Auvo Vihro, Annuska Hannula ja Minna Hokkanen. Kuva: Harri Hinkka
TEATTERI | Tampereen Teatterin ja Tampereen Työväen Teatterin yhteinen Liikkuva Näyttämö vie teatteritaidetta sellaisten ihmisten luo, jotka eivät itse pääse kokemaan teatteria omatoimisesti.
”Liikkuvan Näyttämön uusin näytelmä perustuu Juhani Ahon yli sata vuottaa sitten kirjoittamaan romaaniin Rautatie.”
Maarit Saarelainen, teksti
Filosofi Eero Ojanen on kirjoittanut, että hyvän tekeminen muille koituu omaksi onneksi. Tutkimukset osoittavat, että hyvyys vahvistaa mielenterveyttä ja hyvän tekemisellä on yhteys jopa sydämen sykkeeseen.
Nyt hyvän tekemisen äärellä on Tampereen Teatterin ja Tampereen Työväen Teatterin yhteinen Liikkuva Näyttämö, joka vie teatteritaidetta sellaisten ihmisten luo, jotka syystä tai toisesta eivät itse pääse kokemaan teatteria omatoimisesti. Liikkuvan Näyttämön tärkeänä yhteistyökumppanina ja mahdollistajana on mukana Tampereen kaupunki.
Teattereiden ja kaupungin yhteistyön taustalla ovat samansuuntaiset ajatukset jokaisen ihmisen oikeudesta taiteeseen ja kulttuurin. Tampereen Liikkuvalla Näyttämöllä on mahdollisuus toimia osana kaikenikäisten ihmisten hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden edistämistä. Sen fokuksena on tuoda teatteria ikäihmisten ja siirtymävaiheessa olevien nuorten aikuisten toimintaympäristöihin.
– Hyvinvointi kuuluu kaikille, sanoo apulaispormestari Matti Helimo tiedotustilaisuuden avajaissanoissaan.
* *
Liikkuva Näyttämö on osa Tampereen kaupungin suunnitteluvaiheessa olevaa hyvinvointi- ja kehitysohjelmaa.
Liikkuvan Näyttämön uusin näytelmä perustuu Juhani Ahon yli sata vuottaa sitten kirjoittamaan romaaniin Rautatie, jonka on esitykseksi sovittanut Auvo Vihro. Se saa ensi-iltansa 24. lokakuuta 2024 TTT:n Kellariteatterissa. Pieni musiikillinen maistiainen tulevasta saatiin julkistamistilaisuudessa Tampereen Raatihuoneella.
Tekoäly on uusi rautatie
– Raiteiden päälle on nostettu veturi, niinku höyrylaiva pyörien päälle.
– Älä valehtele hyvä mies.
Juhani Ahon luomien henkilöiden, Matin ja Liisan ihmetys ja epäusko rautatien todenperäisyydestä voi vertautua nykypäivän hämmästelyymme tekoälyn äärellä. Vaikka uusi vekotin pelottaa, niin kai se kuitenkin täytyy katsoa.
Muistatko itse tunteen, kun koit jonkin asian ensimmäisen kerran? Hämmennys, kummastus, hämmästys, itsensä nipistäminen. Itse muistan isän tuoman television kohdalla vahvan epäilymme. Niinpä seisoimmekin sisarusten kanssa johdon päällä katsomassa pääsevätkö uutisten lukijat siitä huolimatta television lähetykseen. Ja ihme kyllä, ne pääsivät.
Syksyllä Kellariteatterissa
Liikkuvan Näytöksen työryhmässä ja rooleissa nähdään sekä Työväen Teatterin että Tampereen Teatterin näyttelijöitä: Mattina Auvo Vihro ja Liisana Minna Hokkanen sekä kertojana ja muusikkona Annuska Hannula. Työryhmän taiteellisena vastaavana toimii Riikka Papunen.
Rautatien kiertuenäytökset ovat syksyllä 2024 ja keväällä 2025 ikäihmisten toimintaympäristöissä ja siirtymävaiheessa olevien nuorten aikuisten toimintaympäristöissä. Sen lisäksi esityksiä järjestetään TTT:n Kellariteatterissa loka-marraskuussa muutama julkinen esitys.
Liikkuvan Näyttämön historia ei ole upouusi, vaan juontaa viiden vuoden taakse. Silloin, vuosina 2019 ja 2011, Dostojevskin Idiootti kiersi tamperelaisten ikäihmisten tykönä (lue Marja Aaltion Kulttuuritoimitukseen kirjoittama juttu täältä). Sitten tuli koronapandemia ja hidasti liikkumistahtia. Tallessa on kuitenkin ikäihmisten kannustava palaute Idiootti-esityksen jälkeen: ”Kyllä tänään tarvitaan varmaan muutama pilleri aiempaa vähemmän”.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Näyttelijät pitävät interaktiivisen murhamysteerin pinnalla – arviossa Tampereen Teatterin Hiuskarvan varassa
TEATTERI | Tuulensuun Palatsin interaktiivisen murhamysteerin tapahtumapaikkana on parturikampaamo. Kesken arkisen aherruksen yläkerrassa tapahtuu henkirikos.
Näyttävä tulkinta vanhasta komediasta – arviossa Nokian työväenteatterin Herrat ovat herkkäuskoisia
TEATTERI | Serpin komedia vuodelta 1937 on visuaalisesti upeasti toteutettu, muttei ainakaan vielä nouse oikein lentoon.
Vie sie, mie vikisen vai reilusti synnytystalkoot – arviossa SuomiFilmin salaiset kansiot
TEATTERI | Entä jos Tuntemattoman Koskela olisikin synnyttävä nainen urakoimassa uutta tykinruokaa?
Porilainen Rakastajat-teatteri on sovittanut Rosa Liksomin Everstinnasta vahvan ja omaäänisen monologin
TEATTERI | Rosa Liksomin tekstistä on sovitettu porilaisteatterissa omaääninen monologi, joka pitää vakuuttavalla näyttelyllä otteessaan kaksi tuntia.