Roope Mäenpään keväässä soi kaksi kantaesitystä: Jamais vu ja kantelekonsertto Käsiin

09.02.2021
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Roope Mäenpään RSO:lle säveltämä teos Jamais vu saa kantaesityksensä keskiviikkona 10.2.2021. Kuva: Ville Hautakangas

MUSIIKKI | ”On ollut kyllä itkun paikka, että soitetaan tyhjille saleille. Täytyy toivoa, että teokset löytäisivät uudet esitykset sitten, kun aika on parempi”, tamperelaissäveltäjä Roope Mäenpää sanoo.​

Kikka Holmberg

Tamperelaiselta säveltäjä Roope Mäenpäältä kuullaan helmikuussa kaksi kantaesitystä. Ensimmäinen on Radion sinfoniaorkesterin tilausteos Jamais vu, joka saa kantaesityksensä Anna-Maria Helsingin johtamassa Musica Novan konsertissa 10.2.2021.

Tampere Filharmonian Tampereen muusikot ry:n satavuotisjuhlan kunniaksi Mäenpäältä tilaama kantelekonsertto Käsiin puolestaan kantaesitetään Taavi Oramon johtamassa konsertissa torstaina 19.2.2021. Konserton solistina soittaa Eva Alkula.

Jamais vu tilattiin minulta aika tarkkaan kaksi vuotta sitten ja vuosi sitten selvisi, että se tulee Musica Novan yhteyteen. Silloin orkesteri toivoi sen jotenkin liittyvän Musica Novan tämänvuotiseen teemaan, Polytopiaan, joka on saanut innoituksensa kreikkalaiselta säveltäjä-arkkitehti-matemaatikko Iannis Xenakisilta. Teosta suunnitellessani minua kiehtoi viiva kuvataiteessa ja arkkitehtuurissa: toisaalta se on suuntaava vektori ja toisaalta hyvinkin tarkkaan rajaava. Tämä oli myös teoksen lähtöajatus, kuvailee Roope Mäenpää Jamais vu -teoksen syntyvaiheita.

− Debyyttisinfoniaorkesteriteoksen säveltäminen on aika paineistettu tilanne ja silloin on käännettävä kaikki kivet, että löytäisi normaalin rentouden omaan tekemiseen, luonnehtii Mäenpää.

Hän myöntää, että koronan aiheuttama erikoistilanne on jättänyt jälkensä Jamais vu -kappaleeseen.

− Yleensä minulla on säveltämään ryhtyessäni aika tarkka kokonaiskuva teoksesta etenkin dramaturgian ja ajankäsittelyn osalta, mutta tämä teos alkoi muuttaa alkuperäistä dramaturgiaani aika rajustikin. Se lähti kirjoittamaan itse itseään, mikä on tietysti ihan raikas kokemus, mutta siinä täytyi jossain kohtaa ottaa suitsista kiinni.

Jamais vu valmistui vappuaattona 2020. Lokakuussa RSO:n intendentiltä Tuula Sarotieltä tuli pyyntö, että Mäenpää pienentäisi teoksen kokoonpanoa: käytännössä kymmenen soitinta jousiston ulkopuolelta pyydettiin leikkaamaan pois.

− Kun saa ensimmäistä kertaa ison orkesterin käyttöönsä, niin kyllähän sitä kirjoittaa niin kuin isolle orkesterille kirjoitetaan. Kokoonpanon pienentäminen oli kovempi paikka henkisesti kuin musiikillisesti.

* *

Roope Mäenpää 2

− Kantelekonserton sävellystyössä oli verraton apu, että sain työhuoneelleni oikean instrumentin rauhassa tutkittavaksi, Roope Mäenpää kertoo. Kuva: Annina Mannila

Kulttuuritoimituksen Kuukauden säveltäjä -sarjan haastattelussa viime vuoden huhtikuussa Mäenpää puhui yleisön merkityksestä ja pahoitteli sitä, että yleisö on pudonnut nykymusiikin keskustelusta pois eivätkä säveltäjät kohtaa yleisöä.

− On ollut kyllä itkun paikka, että soitetaan tyhjille saleille. Täytyy toivoa, että teokset löytäisivät uudet esitykset sitten, kun aika on parempi. Toisaalta esimerkiksi kantelekonsertto ei varmaan normaalitilanteessa olisi tullut taltioiduksi, joten nyt se voi tavoittaa sellaista yleisöä, jota se ei muuten tavoittaisi, ja se on ihan mahtava mahdollisuus.

Kantelekonserton keskeinen teema on muusikkous. Mäenpää sanoo nuotteja kirjoittaessaan tunteneensa sen energian, jonka muusikot hänen teokselleen lopulta lataavat, ja ehkä juuri sen kaltaiseen paluuseen myös konserton nimi viittaa.

Kantele oli Mäenpäälle ennestään tuttu muun muassa kanteleelle ja huilulle sävelletyn Yykeä-teoksen (2017) tiimoilta.

− Konserton sävellystyössä oli verraton apu, että sain työhuoneelleni oikean instrumentin rauhassa tutkittavaksi. Kantele on soolosoittimena hankala juuri balansoinnin ja sointivärien suhteen, mutta samaan aikaan soitin on äärimmäisen antoisa ja omintakeinen.

Jamais vu ja kantelekonsertto sisältävät sävelkieleltään jotakin yhtäläisyyksiä ja jotkut ainekset ovat samoja, mutta toisaalta ne ovat niin eri maailmasta kuin kaksi teosta voivat olla. Konsertto hamuaa kauneutta ja se on kokonaisrakenteeltaan jopa meditatiivinen, kun taas Jamais vu on jonkinlainen päällevyöryvä teos.

* *

RSO:n konsertti kuullaan suorana lähetyksenä Yle Teemalla, Yle Areenassa ja Yle Radio 1:ssä 10.2.2021 kello 20. Tampere Filharmonian konsertti lähetetään suorana lähetyksenä Aamulehden verkkosivuilla tilaajille 19.2.2021 kello 19. Konsertti on sen jälkeen kaksi viikkoa katsottavissa Aamulehden alustalla, jonka jälkeen se julkaistaan kaikkien vapaasti katsottavaksi Tampere Filharmonian YouTube-kanavalla.

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua