Kuva: Cinema Mondo
ELOKUVA | Cinema Mondo on tuonut teattereihin uuden 4K-restauroinnin Ghibli-mestarin varhaisesta elokuvasta, joka kertoo aina hurjaan seikkailun valmiista omatoimimiehestä.
”Miyazakin Ghibli-aikaisista elokuvista Cagliostron linna muistuttaa eniten Porco Rossoa.”
ARVOSTELU
Lupin III – Cagliostron linna
- Japani, 1979.
- Ohjaus: Hayao Miyazaki
- Ääninäyttelijät: Yasuo Yamada, Kiyoshi Kobayashi, Koro Naya, Sumi Shimamoto.
- Ensi-ilta: 12.4.2024
Molemmat Ghibli-studion perustajat, Hayao Miyazaki ja Isao Takahata, ohjasivat animaatioelokuvia jo ennen Ghiblin perustamista 1980-luvulla. Miyazakin ensimmäinen kokopitkä ohjaus, hänen ja Takahatan yhdessä tekemien tv-animesarjojen ohessa tehty, on suositun Lupin III -konseptisarjan merkkiteos Lupin III – Cagliostron linna (1979).
Lupin III on vekkulimainen, aina hurjaan seikkailun valmis lain rajalla liikkuva omatoimimies. Hän päätyy pieneen, vähän Liechtensteinia tai Monacoa muistuttavaan Cagliostron herttuakuntaan, jossa on salaperäinen linna, hallitsijanaan julmanoloinen kreivi Cagliostro. Sieltä tuntuu tunkevan maailmalle väärennettyä rahaa joka valuutassa. Sellaisia ovat nekin setelit, jotka Lupin ja kaverinsa Jigen saavat mukaansa Monacon kasinosta. Vielä enemmän Lupinia kiinnostaa linnassa mahdollisesti vankina asusteleva Clarisse-neitonen. Clarissea ollaan naittamassa väkisin Cagliostron kreiville, koska siten saataisiin selville suvun aarteen kätköpaikka.
Seuraa tietysti vauhdikas seikkailu, josta ei puutu linnan synkkien kellareiden omalaatuisia koneistoja ja ansoja, huimia takaa-ajoja pitkin mutkaisia vuoristoteitä ja roikkumisia linnan kellotorneista – kaikki tämä vauhditettuna vääräleukahuumorilla.
Lupin III -konseptin historia on monitahoinen. Aluksi ranskalainen Maurice Leblanc kirjoitti kirjoja Arsène Lupin -nimisestä herrasmiesvarkaasta. Niistä tehtiin televisiosarja, jota muistan lapsuudessani katselleeni televisiosta. Japanissa luotiin konseptin pohjalta Arsène Lupinin pojanpoika, joka seikkaili Monkey Punch -mangalehdissä. Suositun mangan pohjalta työstettiin ensin televisioon anime-sarjaa, jota animoi Yasuo Otsuka – sama mies, joka animoi ne ensimmäiset, Suomessa näyttämättä jääneet Muumit.
Lupin III -tarinoiden pohjalta tehdyn pitkän teatterianime-elokuvan ohjasi lopulta Hayao Miyazaki. Elokuvan animoi edelleen Yasuo Otsuka, joka oli jo Toei Doga -animaatiostudiolla mentoroinut Miyazakia ja Takahataa. Lupin III – Cagliostron linna tuo siis monella tavalla mielenkiintoista animaatioväkeä yhteen.
Miyazakin Ghibli-aikaisista elokuvista Cagliostron linna muistuttaa eniten Porco Rossoa. Siinä on samaan tapaan huimapäinen sankari ja molemmat sijoittuvat jonnekin Välimeren maiden maisemiiin. Toki Cagliostron linna on suoraviivaisempi seikkailu, vailla Ghibli-kauden syvällisempiä teemoja, mutta kuvailmaisussa näkyy jo Miyazakin myöhempää henkeä. Musiikki ja äänitehosteet puolestaan ovat aitoa 1960- ja 1970-lukujen actionsarjojen tyyliä.
Eija Niskanen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ridley Scottin Gladiator II on kelvollinen, vaan ei yhtä mahtava spektaakkeli kuin edeltäjänsä
ELOKUVA | Vaikka Ridley Scottilla on suurten spektaakkeleiden tekemisen mittakaava hallussaan, kaikki tuntui paljon tuoreemmalta ensimmäisen Gladiator-elokuvan aikoihin.
Entisen nuorison elämä on juhlia, juopottelua ja toisen etsintää – arviossa Samppa Batalin Omenavarkaat
ELOKUVA | Samppa Batalin ohjaama elokuva on ajan todellisuuteen pyrkivä tarina yhdestä päivästä ja yöstä yli kolmekymppisten elämässä.
Belfastin rääväsuut uhoavat miehitysvallaksi kokemiaan brittejä vastaan keskisormi tanassa – arviossa Kneecap
ELOKUVA | Irlannissa puhuttavaa iiriä voimakkaasti puolustava Kneecap on asiapitoisuudestaan huolimatta häröilevän hauskaa katsottavaa.
Draama ihmisistä, jotka ymmärretään väärin – arviossa Michael Francon Memory
ELOKUVA | Meksikolaisohjaajan elokuvassa ihmisten elämään vaikuttavat asiat, joihin he itse eivät ole voineet vaikuttaa.