Kuva: Petri Virtanen / Kansallisgalleria
KUVATAIDE | Dineo Seshee Raisibe Bopapen näyttely ”(ka) pheko ye – unen porteilla” vie katsojan ikiaikaisten muotojen, tuoksujen ja äänten maailmaan.
Marja Heinonen, teksti
Dineo Seshee Raisibe Bopape: (ka) pheko ye – unen porteilla Helsingin Kiasmassa 25.2.2024 asti.
Dineo Seshee Raisibe Bopape ammentaa ennen kaikkea eteläafrikkalaisista juuristaan, mutta Suomessa taiteilija on viettänyt aikaa Hämeenkyrössä Frantsilan tilalla, mikä on tuonut oman sävynsä Kiasman näyttelyyn. Hämeenkyrössä Bobape tutustui paikalliseen luontoon ja etsi yhteyttä maan, veden ja kasvien ikuiseen viisauteen. Bopape jatkaa Kiasman näyttelyssä työskentelyä muistamisen ja parantumiseen liittyvien kysymysten parissa.
Kiasman ylimpään kerrokseen levittäytyvä näyttely (ka) pheko ye – unen porteilla on yleissävyltään afrikkalaisen savimajan ruskea. Bopape käyttääkin tekoksissaan ja installaatioissaan usein luonnonmateriaaleja, kuten savea, multaa ja kasveja, mutta mukana on myös muoviesineitä kuten pulloja tai kasseja. Maa-aines on keskeinen materiaali; eteläisen Afrikan perimätiedon mukaan esimerkiksi kiven mineraalit kantavat mukanaan muistoja ja ikiaikaista tietoa. Luonnonmateriaalien lisäksi Bopape hyödyntää näyttelyssä videota, ääntä ja valoja. Suomitiwistiä näyttelyyn tuovat kävyt ja kivet.

Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Yksityisnäyttely on palkitun taiteilijan ensimmäinen Pohjoismaissa. Kysyin, miten New Yorkin MOMAssakin vielä tällä viikolla yksityisnäyttelyä pitävä taiteilija on päätynyt Suomeen vihtoja ja teetä tekemään. Bopape kertoi, että syynä ovat kaksi kutsua. Viime kesänä hän oli Biennalessa ja nyt Kiasmassa. Suomessa vietetty aika on antanut hänelle aikaa hakea yhteyttä suomalaiseen luontoon ja äiti maahan.
Näyttely pohjautuu ajatukselle uneksimisesta kaikille elollisille yhteisenä toimintana, jonka avulla voi löytää yhteyden eri aikakausiin. Näyttelyn nimen osa ”(ka) pheko ye” on Bopapen äidinkieltään sepediä ja viittaa parantavaan matkaan. Kysyn myös näyttelytilaa kiertävistä, seinille maalatuista kukista. Bopappe kertoo, että hänelle ne symboloivat jotain kaikkialla läsnäolevaa, koska kukat kulkevat kulttuurista ja ajasta toiseen.

Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Bopapen kädenjälki näkyy myös Kiasma-kaupassa myynnissä olevassa teesekoituksessa. Hän kokosi Frantsilan asiantuntijoiden kanssa unta tukevista yrteistä, muun muassa humalasta ja kanervasta, näyttelylle tuoksun ja oman teen. Jokainen voi viedä näyttelyn tuoksuna mukana kotiin.
Vuonna 1981 syntynyt Bopape asuu Johannesburgissa. Hänen aiempia yksityisnäyttelyitään on nähty muun muassa Pirelli HangarBicoccassa Milanossa (2022), Ocean Spacessa Venetsiassa (2022) ja Secessionissa Wienissä (2022). Vuonna 2019 hän oli mukana edustamassa Etelä-Afrikkaa Venetsian biennaalissa. Bopapelle on myönnetty muun muassa Future Generation Art Prize vuonna 2017.

Taiteilija ja Frantsilassa tekemänsä vihta. Kuva: Petri Virtanen / Kansallisgalleria
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Olavi Lanun taiteen löytää parhaiten Lahden luonnosta ja kaduilta
KUVATAIDE | Sata vuotta sitten syntynyttä kuvataiteilijaa muistetaan niin Lahden Visuaalisten taiteiden museossa Malvassa kuin Orimattilan taidemuseossa – sekä tietysti Lanu-puistossa.
Finlayson Art Area 2025: EGS ja kuvitteellisia hyviä uutisia
KUVATAIDE | Suomen kansainvälisesti tunnetuimman graffititaiteilijan EGS:n helposti lähestyttävät ja visuaalisesti kutsuvat teokset johdattavat ajankohtaisiin kysymyksenasetteluihin.
Mäntän taidekesän usein unohdettu helmi kannattaa katsastaa – Kuvataiteen valtakunnan teemana on Portilla
KUVATAIDE | Kuvataiteen valtakunta on saavutettava ja toiveita herättävä. Nyt on palattu tuttuun tilaan, esteettömiin kauppatiloihin Mäntän valtakadun varrelle.
Finlayson Art Area 2025: Kirsi Neuvonen ja kovan työn kevyt tulos
KUVATAIDE | Kun katsoo Kirsi Neuvosen herkkiä ja ilmavia teoksia, on vaikea uskoa, että etenkin metalligrafiikan tekeminen on joskus hermoja raastavaa raatamista.