Parasta juuri nyt (14.9.2022): Tel Aviv liekeissä, Koti, Natsi-Saksa ja Suomi, Niaz Nawab, Isäni Zekrollah

14.09.2022
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Tel Aviv liekeissä löytyy Yle Areenasta syyskuun loppuun asti.

Tällä palstalla Kulttuuritoimituksen väki kirjoittaa ajattomista ja ajankohtaisista asioista, jotka heitä juuri nyt kiehtovat. Leena Reikko suosittelee vierailua Israelin tarkastuspisteellä miehitetyllä palestiinalaisalueella, seuraamaan iranilaisisän voittokulkua Kiinassa ja kuuntelemaan iranilaista musiikkia.

1

Tel Aviv liekeissä -elokuvan päänäyttämö on surkea: Israelin armeijan tarkastuspiste miehitetyllä Länsirannalla. Jokainen jonkun sellaisen ylittänyt tietää, että siitä on nauru kaukana. Elokuva ei ole mikään komedia, mutta onnistuu omituisen huumorinsa kautta näyttämään palasia palestiinalaisten todellisuudesta.

Elokuvassa saippuasarjaa käsikirjoittava palestiinalaismies Salam päätyy lehmänkauppoihin tarkastuspisteen komentajan Assin kanssa. Salamin tarkastuspisteen ylitys helpottuu, jos Assi pääsee vaikuttamaan sarjan sisältöön ja tekemään vaikutuksen vaimoonsa.

Kuulostaa ehkä päättömältä, mutta sitä todellisuus palestiinalaisalueilla onkin.

Elokuva poistuu Yle Areenasta syyskuun lopussa.

2

Karin Erlandssonin romaani Hem oli ehdolla Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnon saajaksi. Katariina Kallion suomennoksena se on nyt ilmestynyt nimellä Koti (S&S 2022).

Romaani on rakkaudenosoitus Ahvenanmaalle. Kymmenen kertomuksen kautta kivikaudelta nykyaikaan se kertoo yhdestä osasta Suomea, joka on monille mannersuomalaisille vieras.

Erlandssonin kieli on vähäeleisen kaunista ja yksityiskohdat niin kertovia, että parhaissa paikoissa voi tuntea olevansa kertomuksen kuvailemassa paikassa.

Romaanista tulevat mieleen Louise Bertellin ruotsinkielisestä Pohjanmaasta kertovat romaanit; molemmat kirjailijat tekevät tärkeää kulttuurityötä suomenruotsalaisten seutujen ja ihmisten kuvaamisessa.

Ahvenanmaalaisten elämää on aina hallinnut meri; se on antanut elannon, mutta on myös vaarallinen työnantaja ja jättänyt kautta aikojen naiset selviämään kotona yksin: ”Miehet lähtivät ja Lia seisoi muiden kanssa rannalla. Kun laivaa ei enää näkynyt, tuli hiljaista. Jokaisella oli oma tyhjyytensä kannettavanaan.”

3

Natsi-Saksa ja Suomi Ylellä ei ehkä tarjoa historiaa hyvin tunteville paljoakaan uutta. Mutta se on hyvä kertaus liittoutumispolitiikan seurauksista ihan yleisestikin ottaen.

Kai Bymanin ja Hannu Sokalan sarjaa katsoessani olen arvostanut erityisesti sitä, että siinä on annettu muutamalle hyvin valitulle asiantuntijalle aikaa. Katsoja voi itse arvioida ja miettiä kuulemaansa, uskoa tai olla uskomatta. Sarjaan ei ole kerätty suurta kokoelmaa puhuvia päitä, jotta mahdollisimman moni mielipide olisi saatu katettua.

Natsi-Saksa ja Suomi Yle Areenassa.

4

Kulttuuritoimituksen Elsa Lindström kertoi Flow-festivaalin arviossaan turkkilais-ranskalaisesta duosta nimeltä Kit Sebastian ja siitä, miten sanoja ei tarvitse ymmärtää nauttiakseen musiikista.

Siitä innostuneena laitan suosittelen tässä arvistia, joista on vaikea olla pitämättä, vaikka ei persiaa osaakaan.

Iranilainen Niaz Nawab on hyvin lahjakas Ranskassa maanpaossa asuva muusikko, jonka repertuaari kattaa monenlaista klassisesta persialaisesta musiikista pop-musiikkiin ja jazziin.

Alla oleva kappale lohduttaa aina, kun on suru puserossa. Kaikki muusikot ja suuri kuoro ovat maanpaossa eläviä. Tässä toisenlaista Niazia.

5

Ylen Tosi tarina -sarjaan jo vuonna 2008 tehty Isäni Zekrollah oli hauska yllätys, kun se tässä eräänä iltana tuli uusintana televisiossa. Sitä oli mahdotonta jättää kesken. 

Media-alalla työskentelevän Aram Aflatunin tekemä henkilökuva kertoo hänen isästään, jonka matka on kulkenut Iranin kautta Suomeen ja sitten Kiinaan.

Kiinan Suzhoussa isän elämässä alkoi aivan uusi vaihe. Hän päästi luovuutensa lentoon, perusti rumpuorkesterin ja unohti kaiken ujoutensa.

Liian usein unohdamme, että myös maahanmuuttajat voivat olla menestystarinoita ja siitä tämä ohjelma muistuttaa.

Tärkeää: rohkeus, riskinotto ja vähän hulluutta, kuten Zekrollah Aflatuni poikaansa neuvoo.

Isäni Zekrollah Yle Areenassa.

Leena Reikko

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.