Giuliano Bugiardini: Dinan raiskaus (1554). Kuva: Wiki Commons
KOLUMNI | ”Kaikki tietävät, että Jaakobilla oli 12 poikaa, mutta hänellä myös tytär, Dina, jonka onneton tarina on syytä muistaa”, Matti Kuusela kirjoittaa.
Israel, Jumalan valittu kansa!
Niinpä, kun jotenkuten järjissään olevat ihmiset alkavat tosissaan vedota tähän myyttiin oikeuttaakseen lasten nälkään tappamisen, on syytä katsoa, millaista porukkaa nämä Pyhänmaan perustajamiehet olivat.
Avataan siis Mooseksen 1. kirja ja sen 34. luku, jossa kerrotaan, kuinka kaikki oikein alkoi.
Asialla olivat tietysti meille kaikille niin rakkaat ja tutut Jaakobin pojat, joita oli kaksitoista, kuten jo koulusta tiedämme.
Ruben, Simeon, Leevi, Juuda, Dan, Naftal, Gad, Asser, Isaskar, Sebulon, Joosef ja Benjamin. Nämä äijät perustivat Israelin, sen 12 sukukuntaa.
Harva kuitenkaan tietää, että pojilla oli myös sisko, Dina. Raamatussa kerrotaan ohimennen hänen kohtalonsa – joka itse asiassa avasi veljeksille eli Israelille tien luvattuun maahan ja vaurauteen.
Jostain syystä Dinan tarinaa ei koulukirjoissa kerrota.
* *
Näin se käy, Raamatun mukaan:
”Dina, Jaakobin tytär, jonka äiti oli Leea, lähti tapaamaan seudun tyttöjä. Seudun hivviläisen hallitsijan Hamorin poika Sikem näki Dinan, otti hänet mukaansa ja makasi hänet väkisin. Mutta Sikem kiintyi Dinaan, Jaakobin tyttäreen, rakastui häneen ja yritti lepyttää hänet. Isälleen Hamorille Sikem sanoi: »Hanki tämä tyttö minulle vaimoksi.”
Alkavat neuvottelut ja Jaakobin pojat virittävät ansan. He lupaavat Dinan Sikemille, mutta yhdellä ehdolla. Näin he puhuvat:
”Emme voi antaa sisartamme ympärileikkaamattomalle miehelle, sillä me pidämme sellaista häpeällisenä tekona. Mutta me suostumme teidän pyyntöönne sillä ehdolla, että teette niin kuin meillä on tapana ja ympärileikkaatte kaikki miehet ja pojat.”
* *
Hamor suostuu. Toki hänelläkin on ketunhäntä kainalossa. Hän saa miehet myöntymään hullutueen, kun Raamatun mukaan sanoo:
”Tällä tavoin heidän karjansa ja omaisuutensa ja kaikki juhtansa siirtyvät lopulta meille. Siksi meidän olisi syytä suostua heidän vaatimukseensa ja näin saada heidät jäämään luoksemme.”
Kaupungin kaikki miespuoliset asukkaat ympärileikataan. Kahden päivän kuluttua, kun kaupungin miehet ovat kipeimmillään, kaksi Jaakobin poikaa, Simeon ja Leevi, ottavat kumpikin miekkansa, tunkeutuvat kenenkään estämättä kaupunkiin ja tappavat kaikki miespuoliset asukkaat. He pistävät hengiltä myös Hamorin ja hänen poikansa Sikemin ja vievät Dinan mukanaan Sikemin talosta.
Sitten Jaakobin pojat hyökkäävät ryöstämään surmattujen omaisuutta ja kaupunkia. He ryöstävät kaupungin asukkaiden lampaat ja vuohet, nautakarjan ja aasit sekä kaiken, mitä kaupungista ja sen mailta löytyy, ottavat saaliikseen heidän omaisuutensa ja myös naiset ja lapset, kaiken mitä taloissa on.
Näin toimii valittu kansa. Ennen ja nyt.
* *
Kuinka Dinan käy? Siitä ei tehdä suurta numeroa, hän on saastunut ja saa kadota Suuresta Kirjasta tuottamasta häpeää veljilleen, isälleen, kansalle ja Jumalalle.
Unohtamiseen vaikuttanee myös se, ettei Dina ollut Jaakobin kaivolla tapaaman kaunottaren eli Raakelin vaan tämän kierosilmäisen isosiskon Leean lapsi.
Dina lienee syntynyt Isaskarin ja Sebulonin jälkeen, ei siis viimeisenä, mutta hänen takiaan ei hienoa nimirimpsua tietenkään kannattanut katkaista.
Hänhän oli, niin, hänhän oli vain tyttönen.
* *
Löysin Dinan tarinan ensimmäisen kerran Thomas Mannin suurenmoisesta kirjasta Joosef ja hänen veljensä. Ottakaa ja lukekaa, jos vain jostain saatte käsiinne. Sivuja ei ole kuin rapiat 1 700…
Ällistyttävän työn tehnyt suomentaja Lauri Hirvensalo käyttää tytöstä nimeä Diina. Hänen tarinansa löytyy neliosaisen kirjan ensimmäisestä osasta, jonka nimi on Jaakobin tarina ja alkaa sivulta 139.
Koska Mooseksen kirja ei kerro, miten Diinan kävi, Thomas Mannin täytyy tehdä se omassa kirjassaan.
”Hän oli raskaana. Lapsi, jonka hän synnytti, kun aika oli täyttynyt, pantiin miesten päätöksen mukaan heitteelle. Diina itse riutui ja kuihtui paljon ennen aikaansa. Viisitoistavuotiaana hänen onnettomat kasvonsa jo olivat kuin vanhan naisen kasvot.”
Diina oli siis korkeintaan 14-vuotias, kun kaikki hänet hylkäsivät.
Isä Jumala ensimmäisenä.
Matti Kuusela
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Retoriikassa voi olla eroja, mutta Sanna Marin ja Tulenkantaja-voittaja Riina Tanskanen puhuvat samoista asioista
KOLUMNI | Tampereen Kirjafestarit on teosten suurhyöky, jonka pyörteissä voi iskeä ahdistus, Maarit Saarelainen kirjoittaa kolumnissaan.
Sanna Marin ei pelkää omakehuja, ja se on miehille liikaa
KOLUMNI | Sanna Marinin Toivo on tekoja ei ole hyvä tai huono kirja. Se on hyvä tai huono sen mukaan, mitä mieltä lukija on Sanna Marinista.
Voisiko kulttuurin kello näyttää toisenlaista aikaa?
KOLUMNI | ”Kaikesta, mikä ei ole ihmisille arjessa taloudellisesti mahdollista, muodostuu ’luksusta’”, Jari Paavonheimo kirjoittaa kolumnissaan.
Anneli Jussilan kolumni: ”Viihdyttävästä Pentti Linkola -näytelmästä jää puuttumaan tärkeä taso”
KOLUMNI | Yli 30 vuotta Pentti Linkolan läheisesti tuntenut Anneli Jussila kirjoittaa Valkeakosken kaupunginteatterin Vain lintuja rakastanut -näytelmästä.




