Kirjailija Juha Itkonen. Kuva: Anne Välinoro
TEATTERI | Tampereen Teatterin ensi syksy sulkee päänäyttämön, mutta talon ohjelmisto saa siitä suorastaan piristysruiskeen.
”Poikkeustilanteessa elämä tiheytyy. Muut asiat karsiutuvat pois. Sitä on vain siinä hetkessä. Elämä itsessään on silloin valmiiksi draamallista.”
Matti Mörttinen, teksti
Uudistumista on monenlaista. Joskus uudistutaan suunnitellusti ja joskus olosuhteiden pakosta.
Tampereen Työväen Teatterissa odotetaan uutta linjanvetäjää johtaja Otso Kauton saatua yllätyspotkut loppusyksyllä. Tampereen Teatteri taas valmistautuu toimimaan ilman tuttua kotitaloa tämän vuoden syksystä seuraavan kesän loppuun.
Sen päänäyttämön ollessa remontissa keskittyy varsinainen näyttelemistoiminta Frenckellin tiloihin. Lisäksi hyödynnetään Tuulensuun Palatsia, ja yksi esitys sananmukaisesti jalkautetaan kaupungin kaduille.
Uhka vai mahdollisuus, voisi kysyä.
Ainakin TT uskoo jälkimmäiseen. Ja mikäpä on uskoessa, kun kymmenet tuhannet ovat jo ostaneet lipun ensi syksyn odotetuimpaan spektaakkeliin.
Älkäämme siis puhuko nyt siitä, miten Taru Sormusten herrasta valtaa Tampere-talon ison salin. Esitys on jo myynyt itsensä, vaikka julkisesti siitä on nähty vasta promokuvia ja kuultu (lupaava) palanen Tuomas Kantelisen musiikkia.
Puhukaamme mieluummin siitä, miten äärimmäisen henkilökohtainen muuttuu yhteiseksi kokemukseksi.
* *
Kirjailija Juha Itkonen ja hänen puolisonsa, yrittäjä-muotoilija Maija Itkonen, kävivät vajaa vuosikymmen sitten läpi kokemuksen, jollaista useimpien on vaikea edes kuvitella; perheenlisäyksen onnen, joka ensin uhkasi raastavan pitkään kääntyä suureksi suruksi.
Juha Itkonen kirjoitti tapahtumista tuoreeltaan romaanin, mutta kirjan julkaisemisessa ja markkinoinnissa vuonna 2018 sivuutettiin kaikki tyypillinen hypetys. Tekijä ei esiintynyt messuilla eikä antanut haastatteluja. Ihmettä kaikki -teoksen tuotto meni lyhentämättömänä vastasyntyneiden teho-osaston hyväksi.
Nyt kun romaanin valmistumisesta on yli viisi vuotta, siitä syntyy näytelmä Tampereen Teatterin Frenckellin näyttämölle. Ja nyt kirjailija pystyy myös puhumaan teoksesta ja sen synnystä. Se ei ole enää tekijälleen tabu.
– Sellaisessa poikkeustilanteessa elämä jotenkin tiheytyy. Muut asiat karsiutuvat pois. Sitä on vain siinä hetkessä ja niillä lääkärin vastaanotoilla tai vastasyntyneiden teholla. Elämä itsessään on silloin valmiiksi draamallista, Itkonen muistelee nyt, kun edessä tarinan taittuminen teatterikappaleeksi yhteistyössä TT:n pääohjaajan Hilkka-Liisa Iivanaisen kanssa.
* *
Silloin kun draamalliset asiat konkreettisesti tapahtuivat, Itkonen jo työsti niitä tavalla, joka on osa kirjailijan ammattitaudinkuvaa: ”Sanat ovat minun tapani käsitellä asiaa. Naisen kokemus on luonnollisista syistä enemmän kehollinen. biologinen ero on iso.”
Se, että perhetapahtumat olivat vähintään yhtä lailla puolison kuin Juha Itkosen kokemusta, on yksi luonnollinen syy siihen, miksi kirja ensin lanseerattiin vähin äänin – ja siihen, että se olisi voinut jäädä kokonaan julkaisematta.
