Kuva: Nokian työväenteatteri
TEATTERI | Serpin komedia vuodelta 1937 on visuaalisesti upeasti toteutettu, muttei kuitenkaan ainakaan vielä nouse oikein lentoon.
”Puhetta ja paikallaanoloa on liikaa, vauhti ja rytminvaihdokset ovat osittain hukassa.”
ARVOSTELU
Herrat ovat herkkäuskoisia
- Ohjaus: Rami Saarijärvi
- Pääosissa: mm. Eero Väätäinen, Hannele Lepistö, Tuomas Mannila, Jannina Heiman
- Ensi-ilta: Nokian työväenteatteri 9.11.2024
Nokian työväenteatterin syksyn ensi-iltana nähdään Serpin eli Seere Salmisen jo vuonna 1937 kirjoittama komedia Herrat ovat herkkäuskoisia. Ammattijohtoisessa harrastajateatterissa on näytelty kunnianhimoisesti jo yli sadan kymmenen vuoden ajan. Kesällä teatteri ylläpitää erittäin suosittua Nokian kesäteatteria. Ohjelmistossa on nähty vuosikymmenien varrella runsaasti kantaesityksiä, laulu- ja musiikkinäytelmiä.
Aikamoista!
Tällä kertaa näytelmäksi valikoitunut Herrat ovat herkkäuskoisia kertoo professori Karpalaisen 60-vuotissyntymäpäivistä. Perheen käyttäytyminen on kuitenkin vallan omituista ja perin outoa. Salaisuuksia varjellaan ja hätävalheita keksitään. Miten tämä kaikki ratkeaa vai ratkeaako? Se jää nähtäväksi.
* *
Interiööri
Nokian työväenteatteri toimii Nokian vanhan lukion auditoriossa. Ennakkoon ounastelin, että se olisi perin haastava paikka näytelmäkappaleen esittämiselle. Voi pojat, että yllätyin, kuinka hieno lavastus ja puvustus esityksessä kuitenkin oli ja miten mainiosti se oli saatu sopimaan leveälle näyttämölle. Kampauksetkin olivat vimosenpäälle prikulleen justiinsa ja 1930-luku näkyi kaikessa ja kuului myös musiikissa. Kerrassaan huolellista ja omistautunutta uurastusta, esillepanoon oli totta vieköön nähty vaivaa.
Teatteriseurue
Näyttämöllä nähtiin peräti kaksitoista näyttelijää, ja he olivat ihailtavasti eri ikäisiä, kokoisia ja näköisiä. Komeljanttarit puhalsivat yhteen hiileen ja kokonaisuutena näyttelijäntyö oli sujuvaa ja mainiota. Tyylilaji oli hallussa ja kaikesta näki, ettei asialla oltu ensimmäistä kertaa.
Näytöksen ohjannut konkariohjaaja Rami Saarijärvi ei harmikseni kuitenkaan ole saanut komediaa oikein lentoon. Tämä johtunee paljolti kappalevalinnasta ja etenkin dialogista, jota on todella paljon ja toimintaa puolestaan valitettavan vähän. Oikein teräväksi teroitettu punakynä olisikin ollut paikallaan ja sitä olisi voitu käyttää ponnekkaasti ja uskaliaasti.
Näyttämökuva pysyi samana, ja sekin varmasti osaltaan lisäsi esityksen staattisuutta. Näkemäni sunnuntain päivänäytös oli vasta kolmas esitys, joten teos ei ehkä ollut päässyt aivan irti lähtötelineistään. Kun hauskoja, vanhoja sanoja ja lausahduksia täynnä oleva teksti alkaa sujua, on helpompi hullutella, ja kevään näytännöissä meininki on todennäköisesti rytmisesti sukkelampaa ja monisyisempää.
* *
Atmosfääri
Yleisö oli runsaslukuisuudestaan huolimatta hyvin vaitonaista. Katsojien reaktiot olisivat taatusti onnistuneet osaltaan siivittämään esityksen uudelle tasolle vallattomaan hulvattomuuteen.
Minua ilahdutti perinpohjaisesti, että katsomo oli käytännössä katsoen täynnä. Noteerasin pois lähtiessäni ainakin neljä tilattua linjavaunua. Huikeaa, että erilaiset eläkeläisyhdistykset ja muu varttunut väki on löytänyt takaisin Thalian äärelle. Kokeneet harrastajat tekevät teatteria suurella sydämellä ja käyttävät siihen kaiken vapaa-aikansa. Vallan mainiota ja merkillepantavaa, että yleisö palkitsee valtavan työn saapumalla paikalle.
Kati Eskola
Herrat ovat herkkäuskoisia
- Käsikirjoitus: Seere Salminen (Serp)
- Ohjaus: Rami Saarijärvi
- Lavastus: Tapio Huilla
- Ääni- ja valosuunnittelu: Arje Mulari
- Puvustus: Milja Leppänen
- Kampaukset ja maskeeraus: Milja Leppänen ja Jannina Heiman
- Rooleissa: Eero Väätäinen, Hannele Lepistö, Tuomas Mannila, Jannina Heiman, Lotta Mäkelä, Heli Pitkänen, Tilta Silverberg, Teemu Mäkelä, Tuomas Peltonen, Mari Huvi, Jyrki Alanen, Milja Leppänen
Ensi-ilta Nokian työväenteatterissa 9.11.2024. Esityksiä 23.3.2025 asti. Lisätietoa täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Vie sie, mie vikisen vai reilusti synnytystalkoot – arviossa SuomiFilmin salaiset kansiot
TEATTERI | Entä jos Tuntemattoman Koskela olisikin synnyttävä nainen urakoimassa uutta tykinruokaa?
Porilainen Rakastajat-teatteri on sovittanut Rosa Liksomin Everstinnasta vahvan ja omaäänisen monologin
TEATTERI | Rosa Liksomin tekstistä on sovitettu porilaisteatterissa omaääninen monologi, joka pitää vakuuttavalla näyttelyllä otteessaan kaksi tuntia.
Surulla on rautaiset kädet, mutta kaipauksella lempeä katse – arviossa Mikkelin teatterin Äitiä ikävä
TEATTERI | Mikkelin teatterin Äitiä ikävä luo oman, tyylikkään ehjän maailmansa kertoessaan yhden perheen kohtalon.
Nukkekodin modernisoitu versio on viihdyttävä mutta syvällinen – arviossa Nokian Etunäyttämön ensi-ilta
TEATTERI | Henrik Ibsenin näytelmän uusi sovitus on kekseliäs, humoristinen, dramaattinen ja energinen kokonaisuus.