Matthew Halls. Kuva: Ulla-Maija Svärd
MUSIIKKI | Tampere Filharmonian kapellimestarina syksyllä 2023 aloittava Matthew Halls antoi tiistain tiedotustilaisuudessa itsestään sympaattisen ensivaikutelman.
”Otan tehtäväni vastaan iloisena tästä mahdollisuudesta. Kemiamme orkesterin kanssa toimivat ja soittajilla on energiaa.”
Päivi Vasara, teksti
Ulla-Maija Svärd, kuvat
Brittiläinen Matthew Halls on asunut perheineen seitsemän vuotta Kanadassa, joten pohjoisen luonto ei ole hänelle järkytys.
Halls on nimitetty Tampere Filharmonian uudeksi ylikapellimestariksi ja taiteelliseksi johtajaksi. Hän aloittaa työnsä syksyllä 2023, kun orkesterin pitkäaikainen ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali luopuu tehtävistään.
Brittikapellimestari kävi viimeksi Tampereella helmikuussa. Erona tähän syyskuuhun on, ettei lunta ole eikä soittajilla ole maskeja kasvoillaan.
Sinänsä lumi ja kylmyys eivät ole hänelle outo asia Kanadan vuosien ansiosta.
– Katselimme vaimon kanssa valokuvia Suomesta. Vesi on meille tärkeä elementti. Kuvien perusteella vaimoni sanoi, että Suomi näyttää kotoisalta.
Kolmivuotinen sopimus lisäoptiolla
Matthew Halls palaa lokakuussa Tampere Filharmoniaan johtamaan muun muassa Brucknerin seitsemännen sinfonian.
Hän aikoo kuunnella, mitä orkesterin jäsenillä on mielessään, ja jatkaa yhteistyötä kunnioittaen orkesterin vahvuuksia.
– Otan uuden tehtävän vastaan nöyrin ja iloisin mielin, ja odotan mielenkiinnolla yhteistyötämme tulevina kausina. Tampere Filharmonian soittajien poikkeuksellinen muusikkous, innostava työetiikka ja energisoiva kokeilunhalu valloittivat minut yhteisten harjoitustemme ensiminuuteista lähtien. On etuoikeus palvella tätä orkesteria ja liittyä Tampereen vilkkaaseen kulttuurielämään.
Matthew Hallsin kanssa on tehty kolmivuotinen sopimus, jossa on jatko-optio. Sopimus sisältää kahdeksan konserttiviikkoa vuodessa ja hyvin todennäköisesti tähän tulee lisäviikkoja.
Tampere Filharmonia on täysimittainen 97 muusikon sinfoniaorkesteri, joka toimii Suomen suurimmassa konserttisalissa Tampere-talossa. Orkesterin historia alkaa vuodesta 1930 ja Tampereen kaupunginorkesteri siitä tuli vuonna 1947.
Sinfoniakonserttien lisäksi Tampere Filharmonia soittaa vuosittain oopperaa ja balettia. Matthew Halls on innostunut mahdollisuudesta tehdä yhteistyötä oopperan ja baletin kanssa.
Halls on orkesterin kahdestoista ylikapellimestari ja kolmas ulkomaalainen.
Tampere Filharmonia on innostunut
Yhtä lailla Tampere Filharmonia aloittaa yhteistyön Hallsin kanssa innostunein mielin.
– Hän on erittäin monipuolinen ja inspiroiva kapellimestari ja muusikko. Olen vakuuttunut, että Matthew ja muusikkomme luovat yleisöillemme vaikuttavia musiikillisia elämyksiä, sanoo Tampere Filharmonian intendentti Eija Oravuo.
Tällä kaudella Halls jatkaa myös pitkäaikaista yhteistyötään Salzburgin Mozarteum-orkesterin sekä Houstonin ja Indianapolisin sinfoniaorkesterien kanssa ja esiintyy ensi kertaa Pariisin kamariorkesterin kanssa.
