Karjalainen, Minna Hokkanen, Pekka Kekäläinen, Janne Kallioniemi, Juha-Matti Koskela, Eriikka Väliahde ja Teija Auvinen. Koreografi Liisa Ruuskanen, lavastus- ja pukusuunnittelija Marie Antikainen. Ensi-ilta 18.1.2024 Suurella näyttämöllä.
Macbeth
- Tanssillinen sovitus Shakespeare-klassikosta Tero Saarinen Companyn ja TTT:n yhteistyönä. Suomennos ja sovitus Michael Baran, valo-, video- ja lavastussuunnittelija Mikki Kunttu, pukusuunnittelija Samu-Jussi Koski, musiikista ja äänisuunnittelusta vastaa Marko Nyberg. Näyttämöllä TTT:stä Anna Kuusamo, Jyrki Mänttäri, Saska Pulkkinen, Suvi-Sini Peltola ja Auvo Vihro sekä vierailijana Miisa Lommi. Ensi-ilta juhlitaan ensin Tanssin talossa Helsingissä 13.3.2024 ja syksyllä 12.9.2024 TTT:n Suurella näyttämöllä. Keväällä Tampereella on teoksen ennakko.
Kadotettu paratiisi
- Erin Shieldsin näytelmä John Miltonin runoelmaan perustuen. Ohjaajana Janne Pellinen ja rooleissa muun muassa Riikka Papunen, Verneri Lilja, Pihla Pohjolainen sekä Jari Ahola. Suomen kantaesitys 23.1.2024 Kellariteatterissa.
Hyvästi Mansikki
- Jouko Puhakan maaltapakonäytelmä vuodelta 1969. Dramatisointi ja ohjaus Pauliina Hulkko. Esiintyjinä 12 Tampereen yliopiston Nätyn opiskelijaa. Koreografi Samuli Nordberg, säveltäjä Niina Alitalo, lavastaja/pukusuunnittelija Sanna Levo. Ensi-ilta 17.1.2024 Eino Salmelaisen näyttämöllä.
Hullu prinssi
- Keväällä saa ensi-iltansa myös kuuden tamperelaisen oppilaitoksen kanssa yhteistyössä valmistuva musikaali Hullu Prinssi 2.4 eli totuus siitä miten haarukka tuli Suomeen. Maija Koskenalustan säveltämän ja Hanna Suutelan kirjoittaman musikaalin ohjaa Mikko Bredenberg. Yhteistyössä ovat mukana Hatanpään lukio, Tammerkosken lukio, Sammon keskuslukio, Tampereen Konservatorio, Ammattiopisto Tredu, Pirkanmaan musiikkiopisto, Hatanpään lukion vanhempainyhdistys ry. ja Tampereen Työväen Teatteri. Näyttämöllä nähdään peräti 70 Hatanpään lukion ja Tampereen Konservatorion ja Pirkanmaan musiikkiopiston opiskelijaa. Ensi-ilta on 12.4.2024 Suurella näyttämöllä.
Muuta
- Kevään ohjelmisto täydentyy syksyn mittaan. TTT tekee vielä tulevana keväänä useita yhteistuotantoja oppilaitosten kanssa, ja luvassa on myös vierailuja. Myös TTT-Klubin kevään ohjelmisto vahvistuu myöhemmin.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Näyttelijät pitävät interaktiivisen murhamysteerin pinnalla – arviossa Tampereen Teatterin Hiuskarvan varassa
TEATTERI | Tuulensuun Palatsin interaktiivisen murhamysteerin tapahtumapaikkana on parturikampaamo. Kesken arkisen aherruksen yläkerrassa tapahtuu henkirikos.
Näyttävä tulkinta vanhasta komediasta – arviossa Nokian työväenteatterin Herrat ovat herkkäuskoisia
TEATTERI | Serpin komedia vuodelta 1937 on visuaalisesti upeasti toteutettu, muttei ainakaan vielä nouse oikein lentoon.
Vie sie, mie vikisen vai reilusti synnytystalkoot – arviossa SuomiFilmin salaiset kansiot
TEATTERI | Entä jos Tuntemattoman Koskela olisikin synnyttävä nainen urakoimassa uutta tykinruokaa?
Porilainen Rakastajat-teatteri on sovittanut Rosa Liksomin Everstinnasta vahvan ja omaäänisen monologin
TEATTERI | Rosa Liksomin tekstistä on sovitettu porilaisteatterissa omaääninen monologi, joka pitää vakuuttavalla näyttelyllä otteessaan kaksi tuntia.