Kuva: Kristian Wanvik / Sorin Sirkus
SIRKUS | Verdan vehreä, sademetsämäinen tunnelma ja sen eläimiä, heimolaisia ja kasveja muistuttavat esiintyjät kertovat yhteistyön voimasta, jota Sorin Sirkuksen joulushow huokuu.
ARVOSTELU
Joulushow Verda
- Ohjaus ja konsepti: Taina Kopra
- Ensi-ilta: Tampereen Sorin Sirkus 16.11.2024
Sorin Sirkus on jälleen tehnyt huikean joulushow’n, jossa riittää temppujen lisäksi paljon muutakin ihmeteltävää. Visuaalinen ilme, lavastus, videoprojisoinnit, asut ja kampaukset ovat Verdassa valloittavia. Erityisen onnistunutta on Kitte Klemettilän asusuunnittelu sekä Malla Harjunpään suunnittelemat esiintyjien upeat ja värikkäät kampaukset. Esiintyjät tekevät toinen toistaan huimempia temppuja ja kokonaisuus on tasapainoinen ja hyvin rytmitetty.
Näin hienon joulushow’n tuottamisessa on mukana laaja työryhmä, johon kuuluvat niin esiintyjien kotijoukot, sirkuksen tuotantotiimi kuin lajien opettajat. Konsepti ja ohjaus on Sorin Sirkuksen pitkäaikaisen tirehtöörin Taina Kopran käsialaa. Hän on onnistunut luomaan jälleen kiinnostavan esityskonseptin; Verdan vehreä, sademetsämäinen tunnelma ja sen eläimiä, heimolaisia ja kasveja muistuttavat esiintyjät kertovat yhteistyön voimasta, jota esitys huokuu.
Erityisen vaikuttavia ovat ryhmänumerot, joissa lavalla nähdään suuri joukko esiintyjiä tekemässä yhdessä jotain, auttaen toinen toisiaan onnistumaan esimerkiksi akrobatiatempuissa. Ennen toista puoliaikaa nähtävä vipulautanumero oli esiintyjien huima taidonnäyte, johon osallistui suuri osa esiintyjäkaartista.
Yhteisten numeroiden lisäksi nähdään vaikuttavia sooloja ja duettoja. Nuorten sitoutuneisuus työskentelyyn näkyy heidän taidoissaan. Panu Hukkanen taituroi löysällä nuoralla yksipyöräisen ja keilojen kanssa. Siiri Muttilaisen temppuilu vertikaaliköydellä oli näyttävää ja taitavaa. Paavo Kivimäen ja Ella Ruusumaan cyr-renkaalla tehdyssä duossa on leikkisä tunnelma.
Salsamainen musiikki säestää Onni Auvisen jongleerausta keiloilla, ja tanssilliset liikkeet ja eleet tekevät soolosta kiinnostavaa katseltavaa. Vertikaalikankaalla taituroi varmoilla otteilla Anna Knuuttila. Lavalla nähtiin myös tiukalla nuoralla tanssiva salamahahmo Wera Liuska ja hänen parinaan taituroiva Laura Nyyssönen.
Esityksessä olisi voinut kokonaisuudessaan olla vähän lisää dramatiikkaa. Toisaalta kontrastia ja dramatiikkaa loi ensi-illan aikana ulkona pauhaava myrskytuuli ja vihmova sade. Verdan maailma oli jotain aivan muuta: lämminhenkistä, värikästä ja ihanaa. Esitys onkin erinomainen kaamosväsymyksen karkottaja.
Esiintyjien ryhmä on tänä vuonna suurempi kuin koskaan ennen; lavalla nähdään ajoittain paljon väkeä. Sirkusvälineet vaihtuvat maneesilla lennokkaasti ohjelmanumeroiden välillä. Osa esiintyjistä on tuttuja aiemmista jouluesityksistä, mutta mukana on myös monia ensikertalaisia. Ensi-illan ensimmäisellä puoliskolla on havaittavissa pientä jännitystä, mutta toisella puoliskolla tunnelma rentoutuu.