Toinen syy on siinä, että tarinalle tuli kuitenkin onnellinen päätös. Ihmettä kaikki kun on näytelmällinen kirja silläkin tavalla, että siinä on kaksi osaa. Itkonen kuvaa niitä nyt karrikoiden nimillä ”Pimeys ja Valo”.
– Ensimmäisen osan kirjoitin surusta käsin tuoreeltaan, ja se olisi jäänyt pöytälaatikkoon, jos tarina ei olisi jatkunut niin kuin se jatkui. Kun kaksoset olivat syntyneet, jossain vaiheessa tajusin, että nyt voisin kertoa tarinan. Ensimmäisen osankin olisi sinänsä voinut kertoa yksin ja ehkä se olisi pitänytkin kertoa, mutta se olisi ollut sinällään liian raju, ei kokonainen, kirjailija avaa teoksen taustaa.
* *
Ohjaaja-dramaturgi Iivanainen luki Ihmettä kaikki -romaanin jo suhteellisen tuoreeltaan. Se, että hän on itse syntynyt 1980-luvun alun Lieksassa kaksoskeskosena, toi jo silloin tarinaa lähelle. Mutta tultuaan itse biologiseksi äidiksi vuonna 2020 hän samastui siihen uudelleen ja uudella tavalla.
– Omat elämäntapahtumat tekivät siitä sellaisen, että koin, että se on pakko kertoa näytelmänä. Siinä on sellaisia suomalaisen perhe-elämän peruspilareita ja erityisiä tapahtumia, jotka puuttuvat näytelmistä ja elokuvista, joita vanhemmuudesta ja perheenä olemisesta on tähän mennessä tehty, Iivanainen kertoo oman kiinnostuksensa viriämisestä.
Se kiinnostus johti keskusteluihin ensin Tampereen Teatterin sisällä ja sitten siihen, että kerran Tampereen Teatterikesän yössä ”Hili” Iivanainen näki Juha Itkosen ja teki ehdotuksen.
Itkonen sanoo nyt, että ehdotus tuskin olisi ottanut hänessä tulta, jos se olisi tullut joskus paljon aiemmin – ja jos sen olisi tehnyt joku ilman henkilökohtaista tuntemuksen sidettä tekstiin.
* *
Nyt helmikuussa 2024 tulevan näytelmän käsikirjoitus on jo pitkällä, ja esityksen harjoitukset käynnistyvät maaliskuun alussa. Tekijäkaksikko huomasi pian työn alettua, että lähtökohtaisesti aiheeltaan raskaassa materiaalissa oli ainakin yksi ehkä yllättäväkin helpottava piirre: kirjassa on paljon dialogia, ja suuri osa siitä on taittunut vaivattomasti suoraan käsikirjoitukseen.
Itkonen on urallaan kirjoittanut myös näytelmiä – ja päätynyt KOM-teatterissa stagellekin näyttelemään ”vailla pienintäkään koulutusta”. Hän kokee teatterin itselleen hyvin läheiseksi taiteenlajiksi, vaikka onkin ”sydämeltään prosaisti”.
– Minua kiinnostaa tapa, jolla ihmiset puhuvat. Sillä tavalla he kertovat itsestään paljon, hän sanoo.
* *
Tampereen Teatterin syksy 2024
Spektaakkeli
- Taru sormusten herrasta: Tampereen Teatterin, Tampere-talon ja Tampere Filharmonian uusi tulkinta J. R. R. Tolkienin klassikosta. Suurtuotannossa yhdistyvät teatteritaide, Tuomas Kantelisen uusi teosta varten säveltämä ja Tampere Filharmonian esittämä musiikki sekä Sorin Sirkuksen sirkustaide. Päärooleissa nähdään muiden muassa Ella Mettänen, Antti Reini, Ville Majamaa ja Risto Korhonen. Teatterinjohtaja Mikko Kannisen ohjaukseen on myyty etukäteen noin 30 000 lippua. Tampere-talon Isossa salissa 23.8. alkaen.
