Simbergin Köynnöksenkantajalla on vihdoin housut – Katja Hynnisen 10 vinkkiä karanteenitaiteen tekemiseen

21.04.2020
koynnoksenkantajat 1 valmis

Suomalaisetkin villinnyt taidehaaste kannustaa ihmisiä tekemään klassikoista omia versioitaan. Katja Hynninen on ihastuttanut Da Vinci- ja Schjerfbeck-tulkinnoillaan.

Katja Hynninen, teksti ja kuvat

Poikkeusoloissa syntyy poikkeuksellisia ideoita. Yksi tällainen on alankomaalaisen Anneloes Officierin alulle panema taidehaaste, jonka tarkoituksena on kannustaa ihmisiä tekemään kuvataiteen klassikoista omia versioitaan. Museokortti seurasi esimerkkiä Karanteenitaidetta-haasteella ja sai suomalaiset taiteen ystävät villiintymään. Hakusanalla #karanteenitaidetta löytyy Instagramista jo yli tuhat toinen toistaan vaikuttavampaa toisintoa.

Ensimmäinen oma karanteenitaideteokseni oli Leonardo da Vincin Mona Lisa, jonka toteutin yksin kotonani Pispalassa. Seuraavaan teokseen, Leonardon Nainen ja kärppä -maalaukseen, pääsi mukaan kissa. Kolmas luomus, Helene Schjerfbeckin Tehdastyöläisiä matkalla työhön, syntyi yhdessä äitini kanssa. Innostus tarttui myös kolmekymppiseen veljenpoikaani, ja tällöin syntyi ajatus Hugo Simbergin Köynnöksenkantajista.

Näillä kamppeilla pitäisi syntyä taidetta.

Tampereen tuomiokirkon lehterikaidetta kiertävä Köynnöksenkantajat-fresko on maalattu vuosina 1905–1906. Freskossa on kuvattuna kaksitoista poikaa, jotka kantavat 52 metriä pitkää köynnöstä. Ennen teoksen toteuttamista Simberg matkusti Italiaan tutustumaan freskotekniikkaan. Varsinaisessa maalausurakassa hänellä oli assistenttinaan koristemaalari Vilhard Kivistö ja stukkorappari Arvid Nurhonen. Malleina oli joukko tamperelaispoikia.

Köynnös muotoillaan kankaista ja lakanoista.

Simberg oli symbolismin mestari. Köynnöstä kantavat pojat ovat ilman vaatteita, mikä viittaa alkuviattomuuteen ja ihmiseen ilman sosiaalista naamiota. Piikikäs ruusuköynnös kuvaa elämää. Osalla ihmisiä taakka nousee kevyesti, toisilla se painaa kohtuuttoman raskaana.

Tamperelainen Katja Hynninen on ammatiltaan tekstiilisuunnittelija.

Valmistuttuaan teos sai osakseen paheksuntaa, sillä osa papistosta piti maalausta kirkkoon sopimattomana. Käytiin kiivasta keskustelua siitä, pitäisikö pojille maalata vaatteet tai tulisiko heidät korvata enkeleillä. Lopulta aiheesta järjestettiin äänestys kirkon tarkastuslautakunnan kesken, ja kiista ratkesi yhden äänen enemmistöllä taiteilijan näkemyksen hyväksi.

Joulupallot toimittavat ruusujen virkaa.

Karanteenitaideteokseen valitsimme kolme köynnöksenkantajaa. Triptyykki eli kolmen teoksen sarja oli sen verran iso urakka, että suunnitteluun ja toteutukseen kului koko viikonloppu. Rekvisiitta syntyi kankaista, vuodevaatteista, sukkahousuista ja joulupalloista. Malli sai pitää kalsarit jalassa. Nykytamperelaiset olisivat tuskin kavahtaneet alastomuutta, mutta Instagramin ylläpidolle se olisi saattanut olla liikaa.

”Osalla ihmisiä taakka nousee kevyesti, toisilla se painaa kohtuuttoman raskaana.”

Kymmenen vinkkiä

Näillä neuvoilla syntyy ykkösluokan #karanteenitaidetta

1. Valitse taideteos, joka puhuttelee sinua aiheensa ja tyylinsä puolesta. Huomioi alkuperäisen taiteilijan tekijänoikeudet. Karanteenitaiteen tarkoituksena on kunnioittaa alkuperäisteosta.

2. Tutki rauhassa teoksen värejä, muotoja ja sommittelua. Havainnoi, mistä suunnasta valo tulee, ja mitkä kohdat jäävät varjoon.

3. Pohdi millainen teoksen tunnelma on, ja millaista ajankuvaa tai symboliikkaa siihen on sisällytetty. Tutustu myös taiteilijan muuhun tuotantoon, jotta saat käsityksen hänelle tyypillisestä ilmaisutavasta.

4. Rakenna kotistudio hyödyntäen huonekaluja, tekstiilejä, viherkasveja ja muuta käden ulottuvilla olevaa. Käytä apuna nuppineuloja, maalarinteippiä ja sinitarraa.

5. Säädä valaistus sopivaksi ikkunasta tulevalla luonnonvalolla sekä pöytä-, jalka- ja kattolampuilla. Mikäli kuvaat ulkona, valitse teoksen henkeen sopiva ympäristö.

6. Loihdi tyylikauden mukainen puvustus tai tuo teos nykyhetkeen. Pengo kaappeja ja komeroita, hyllyjä, korulippaita, ompelurasioita ja työkalupakkeja. Maskeeraus hoituu meikeillä, vesi- tai sormiväreillä, hätätapauksessa myös jauhoilla, hillolla, mullalla tai hiilellä.

7. Mikäli olet itse sekä kuvaaja että kuvauskohde, aseta kamera jalustalle tai muulle tukevalle alustalle ja käytä ajastinta. Mikäli sinulla on toinen tai useampia henkilöitä mallina, toimi ohjaajana ja auta löytämään oikea asento ja ilme. Jos kuvauksissa on mukana lapsi tai eläin, etene tämä ehdoilla ja ole erityisen lempeä.

8. Varaa taiteen tekemiselle reilusti aikaa. Kuvaukset valmisteluineen saattavat kestää tunteja, joten huolehdi riittävästä ravinnon- ja nesteensaannista. Jos alkaa heikottaa, pidä tauko.

9. Muista, että teoksen ei tarvitse noudattaa orjallisesti alkuperäistä. Parasta karanteenitaidetta syntyy, kun olet rennolla fiiliksellä ja unohdat liiallisen itsekritiikin.

10. Eläydy teoksen tunnelmaan ja paina laukaisinta!

Katja Hynnisen verkkosivu ja Instagram.