KOLUMNI | Voiko olla itseään kunnioittava kansalainen, ellei sano jotakin pääministeri Sanna Marinista ja bileistä, Heli Mustonen kysyy kolumnissaan.
Kolumnit ja esseet
Miltä näytti vuoden 2022 tulevaisuus elokuvassa Soylent Green: piinaava kuumuus, ilmastonmuutos, saastunut luonto ja ruokapula
ESSEE | Kaarina Lehtisalo kirjoittaa Richard Fleischerin puolen vuosisadan takaisesta tieteiselokuvasta Maailma vuonna 2022. Elokuvan englanninkielinen nimi Soylent Green on edelleen käsite ja meemi.
Katsoja kiven sisässä – Anne Välinoron kolumni Savonlinnan oopperajuhlilta
KOLUMNI | Mitä lippunsa Savonlinnan Oopperajuhlille ostanut sisimmässään tuntee, kokee ja näkee, Anne Välinoro kysyy kolumnissaan.
Miksi elokuvien koskettavuus on reaktioiden fyysisyydessä, kuten Hesari tuntuu ajattelevan?
KOLUMNI | Maan suurin sanomalehti äänestyttää lukijoitaan koskettavimmasta kotimaisesta 2000-luvun elokuvasta. Antti Selkokari kummastelee koskettavuuden kriteereitä, jotka muistuttavat paniikkitilan kuvausta.
Äitiyden keltainen valo ja kaaos
KOLUMNI | Kirsti Toivonen kävi Tarton taidemuseossa ja löysi Ludmilla Siimin näyttelystä samastuttavan kuvan äitiydestä: ”Näitä tunnistamisen hetkiä rakastan taiteessa.”
”Silmät hakevat järjestystä näkemästään ja ellei sitä ole, pakokauhu ja ahdistus valtaavat mielen”
KOLUMNI | Ulla-Maija kirjoittaa lomamatkaltaan Teneriffalta, jossa hän yrittää nauttia uudesta ympäristöstä ja lämmöstä: ”Sodan kumu ja ihmisten hätä ulottuvat tännekin ja päätyvät pian ajatuksiini.”