Kantaesitykset
- Ihmettä kaikki: Kirjailija Juha Itkosen ja ohjaaja Hilkka-Liisa Iivanaisen yhteistyön tulos pohjautuu tekijöidensä omakohtaisiin kokemuksiin ja Itkosen vuonna 2018 julkaistuun samannimiseen romaaniin. Sen lukeneet osannevat odottaa, että nyt ei liikuta kepeän komedian tunnelmissa vaan haetaan elämän syvimpiä tunnekokemuksia. Rooleissa nähdään Ilona Pukkila, Toni Harjajärvi, Katriina Lilienkampf, Matti Hakulinen ja Mari Turunen. Frenckell-näyttämöllä 17.10. alkaen.
- Peltienkelit: Tampereen Teatterin Uudet näyttämöt -formaatin alle taipuva Arttu Soilumon sooloesitys muuttaa Tampereen keskustan queer-näyttämöksi ja sukeltaa syvälle Tampereen sateenkaarihistoriaan. Pitkin kaupunkia kolmen kilometrin ajan Eteläpuistosta Tammelaan 2.10. alkaen.
Suomen-ensi-ilta
- Hiuskarvan varassa: Voiko 14 miljoonaa katsojaa olla väärässä? Se selviää, kun Shear Madness -niminen erikoisuus sovitetaan suomeksi ja tuodaan Tampereelle. Paul Pörtnerin, Bruce Jordanin ja Marilyn Abramsin kirjoittaman hulluttelun idea on osallistaa katsojat juonenpunontaan ja pakottaa näyttelijät sopeutumaan tarjottuihin käänteisiin. Komedian ohjaa Sakari Hokkanen ja rooleissa nähdään Ville Majamaa, Elina Rintala, Lasse Viitamäki, Risto Korhonen, Arttu Ratinen ja Elisa Piispanen. Tuulensuun Palatsissa 14.11. alkaen.
Tampereen-ensi-ilta
- Vaimoni, Casanova: Leaa Klemolan tuotannolla on erityinen asema Tampereen Teatterissa, jossa hänen Arktisen trilogiansa kaikki neljä osaa Kokkola, New Karleby, Kohti kylmempää sekä Arktiset leikit on kantaesitetty. Nyt Klemola lupaa ”eroottisen komedian”, mitä se sitten hänen sanavarastossaan tarkoittaakin. Odotuksia korottaa entisestään se, että näytelmän ohjaa Antti Mikkola. Rooleissa nähdään Mari Turunen, Matti Hakulinen, Lari Halme, Katriina Lilienkampf ja Kai Vaine. Frenckellissä 4.9. alkaen.
Vierailut
- Frenckell-näyttämöllä nähdään myös vierailuesityksiä. Avioliittokomedia Likapyykkiä tuo lavalle Nina Tapion ja Lari Halmeen. Circo Aereo & Race Horse Companyn uudessa fyysistä komediaa ja nykysirkusta yhdistävässä Etsivät-esityksessä lavan valtaavat Marc Gassot ja Kalle Lehto.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Näyttelijät pitävät interaktiivisen murhamysteerin pinnalla – arviossa Tampereen Teatterin Hiuskarvan varassa
TEATTERI | Tuulensuun Palatsin interaktiivisen murhamysteerin tapahtumapaikkana on parturikampaamo. Kesken arkisen aherruksen yläkerrassa tapahtuu henkirikos.
Näyttävä tulkinta vanhasta komediasta – arviossa Nokian työväenteatterin Herrat ovat herkkäuskoisia
TEATTERI | Serpin komedia vuodelta 1937 on visuaalisesti upeasti toteutettu, muttei ainakaan vielä nouse oikein lentoon.
Vie sie, mie vikisen vai reilusti synnytystalkoot – arviossa SuomiFilmin salaiset kansiot
TEATTERI | Entä jos Tuntemattoman Koskela olisikin synnyttävä nainen urakoimassa uutta tykinruokaa?
Porilainen Rakastajat-teatteri on sovittanut Rosa Liksomin Everstinnasta vahvan ja omaäänisen monologin
TEATTERI | Rosa Liksomin tekstistä on sovitettu porilaisteatterissa omaääninen monologi, joka pitää vakuuttavalla näyttelyllä otteessaan kaksi tuntia.