Halls vierailee säännöllisesti johtamassa Clevelandin orkesteria, Suomen Radion sinfoniaorkesteria, Seattlen sinfoniaorkesteria, Wienin sinfonikkoja, Islannin sinfoniaorkesteria, Toronton sinfoniaorkesteria ja Los Angelesin kamariorkesteria.
Musiikkia laaja-alaisesti
Matthew Hallsin lapsuudenperheessä harrastettiin musiikkia. Hänen isänsä johti paikallista kuoroa ja soitti kirkossa urkuja. Myös Halls on opiskellut urkujen soittoa.
Musiikkiin hän suhtautuu laaja-alaisesti, barokista aina uuteen musiikkiin. Näin hän aikoo jatkaa myös Tampereella.
Teininä Halls kulki Iron Maiden -t-paita yllään. Tekno innosti nuorempana ja on hän ollut tiskijukkakin.
Ohjelmiston suunnittelu alkanut
Matthew Halls on jo aloittanut ensi syksyn ohjelmiston suunnittelun. Hän aikoo tutkia kymmenen viime vuoden kaikki konsertit, jotta tietää, mitä on soitettu ja onko ohjelmistossa kenties aukkoja.
– Saan näin hyvän käsityksen siitä, mitä on ennen tehty. Olen sen suhteen utelias ja kiinnostunut.
Halls tuli aluksi tunnetuksi etenkin vanhan musiikin tulkitsijana. Hän oli yksi ensimmäisistä vierailevista kapellimestareista Nikolaus Harnoncourtin Concentus Musicus Wienin johtajana. Hänen levytyksiinsä lukeutuvat esimerkiksi Händelin Parnasso in Festan ensilevytys sekä Bachin cembalokonsertot ja pääsiäis- ja ylösnousemusoratoriot.
Hänen uransa viimeisimpiin kohokohtiin kuuluvat Mahlerin Ylösnousemussinfonian esitys Torontossa, James MacMillanin neljännen sinfonian kantaesitys Yhdysvalloissa Pittsburghin sinfoniaorkesterin kanssa ja ensiesiintyminen Chicagon sinfoniaorkesterin kanssa.
Tämän jutun kirjoittaja on saanut tukea Pirkanmaan Kulttuurirahastolta journalistiseen työskentelyyn.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Näyttelijä Aapo Stavén paljastaa, miten monologi Parikkalan patsaspuiston luojasta Veijo Rönkkösestä syntyi
HENKILÖ | Projektin alkaessa tekstiä oli nolla riviä ja omat tietoni Veijosta rajalliset, Aapo Stavén kertoo Veijo-monologin taustoista.
Eija-Liisa Ahtila etsii ekologista dialogia kaikkien lajien kanssa: ”Metsään tutustuu, kun sitä tunnustelee kaikilla aisteilla”
KUVATAIDE | Serlachius Kartanolla avautui yleisölle 8-kanavainen, vaihtelevien kuvakokojen myötä etenevä, 50-minuuttinen liikkuvan kuvan teos Heijastus metsästä.
”Sormus ei kuulu kenellekään”, sanoo Tampere-talon Ison saliin palaavan Taru Sormusten herrasta -näytelmän ohjaaja Mikko Kanninen
HENKILÖ | Tampereen Teatterin johtajan Mikko Kannisen mukaan draaman kaaret olivat J. R. R. Tolkienille sivuseikka. Siksi juuri yksityiskohtien on oltava hänen ohjauksessaan tarkalleen oikein ja kirjan hengen mukaisesti.
”Kutsukaa meidät kahville!” – Kirsi Kunnas esitti mutkattoman toiveen, joka johti elinikäiseen ystävyyteen
HENKILÖ | Millaista oli kirjoittaa Kirsi Kunnaksesta? Kirjallisuuden professori (emerita) Leena Kirstinä tutustui Kunnakseen 1970-luvulla ja kirjoitti hänestä neljäkymmentä vuotta myöhemmin.