Esityksen visuaalinen ilme on vaikuttava, ja trooppisessa metsässä nähdään mitä jännittävimpiä hahmoja. Paavo Kivimäen esittämä sammakkomainen eläinhahmo ja Eeli Ristikartanon lintumainen hahmo ylläpitivät roolinsa temppuilun keskellä. Tämän vuoden esityksessä on myös rumpunumero, joka muistuttaa Stomp-musikaalista.
Sorin Sirkuksen jouluesitystä valmistellaan aina usean kuukauden ajan ja sen huomaa lopputuloksesta. Verdassa tutut välineet saadaan tuntumaan uusilta ja persoonallisella ilmaisulla sirkustemput ennennäkemättömiltä, vaikka lajit olisivatkin tuttuja. Sorin Sirkus pysyy ajan hermolla ja suomalaisen nuorisosirkuksen suunnannäyttäjänä. Lajien kirjo ja temppujen moniulotteisuus on tämän kahden tunnin esityksen aikana hengästyttävän laaja.
Verdan katsomo on rakennettu kolmeen suuntaan lavan ympärille ja se on otettu huomioon myös esiintyjien ottamissa suuntaimissa. Lavan rakenteet on pohdittu loppuun asti. Kallioiden ja vesiputouksen alta paljastuu loppunumerossa trampoliini. Trampoliininumero on ehdottoman hyvä lopetus show’lle, se on vauhdikas ja virtaava ja tempaa katsojan mukaan leikkimään painovoiman kanssa.
Liikkeen jatkuvuuden lakien mukaisesti esitys on korealaisesta kehdosta alkaen energinen ja mukaansatempaava, trampoliininumeroon päättyvä kokonaisuus.
Johanna Peltola
EDIT 19.11.2024 klo 12.18. Malla Harjunpään nimi korjattu ja Wera Liuskan nimi vaihdettu Milja Marttilan tilalle.
Joulushow Verda
- Ohjaus ja konsepti Taina Kopra
- Musiikin sävellys ja taustanauhat Joona Kukkola
- Sirkustekninen suunnittelu ja toteutus Jouni Kivimäki
- Lavastussuunnittelu Oskari Löytönen
- Pukusuunnittelu Kitte Klemettilä
- Valosuunnittelu Eero Auvinen
- Äänisuunnittelu Jarkko Keinänen
- Tanssikoreografiat Marjo Terästö
- Naamiointi- ja maskeeraussuunnittelu Jonna Kivimäki
- Kampaussuunnittelu Malla Harjunpää
- Esiintyjät Sorin Sirkuksen nuoret taiteilijat
Ensi-ilta Sorin Sirkuksessa 16.11.2024. Esityksiä 12.1.2025 asti. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
KÖTT-kollektiivin Harp on hersyvä yhdistelmä runoutta, tanssia ja musiikkia sekä nykyesityksen vallattomuutta
TANSSI | Kulttuurihistorian naishahmoista innoittunut Harp liukuu ketterästi hahmosta, kielestä ja maailmasta toiseen.
Duettoteos inhimillisyydestä, ennakkoluuloista ja erilaisuudesta – arviossa Tanssiteatteri MD:n Aliveness
TANSSI | Tanssiteatteri MD:n sivuilla kuvaillaan, että Mari Rosendahlin nykytanssiteos Aliveness kahdelle tanssijalle ”hengittää, hengästyy ja hahmottaa itseään aina uudelleen”.
Sanattoman viestinnän taiturit Tampereen Teatterin Frenckell-näyttämöllä – arviossa Etsivät
SIRKUS | Etsivät on täynnä mykkäfilmikomedioiden ja klassisten piirrettyjen filmien slapstickia, jonka Marc Gassot ja Kalle Lehto saavat hurmaavasti elämään näyttämöllä.
Tanssiteos Silence luo liikkeen musiikkia – arvio esityksestä Helsingin kaupunginteatterissa
TANSSI | Kinetic Orchestraa luotsaava nykytanssikoreografi Jarkko Mandelin on kutsuttu toistamiseen valmistamaan uusi tanssiteos Helsingin kaupunginteatteriin.