MUISTOKIRJOITUS | Yasuo Otsuka oli keskeinen henkilö Japanin animehistorian kehittymisessä siihen tunnettuuteen, jossa se on kansainvälisestikin tänä päivänä. 90-vuotiaana kuollut taiteilija työskenteli alan keskeisimpien nimien kanssa.
Eija Niskanen
Yasuo Otsuka (1931–2021) piirteli jo lapsena innoissaan sotatankkeja, mutta päätyi sodan jälkeen töihin huumepoliisiin. Vuonna 1956 hän kuuli Aasian Disneyksi hamuavan Toei Doga -animaatiostudion (nykyään Toei Animation) hakevan harjoittelijoita ja meni pääsykokeisiin. Hän päätyi työskentelemään Toei Dogan ensimmäisessä pitkässä värianimaatioelokuvassa Valkoisen lohikäärmeen legenda (Hakujaden, 1958). Kiinalaislegendaan perustuva elokuva on edelleen yksi Japanin animaatiohistorian klassikoita.
Maaliskuun 15. päivänä 90-vuotiaana kuollut Otsuka oli innokas oppimaan animaation liikekieltä. Hän tutki amerikkalaisanimaattoreiden kirjoituksia ja teoksia. Liikkeen kuvaus olikin Otsukan bravuuri. Toinen Otsukan vahvuus oli koomisten pahishahmojen luominen.
Animoinnissa Otsuka hylkäsi realistiseen kuvaukseen pyrkimisen ja loi sen tilalle oman animaatiorealisminsa, joka perustui liikkeen autenttisuuteen. Otsukan kirjoitukset ja puheet autenttisen liikekielen luomisesta animaatiohahmoille kuuluvat japanilaisen animaation perusteisiin.
1960-luvun alussa Toei Dogalle rantautui kaksi nuorta animaatioharjoittelijaa, Hayao Miyazaki ja Isao Takahata, jotka perustivat 1980-luvulla Studio Ghiblin. Kolmikko Otsuka-Miyazaki-Takahata työskenteli tiiviisti samoissa projekteissa, jotka kulminoituivat Isao Takahatan ohjaamaan Hols, Norjan prinssi -anime-elokuvaan (1968). Kolmikko oli aktiivinen myös Toei Dogan animaattoreiden ammattiyhdistyksessä.
Vuonna 1963 Otsuka houkuteltiin TMS-tuotantoyhtiölle animaatiota tuottavaan pieneen A-Production-studioon, jossa hänen tehtävänään oli animoida tv-animesarja Lupin III suositun mangan pohjalta. Marcele Leblancin rikostarinoihin perustuvasta ranskalaisesta tv-sarjasta Arsène Lupinista idean saanut manga ja anime kertovat mestarihuijarivarkaasta. Sen elävät ja hupaisat hyvisroistot ja pahikset sekä vauhdikkaat actionkohtaukset ovat Otsukaa omimmillaan.
Lupin III:n esituotanto ja budjetin kasaaminen vei aikaa, joten A-Productionissa päätettiin tehdä myös jotain muuta. Se muu oli Mumin, Tove Janssonin Muumi-teosten pohjalta hyvin vapaasti adaptoitu hittisarja, jonka ensimmäiset 26 jaksoa Otsuka animoi. Miyazaki auttoi Otsukaa yhden Muumi-jakson animoinnissa.
Tove Jansson ei tunnetusti tätä tarinamaailmaltaan hyvin vapaasti alkuperäis-Muumeja tulkinnutta versiota arvostanut eikä sitä ole koskaan nähty Suomessa, lukuun ottamatta yhtä jaksoa, jota on esitetty Tampereen Muumimuseossa.
Yasuo Otsuka jatkoi yhteistyötään myös Toei-kollegoidensa kanssa. Muumi houkutteli Miayzakin ja Takahatan TMS:lle tekemään World Masterpiece Theater -sarjan klassikkonuorisoromaaniadaptaatioita, kuten Heidi ja Kotikunnaan Anna. Tulevaisuuden poika Conan (1978) on yksi suosituimpia kolmikon tekemiä tv-animesarjoja. Otsuka vaikutti osaltaan myös Studio Ghiblin syntyyn. Ghiblin animaatioiden sulavassa liikekielessä onkin epäilemättä hänen vaikutustaan.
Tiedon Otsukan kuolemasta julkisti Studio Ghiblin tuottaja Toshio Suzuki parhaillaan menossa olevalla Tokyo Anime Award -festivaalilla.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Vuoden 2024 erinomaiset #2: 30 fiktioelokuvaa
VALINNAT | Sarjassa esitellään kuluneen vuoden erinomaisia asioita kulttuurin eri aloilta. Toisena nostamme ansaitsemaansa arvoon fiktioelokuvia Challengersista Robot Dreamsiin ja Myrskyluodon Maijaan.
Sivari etsii tietoa kaukopartiosupseerista – keskustelua Tiedustelijat-elokuvasta
ELOKUVA | Ari Matikaisen ensi-iltaelokuva Tiedustelijat avaa kaukopartioiden roolia sodassa. Elokuva myös muistuttaa vastuukannosta. Pystynkö säilyttämään toimintakykyni oikeassa kriisissä?