Parasta juuri nyt (25.4.2022): Al Green, Outopodcast, Häkkilinnun paluu, KuPS, teatterin tekeminen

25.04.2022
61f281b4397b1 thumbnail

Outopodcastin Katja Merituuli Salminen. Kuva: Jukka Lintinen / Yle

Tällä palstalla Kulttuuritoimituksen väki kirjoittaa ajattomista ja ajankohtaisista asioista, jotka heitä juuri nyt kiehtovat. Aksu Piippo on kuunnellut orkestraalista soulia ja kuunnellut karmivia juttuja.

1

Koko talven pehmeimmät ja letkeimmät soinnut on tarjonnut uusvanha kokoelma soulmusiikkia. Nykyään pastorina toimivan, hiljattain 76 vuotta täyttäneen Al Greenin kappaleista on koottu viime syyskuussa ilmestynyt kokoelma Give Me More Love: The Orchestral Greatest Hits (Fat Possum, 2021), jossa nimensä mukaisesti soi myös sinfoniaorkesteri.

Greenin tuottaja Willie Mitchell rakensi kappaleet levylle alun perin pienillä kokoonpanoilla, mutta nyt hienoihin sävellyksiin on onnistuttu tuomaan myös ilmavasti soiva iso orkesteri, runsaasti palkittu pohjoismakedonialainen FAME’s Macedonian Symphony Orchestra.

Orkesteri soi lopulta varsin maltillisesti, eivätkä sovitukset tuo välttämättä paljoa uutta Greenin romanttiseen souliin, ehkäpä vain juuri lisäannoksen sydäntä riipaisevaa romantiikkaa. Siitä huolimatta – tai juuri tästä syystä – albumi on hiipinyt soimaan kodissani paljon, ja onkin parasta lääkettä kaikkeen juuri nyt.

2

Kokonaisia katoavia junia, outoja ääniä, Puheluita kuolleilta, magneettisia ilmiöitä, tyhjästä ilmestyviä ihmisiä… Katja Merituuli Salminen on somepersoona, jonka pitkiä lankoja muodostavat oudot tarinat ovat kauan olleet Twitterin sisällön top-kolmosessa. Nyt Salminen on saanut oman podcastin YLE Areenaan.

Outopodcast on saanut tänä keväänä 12 jaksoa, joissa Salminen kertoo omituisia ja levottomuutta herättäviä tarinoitaan sopivan mittaisina annoksina.

Tarinat sisältävät vähän karmivia ja pelottaviakin juttuja historian kaikilta ajoilta. Podcastin teemana on tarinankerronta ja kansanperinne, sillä Salminen muistuttaa jokaisen jakson alussa, ettei kukaan tiedä, mikä osuus tarinoista on edes totta. Ne ovat silti kiehtovia kuunnella. Myös Hanna-Helena Kinnusen suunnittelema äänimaailma on erinomainen ja tuottaa mielikuvia kiehtoviin tarinoihin.

Outopodcast Yle Areenassa.

3

Häkkilinnun paluu (Back to Life, Iso-Britannia 2019-21) on Yle TV2:ssa, Yle Areenassa ja Disney +:lla nähtävillä oleva brittikomedia, joka kiilaa Melt Yourself Downin uuden albumin pois tästä listauksesta. Pääosanäyttelijä Daisy Haggardin käsikirjoittama sarja on saanut nyt toisen kautensa.
Sarja seuraa teininä vankilaan joutuneen Mirin vapautumisen jälkeisiä viikkoja kotiinpaluunsa jälkeen. Arki on haastavaa elämäänsä aloittelevalle 36-vuotiaalle: koko kaupunki tuntuu vihaavan tai pelkäävän Miriä, omat vanhemmat kipuilevat elämässään, eivätkä asiat tunnu oikein onnistuvan.

Kuten maannaisensa Phoebe Waller-Bridgen Fleabag tai irlantilaisen Aisling Bean luoma This Way Up, tämäkin sarja sisältää hyvin kirjoitettuja hahmoja, yllättäviä tilanteita, paljon surua ja kipua sekä todella synkkää huumoria. Mainittuihin sarjoihin verrattuna Häkkilinnun paluu on kuitenkin yhä kontrastisempi, eli onnistuu olemaan sekä synkempi että valoisampi.

Häkkilinnun paluu Yle Areenassa.

4

Vajaa kuukausi sitten kunnioittamani tohtorismies Olli Sotamaa iloitsi tällä palstalla kotimaisen jalkapallokauden alkamisesta. Minäkin iloitsen siitä, tai oikeammin suorastaan juhlin, sillä minulle rakkaan Kuopion Palloseuran joukkueet johtavat sekä Kansallista liigaa että Veikkausliigaa, eivätkä ole suostuneet (vielä) häviämään pistettäkään kumpaisessakaan.

Myös futiskulttuuri kehittyy keltamustan joukkueen ympärillä, mistä esimerkkinä on seuran oma Mölymäki-podcast. Jokaviikkoisissa jaksoissa tarjoillaan laajasti tietoa ja ymmärrystä koko suomalaisesta pääsarjafutiksesta ja nykyaikaisesta jalkapallosta ylipäätään.

Toivottavasti myös yhä isompi osa kuopiolaisista ja muista savolaisista ymmärtäisi, millainen kulttuurimahti heillä on kotikaupungissaan. Pitäkää siitä huolta!

5

Koronapandemia ei pysäyttänyt ainoastaan taiteesta nauttimista, vaan monin paikoin myös tekemisen. Teatteri kärsi tästä sosiaalisena taiteenlajina erityisen pahasti.

Kun pahimmat sulut olivat voimassa, teatterin harjoitteleminen oli kokonaan kiellettyä. Lievempinä aikoina harjoiteltiin pienryhmissä maski päällä, eikä ollut tietoa, saako esityksiä koskaan esittää.

Nyt kun tekeminen on mahdollista, tuntuu se etuoikeudelta. Teatterin tekeminen on parasta juuri nyt. Minulla on oikeus ja kunnia johtaa Tampereen Ylioppilasteatterin työryhmän prosessia kohti toukokuussa koittavaa Kusiyön unelman ensi-iltaa.

Aksu Piippo

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua