KOLUMNI | Venäjän tavoite on Ukrainan valtion, kulttuurin ja identiteetin tuhoaminen. Samaa reseptiä valekansanäänestyksineen on jo kerran kokeiltu Baltian maissa, muistuttaa Kari Pitkänen Ukrainan kansallispäivän kolumnissaan.
Kolumnit ja esseet
Mitä yhteistä on J. Karjalaisella ja pääministerillä? No, ei juuri mitään
KOLUMNI | Voiko olla itseään kunnioittava kansalainen, ellei sano jotakin pääministeri Sanna Marinista ja bileistä, Heli Mustonen kysyy kolumnissaan.
Miltä näytti vuoden 2022 tulevaisuus elokuvassa Soylent Green: piinaava kuumuus, ilmastonmuutos, saastunut luonto ja ruokapula
ESSEE | Kaarina Lehtisalo kirjoittaa Richard Fleischerin puolen vuosisadan takaisesta tieteiselokuvasta Maailma vuonna 2022. Elokuvan englanninkielinen nimi Soylent Green on edelleen käsite ja meemi.
Katsoja kiven sisässä – Anne Välinoron kolumni Savonlinnan oopperajuhlilta
KOLUMNI | Mitä lippunsa Savonlinnan Oopperajuhlille ostanut sisimmässään tuntee, kokee ja näkee, Anne Välinoro kysyy kolumnissaan.
Miksi elokuvien koskettavuus on reaktioiden fyysisyydessä, kuten Hesari tuntuu ajattelevan?
KOLUMNI | Maan suurin sanomalehti äänestyttää lukijoitaan koskettavimmasta kotimaisesta 2000-luvun elokuvasta. Antti Selkokari kummastelee koskettavuuden kriteereitä, jotka muistuttavat paniikkitilan kuvausta.
Äitiyden keltainen valo ja kaaos
KOLUMNI | Kirsti Toivonen kävi Tarton taidemuseossa ja löysi Ludmilla Siimin näyttelystä samastuttavan kuvan äitiydestä: ”Näitä tunnistamisen hetkiä rakastan taiteessa.”