Noran (Liisi Hämäläinen) villiksi menevä tanssiesitys. Kuva: Johanna Peltola
TEATTERI | Henrik Ibsenin näytelmän uusi sovitus on kekseliäs, humoristinen, dramaattinen ja energinen kokonaisuus.
”Ohjauksessa on osattu ottaa huomioon näyttelijöiden luontainen karisma.”
ARVOSTELU
Nukkekoti
- Dramatisointi: Sanna Törmäkangas
- Ohjaus: Noora Koski-Kivinen & Sanna Törmäkangas
- Ensi-ilta: Nokian Etunäyttämö 9.11.2024
Nokian Etunäyttömöllä on syksyn aikana tehty hienoa työtä Nukkekoti-esityksen sovittamisessa ja modernisoimisessa näyttämölle. Näytelmän uusi sovitus on kekseliäs, humoristinen, dramaattinen ja energinen kokonaisuus. Ohjauksessa on osattu ottaa huomioon näyttelijöiden luontainen karisma ja korostaa heidän piirteitään henkilöhahmoissa.
Henrik Ibsenin Nukkekoti kertoo rehellisyydestä ja valkoisista valheista sekä terveestä ja epäterveestä itsekkyydestä. Se kertoo itselleen rehellisenä olemisen laittamisesta etusijalle suhteessa kulttuurisiin normeihin ja odotuksiin. Erityisesti naisen tekemä valinta laittaa itsensä perheen edun edelle on tehnyt näytelmästä tunnetun ja radikaalin jo omana aikanaan.
”Mitä muita tärkeämpiä velvollisuuksia sinulla voisi olla kuin perhettäsi kohtaan kokemat velvollisuudet?” kysyy Thilde. Johon Nora vastaa: ”Itseäni kohtaan kokemat velvollisuudet.”
Päähenkilöiden Noran (Liisi Hämäläinen) ja Thilde Helmerin (Katri Viertola) suhde on näytelmän keskiössä ja voimasuhteet heidän välillään tulevat selkeästi esille. Juuri toimitusjohtajaksi ylennetty Thilde haukkuu tai humoristisesti nimittää Noraa pikkuisekseen, eikä jaa hänen kanssaan asioita liittyen esimerkiksi omiin bisneksiinsä.
Nora puolestaan elää omaa elämäänsä pyörittäen hovia ja kotia, jossa vierailevat tohtori Rank (Simo Korkiakoski), rouva Kristine Linde (Hanna Mecklin) ja asianajaja Nils Krogstad (Joonas Hölli), kukin vuorollaan ja omissa asioissaan.
Nukkekoti on erinomaisesti ohjattu. Noora Koski-Kivinen ja Sanna Törmäkangas ovat ujuttaneet tragedian sekaan aimo annoksen huumoria ja klovneriaa, jota nähdään esityksessä pitkin matkaa näyttelijöiden fyysisessä ilmaisussa, ilmeissä ja naurettavien luonteenpiirteiden vahvistamisena. Humoristinen tohtori Rank on elementissään pitkänä, hieman viinaan menevänä, mutta syvällisenä ja Noraan ihastuneena.
Palvelusväki on vähäpuheista mutta ilmeikästä, erityisesti hovimestari Helena (Pirjo Lammi), joka avaa näyttämön yleisölle heti alkuunsa ja ottaa suoraa katsekontaktia yleisöön. Liisi Hämäläisen roolityöskentely Norana on vauhdikasta, energistä ja nopeasti tunnelmasta toiseen vaihtuvaa. Thilden karismaattinen ja dominoiva roolihahmo saa lisää sävyjä esityksen loppupuolella, kun valheet alkavat paljastua. Rouva Kristine Linden ja asianajaja Nils Krogstadin roolit ovat merkittävät tarinan kokonaiskuljetuksen kannalta. Heidän suhteensa päähenkilö Noraan on keskeinen näytelmän juonen käänteissä.
Miska Czaplickin äänisuunnittelu on osuvaa. Erityisesti väliajan jälkeen nähtävä palvelusväen tanssiosuus Björkin Oh So Quiet -kappaleen tahtiin on riemastuttavaa.
Nukkekoti-näytelmän sanoma laajentuu naisen tekemästä dramaattisesta valinnasta laajempiin itsensä valitsemisen ja rehellisyyden teemoihin. Yleisö voi pohtia päähenkilöiden keskeneräisyyksiä ja niiden tuomia haasteita parisuhteissa.
”Käymme ensimmäisen kunnollisen keskustelun kahdeksaan vuoteen”, sanoo Nora näytelmän lopussa. Toivoa sopii, että avioliitoissa ja parisuhteissa kunnollisia keskusteluita käydään vähän useammin, vaikka eivät ne nykyäänkään välttämättä helppoja ole.
Johanna Peltola
Esityksiä 14.12.2024 asti. Lisätietoa täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Surulla on rautaiset kädet, mutta kaipauksella lempeä katse – arviossa Mikkelin teatterin Äitiä ikävä
TEATTERI | Mikkelin teatterin Äitiä ikävä luo oman, tyylikkään ehjän maailmansa kertoessaan yhden perheen kohtalon.
Hämeenlinnan teatterin 39 askelta – pääosassa sivuroolit
TEATTERI | Jyri Ojansivu ja Mikko Virtanen tekevät todella upeaa työtä. Roolit vaihtuvat lennossa ja fyysisesti näytteleminen on tarkkaa ja hallittua.
Ihminen toteutuu jo paperilla, mutta entä käytännössä? Arviossa Sex – sukupolvia ja sukupuolia
TEATTERI | Gender, sex, seksuaalivähemmistöt, identiteetin määritys, sukupuolten väliset eroavuudet – näitä tullaan puimaan seuraavat kymmenen vuotta.
Miia Selin loistaa Neiti Marplena TTT:n pohjoismaisessa kantaesityksessä – arviossa Tuijottava katse
TEATTERI | Neiti Marple ja tuijottava katse on mystinen murha, jonka Samuli Reunanen on ohjannut piinaavan jännittäväksi.