Romanikulttuurin museo tarvitsee pyörät alleen – Hilja Grönforsin mukaan romaniperinne on kuihtumassa

14.11.2019

Legendaarisen elokuvateatterin Orionin vitriinissä komeilee klassikkoelokuvan julisteen sijaan röijy, romaninaisen pusero. Mistä oikein on kyse?

Jukka Sammalisto

Elävän kuvan keskuksen ja Risto Jarva -seuran järjestämä Katariina Lillqvist -retrospektiivi päättyi maanantaina 11.11.2019 ainutlaatuiseen tilaisuuteen elokuvateatteri Orionissa Helsingissä. Romanikulttuuria juhlivaan teemaan paneuduttiin elokuvien, musiikin, puheenvuorojen ja joukkorahoituskampanjan lanseerauksen voimin.

Pispalalaisen Lillqvistin maineikkaissa, usein vähemmistökulttuureiden edustajia kuvaavissa animaatioissa romaneillakin on ollut merkittävä osansa, mistä todisti 2001–2003 valmistunut kuusiosainen sarja Mire Bala Kale Hin (nimi tarkoittaa ”Hiukseni ovat mustat”).

Maanantain näytöksessä nähtiin kuitenkin Lillqvistin vähemmälle huomiolle jäänyttä dokumenttituotantoa. Sirkustaiteilija Kalle ”Caru” Nymanin Saksaan vieneestä elämäntaipaleesta kertova Arvoisa herra Tarzan (2003) ja laulaja Hilja Grönforsin kautta romanimusiikin poikkeuksellista merkitystä suomalaisen kansanmusiikin kentällä avaava Eihän tämä maa minun omani ollut (2008) olivatkin tavallaan Lillqvistin paluuta juurilleen, sillä ennen elokuvauraansa hän toimi Yleisradiossa dokumenttileikkaajana.

Visuaalisestikin ansiokkaat dokumentit nähtiin Ylen logolla ja äänitunnuksilla varustettuina tv-kopioina, mutta ne sopivat mainiosti illan muun ohjelman yhteyteen. Paikalla kun oli itse Hilja Grönfors, joka esitti aitoa, soinniltaan vuosisatojen taakse vievää romanimusiikkia yhdessä Latšo Džinta -yhtyeensä kanssa. Grönfors laulaa myös yksinomaan romanimiehille kuuluneita vanhoja lauluja ja perustelee valintaansa tuon kulttuurin elossa pitämisellä ja tallentamisella. Lillqvist kutsuikin Grönforsia osuvasti ”romanimusiikin Lönnrotiksi”.

Illan muita esiintyjiä olivat muiden muassa tyylikkään karismaattinen viulisti-laulaja Miritza Lundberg ja valkokankaan edessä olevassa pienessä tilassa kunnon tanssiaskeliakin ottanut laulaja Anette Åkerlund. Yhdessä kaikki esittivät Emil Lotianun ohjaamasta Mustalaisleiri muuttaa taivaaseen -elokuvaklassikosta (1976) tutun sävelmän Nane tsoha.

* *

Kolmituntisen illan varsinainen merkitys kuitenkin kytkeytyi tukikampanjaan, joka lanseerattiin romanikulttuurin museon hyväksi. Vuonna 2018 rekisteröidyn museon toimintaan voi nyt jo tutustua Lapinlahden entisellä sairaala-alueella melko lähellä Orionia, mutta kampanjan tarkoituksena on saada museolle pyörät alle. Konkreettisesti tämä toteutuisi museobussilla, jolla voisi ajaa suoraan romaniperinteen luo, keräämään sitä talteen sieltä mistä sitä vielä löytää. Vastavuoroisesti bussilla voisi viedä tuota perinnettä suoraan kirjastoihin, kouluihin ja palvelutaloihin.

Hilja Grönforsin mukaan viimeiset 20 vuotta on ollut Suomessa romaniperinteen huomattavaa kuihtumisen aikaa. Vaarana on, että monet käsityöt, laulut ja tarinat raviratojen ja karaokebaarien liepeiltä katoavat ikiajoiksi.

Toivottavasti romaniteema jatkuu myös Orionin elokuvaohjelmistossa, vaikkapa eri maiden romaniklassikoita esittelevällä filmikattauksella.

Lisätietoja romanikulttuurin museosta täältä ja Kulttuurilahja-kampanjasta täältä. Hilja Grönfors Trio Rahvaanmusiikin kerhon 20-vuotisjuhlan vieraana Tampereen Telakalla perjantaina 15.11. klo 22 (liput 15/10 euroa) ja pääkirjasto Metsossa lauantaina 16.11. kello 13 (ilmainen).