Kuva: Petri Virtanen / Kansallisgalleria
KUVATAIDE | Dineo Seshee Raisibe Bopapen näyttely ”(ka) pheko ye – unen porteilla” vie katsojan ikiaikaisten muotojen, tuoksujen ja äänten maailmaan.
Marja Heinonen, teksti
Dineo Seshee Raisibe Bopape: (ka) pheko ye – unen porteilla Helsingin Kiasmassa 25.2.2024 asti.
Dineo Seshee Raisibe Bopape ammentaa ennen kaikkea eteläafrikkalaisista juuristaan, mutta Suomessa taiteilija on viettänyt aikaa Hämeenkyrössä Frantsilan tilalla, mikä on tuonut oman sävynsä Kiasman näyttelyyn. Hämeenkyrössä Bobape tutustui paikalliseen luontoon ja etsi yhteyttä maan, veden ja kasvien ikuiseen viisauteen. Bopape jatkaa Kiasman näyttelyssä työskentelyä muistamisen ja parantumiseen liittyvien kysymysten parissa.
Kiasman ylimpään kerrokseen levittäytyvä näyttely (ka) pheko ye – unen porteilla on yleissävyltään afrikkalaisen savimajan ruskea. Bopape käyttääkin tekoksissaan ja installaatioissaan usein luonnonmateriaaleja, kuten savea, multaa ja kasveja, mutta mukana on myös muoviesineitä kuten pulloja tai kasseja. Maa-aines on keskeinen materiaali; eteläisen Afrikan perimätiedon mukaan esimerkiksi kiven mineraalit kantavat mukanaan muistoja ja ikiaikaista tietoa. Luonnonmateriaalien lisäksi Bopape hyödyntää näyttelyssä videota, ääntä ja valoja. Suomitiwistiä näyttelyyn tuovat kävyt ja kivet.
Yksityisnäyttely on palkitun taiteilijan ensimmäinen Pohjoismaissa. Kysyin, miten New Yorkin MOMAssakin vielä tällä viikolla yksityisnäyttelyä pitävä taiteilija on päätynyt Suomeen vihtoja ja teetä tekemään. Bopape kertoi, että syynä ovat kaksi kutsua. Viime kesänä hän oli Biennalessa ja nyt Kiasmassa. Suomessa vietetty aika on antanut hänelle aikaa hakea yhteyttä suomalaiseen luontoon ja äiti maahan.
Näyttely pohjautuu ajatukselle uneksimisesta kaikille elollisille yhteisenä toimintana, jonka avulla voi löytää yhteyden eri aikakausiin. Näyttelyn nimen osa ”(ka) pheko ye” on Bopapen äidinkieltään sepediä ja viittaa parantavaan matkaan. Kysyn myös näyttelytilaa kiertävistä, seinille maalatuista kukista. Bopappe kertoo, että hänelle ne symboloivat jotain kaikkialla läsnäolevaa, koska kukat kulkevat kulttuurista ja ajasta toiseen.
Bopapen kädenjälki näkyy myös Kiasma-kaupassa myynnissä olevassa teesekoituksessa. Hän kokosi Frantsilan asiantuntijoiden kanssa unta tukevista yrteistä, muun muassa humalasta ja kanervasta, näyttelylle tuoksun ja oman teen. Jokainen voi viedä näyttelyn tuoksuna mukana kotiin.
Vuonna 1981 syntynyt Bopape asuu Johannesburgissa. Hänen aiempia yksityisnäyttelyitään on nähty muun muassa Pirelli HangarBicoccassa Milanossa (2022), Ocean Spacessa Venetsiassa (2022) ja Secessionissa Wienissä (2022). Vuonna 2019 hän oli mukana edustamassa Etelä-Afrikkaa Venetsian biennaalissa. Bopapelle on myönnetty muun muassa Future Generation Art Prize vuonna 2017.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Tamperelaisuus on sulattanut taiteilijaparin sydämet – Maaria Wirkkalalle ja Timo Torikalle jokainen taidekohtaaminen on lahja
HENKILÖT | Raskaina aikoina taide on entistä tärkeämpi kokoava voima, koska taide luo reikiä polarisaatioon, sanoo Tampereen taidetalvessa vahvasti mukana ollut taiteilijapari.
Liikettä aikakausien, maiden ja näyttelyiden välillä – Maaria Wirkkalan näyttely sitoo yhteen myös sukupolvet
KUVATAIDE | Maaria Wirkkalan näyttely Edes takaisin kokoaa Sara Hildénin taidemuseolle Wirkkalan tuotantoa laajalta taiteilijanuran kaarelta. Näyttely on yksi museon parhaista kautta aikojen.
Outi Heiskasen perintö – Janne Laine ja Markus Jäntti Voipaalan taidekeskuksessa
KUVATAIDE | Voipaalan taidekeskuksessa marraskuussa avattua näyttelyä voi sanoa kolmen sukupolven taidenäyttelyksi.
Eija-Liisa Ahtila etsii ekologista dialogia kaikkien lajien kanssa: ”Metsään tutustuu, kun sitä tunnustelee kaikilla aisteilla”
KUVATAIDE | Serlachius Kartanolla avautui yleisölle 8-kanavainen, vaihtelevien kuvakokojen myötä etenevä, 50-minuuttinen liikkuvan kuvan teos Heijastus metsästä.