Terhi Asumaniemi ja Susanne Kriemannin teoskokonaisuus Pechblende (Prologue) Valokuvakeskus Nykyajassa. Kuva: Arto Murtovaara
VALOKUVATAIDE | 13. Backlight-valokuvafestivaali Julmaa valoa / Cruel Radiance tutkii kuvien todistusvoimaa maailmassa, missä globaalit kriisit ja konfliktit ovat aikaa sitten ylittäneet inhimilliset mittasuhteet.
”Triennaalin pääosassa on aineellinen ympäristömme kaikessa moninaisuudessaan ja erityisesti sen kyky tallentaa toimintamme jälkiä ja seurauksia.”
Arto Murtovaara
Joka kolmas vuosi Tampereella järjestettävä valokuvafestivaali Backlight on yksi Pohjois-Euroopan vanhimmista alan tapahtumista. Festivaali on yleensä rakennettu avoimen kutsun perusteella; vuosikertaa Backlight ’23 kuratoimaan kutsuttiin kokeneet valokuvaajat Harri Pälviranta (s. 1971) ja Marko Karo (s. 1971).
Festivaali avattiin perjantaina 2.6.2023 kolmessa pisteessä: Galleria Saskiassa esittäytyvät kolmen suomalaisen valokuvaajan HNV Collective, Ali Akbar Mehta (s.1983) sekä ranskalainen Anais Tondeur (s.1985), Galleria Koppeloon on rakentanut mielenkiintoisen ja hienon kokonaisuuden suomalaisen valokuvauksen isoihin nimiin kuuluva Veli Granö (s. 1960) ja Valokuvakeskus Nykyajan täyttää nimekäs eurooppalainen valokuvaaja, saksalainen Susanne Kriemann (s. 1972).
Berliinissä asuva Kriemann työskentelee taiteellisen valokuvauksen professorina Karlsruhen taide- ja muotoiluyliopistossa. Hän on myös yksi Berliinin ABA-taidehankkeen perustajista.
Granö puolestaan on työskennellyt vuodesta 2014 lähtien valokuvauksen ja nykytaiteen professorina Kuvataideakatemiassa. Mumbaissa syntynyt Mehta on monimediataiteilija, joka toimii väitöskirjatutkijana Aalto-yliopistossa. Häneltä on esillä moniosainen installaatio.
Uudentyyppistä niin sanottua poliittista taidetta tekevä, Pariisissa asuva Anais Tondeur pohjaa työnsä tutkimukseen. Tondeurin vaikuttavat suuret mustavalkokuvat, joiden tekotapa on ainutlaatuinen, täyttävät Saskian suurimman tilan.
Majaoja-säätiön tukemat kolme mainittua näyttelyosuutta eivät ole ainoat: Vielä tällä viikolla avautuu Purkutaidetalo Pinni47:ssä New Rays / Nykyvaloa, joka on kansainvälinen korkeakouluopiskelijoiden yhteisnäyttely. Tampereen taidemuseon alakertaan avautuu 17. päivä kahdeksan kansainvälisen taiteilijan näyttelykokonaisuus ja Rongassa, Laikussa sekä Rajatilassa on koko ajan esillä myös kokonaisuuteen kuuluvaa valokuvaa.
Jo viime vuonna käynnistynyt opiskelijayhteistyö on kiinnostava kokeilu: Pinnin näyttely esittelee näkymättömiä voimia, jotka muovaavat tulevia todellisuuksia. Teokset käsittelevät muun muassa ihmisten vaikutusta ympäristöön, nostalgiaa ja kaipausta, fyysisiä ja virtuaalisia yhteyksiä sekä identiteettiin ja sukupuoleen liittyviä kysymyksiä.
Ainutlaatuinen koulutuskokeilu tarjoaa 30 valokuvauksen opiskelijalle mahdollisuuden verkottua kansainvälisten opiskelijakollegoiden kanssa ammattimaisessa ympäristössä. Näyttely on tuotettu yhteistyössä rotterdamilaisen taidekorkeakoulun Willem de Kooningin, Tampereen ammattikorkeakoulun Fine Art -ohjelman (TAMK) ja Tampereen yliopiston visuaalisen journalismin (TAU) sekä Backlight-festivaalin kanssa.
Patricia Seppälän säätiön tukeman näyttelyn on kuratoinut TAMKista valmistunut Yu-Hsuan Yao.
Festivaalin taiteilijat tuovat valokuvan ja liikkuvan kuvan keinoin esiin ympäristömme hiljaisia ja usein näkymättömiin jääviä todisteita. Erilaiset elementit radioaktiivisesta säteilystä ilmansaasteisiin ja kylmyydestä mineraaliteollisuuden jäänteisiin todistavat näyttelyiden teoksissa ihmisen aiheuttaman väkivallan mittaamattomista ulottuvuuksista.
Valokuvat, videoteokset sekä installaatiot tuovat esiin sekä maapallon elinolosuhteita tuhoavia hitaita prosesseja että äkillisten konfliktien jättämiä jälkiä.
– Anais Tondeur on kerännyt ilmasta saastehiukkasia, jotka hän on tulostanut omalla metodillaan valokuviksi, muistuttaa Valokuvakeskus Nykyajan toiminnanjohtaja Terhi Asumaniemi.
– Ne ovat ihan konkreettisesti sitä ilmansaastetta valokuvien muodossa.
Susanne Kriemann on rakentanut kaksiosaisen teoskokonaisuuden Pechblende (Prologue) ja Pechblende (Chapter 1), joka yhdistelee arkistomateriaalia, valokuvadokumentteja, kirjallisuutta sekä löydettyjä esineitä. Se tutkii mittakaavan, läheisyyden ja etäisyyden käsitteitä suhteessa radioaktiivisuuteen ja kehoon. Pechblende-mineraaliin (saksankielinen termi uraniniitille) keskittyvä hanke jäljittää tieteellisten ja valokuvallisten prosessien historiaa laboratorion, arkiston, museon ja kaivoksen toisiinsa liittävien paikkojen kautta.
Erittäin radioaktiivista ja uraanirikasta uraniniittia louhittiin itsepintaisesti entisen Saksan demokraattisen tasavallan ”Malmivuoristossa” vuosina 1946–1989, mikä lopulta kiihdytti ydinaseiden kehittämistä Neuvostoliitossa.
Näyttelyn Prologue-sarjassa katutasossa Kriemann on käyttänyt analogisia valokuvausmenetelmiä, esimerkiksi autoradiologiaa, jossa valoherkkää paperia on altistettu suoraan uraniniitti-näytteille, jotka hän on yhdistänyt arkistomateriaaleihin. Tavoitteena on visualisoida sitä, mikä on näkymätöntä ja silti läsnä olevaa, radioaktiivisuutta.
* *
Backlight ’23 – Julmaa Valoa
Majaoja-edition
- 3.6.–31.7. Valokuvakeskus Nykyaika: Susanne Kriemann
- 3.6.–2.7. Galleria Koppelo: Veli Granö
- 3.6.–2.7. Galleria Saskia: HNV Collective, Ali Akbar Mehta, Anais Tondeur
Tampereen Taidemuseo
- 17.6.–15.10. Fiona Amundsen & Kanariya Eishi, Solmaz Daryani, Noelle Mason, Anastasia Mityukova, Susan Schuppli, Toshio Fukada, Eiichi Matsumoto
Purkutalo Pinni47
- 7.6.–30.7. New Rays. Kansainvälinen korkeakouluopiskelijoiden yhteisnäyttely.
Lisätietoa festivaalin verkkosivuilta.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Sairaaloiden taideteokset Taidehallissa – Markku Valkosen kuratoimassa näyttelyssä yli 200 teosta
KUVATAIDE | Helsingin yliopistollisen sairaalalla HUSilla on lähes 6 000 taideteoksen kokoelma, joka karttuu koko ajan.
Larissa Sansour risteilee muistoissa ja menetyksessä mutta rakentaa myös tulevaisuutta – näyttely Amos Rexissä
KUVATAIDE | Amos Rexin näyttelytila on muuttunut Larissa Sansourin ja hänen tuotantotiiminsä käsittelyssä immersiiviseksi, katsojan sisäänsä sulkevaksi teokseksi.
FLASH4 pimentää Finlaysonin Vooningin ikkunat – ei ole valoa, jos ei ole vastavoimaa
VALOTAIDE | Kahden viikon ajan Finlaysonilla voi ottaa tuntumaa valotaiteeseen. Esillä on 22 taiteilijan teoksia, mikä tekee FLASH4-tapahtumasta suurimman koskaan Suomessa nähdyn valotaiteen näyttelyn.
Kissat kirmailevat minigolfradalla – Pontus Pettersonin Pancor Poetics Taidehallissa
KUVATAIDE | Ruotsalaiskoreografi Pontus Pettersson loi Helsingin Taidehalliin vuorovaikutteisin kissainstallaation.