Setsuko Hara ja Chishū Ryū. Kuva: Shochiku / ELKE
ELOKUVA | Tokyo Storyn alkuperäinen ensi-ilta oli 70 vuotta sitten. Elokuva-arvostelijaa melkein ujostuttaa tarttua arvostettuun klassikkoon.
”Tokyo Storya on katsottava elokuvana, jossa on pintaansa enemmän.”
ARVOSTELU

Tokyo Story
- Japani, 1953.
- Ohjaus: Yasujirō Ozu
- Käsikirjoitus: Kogo Noda & Yasujirō Ozu
- Kuvaus: Yūharu Atsuta
- Uusintaensi-ilta: 15.12.2023
Yhtenä maailman kauneimmista elokuvista pidetty Tokyo Story saa uusintaensi-iltansa nyt, 70 vuotta alkuperäisen ensi-iltansa jälkeen. Elokuvalla on toinenkin merkkivuosi. Ohjaajansa Yasujirō Ozun syntymän 120-vuotispäivän kunniaksi elokuva tuodaan nyt teattereihin restauroituna kopiona.
Elokuva alkaa kuin kaukaa historiasta kajastavana tuokiokuvana: Kuulemme jokilaivan puksuttavan äänen ja näemme mustavalkoisessa kuvassa kadulla kouluun tallustavia koululaisia. Talojen piipuista sauhuaa savua. Kuva kylämäisestä maalaiskaupungista on kuin pienoismalli pienestä, omaan tahtiinsa elävästä maailmasta.
* *
Tarina on mitä yksinkertaisin. Ikääntynyt aviopari Shūkichi (Chishū Ryū) ja Tomi Hirayama (Chieko Higashiyama) elää 1950-luvulla Onomichi-nimisessä kylämäisessä pikkukaupungissa. Heidän kanssaan elää kotiseudulla ala-asteen opettajana työskentelevä tytär Kyōko (Kyōko Kagawa). Pariskunnalla on viisi aikuista lasta, joista neljä on elossa.
Vanhukset lähtevät käymään Tokiossa aikuisten lastensa luona. Jälkikasvu on niin omien kiireidensä lumoissa, ettei saa huomioitua vanhempiaan lainkaan. Lapset tuuppaavat vanhempansa pois jaloista eräänlaiselle lomalle läheiseen kylpyläkaupunkiin. Vanhukset eivät viihdy kylpyläkaupungin melussa ja päätyvät lähtemään takaisin kotiseuduilleen. Paluumatkan jälkeen vanha Tomi-äiti sairastuu ja kuolee.
* *
Tavallisista tavallisimmassa tarinassa ei luulisi olevan ihmeteltävää. Tokyo Storya on katsottava elokuvana, jossa on pintaansa enemmän. Avain sen ymmärrykseen on tieto Ozun minimalismista. Tässä elokuvassa ei vaivauduta hiljaisista hetkistä. Ihmiset voivat puhua niukasti ja silti sanoa paljon.
Visuaalisen ilmaisun rauhallisuus on linjassa minimalismin kanssa. Ozun elokuvissa kameraa ei liikutella juuri koskaan. Ohjaaja suosii kuvaamista matalalta, niin kuin kamera olisi tatamilla istuvan ihmisen silmien korkeudella.

Tomi Hirayama (Chieko Higashiyama) ja miniänsä, leskirouva Noriko (Setsuko Hara) löytävät keskusteltavaa. Kuva: Shochiku / ELKE
* *
Ainoa, joka antaa vanhuksille aikaansa, on heidän miniänsä Noriko (Setsuko Hara), joka on sodassa kuolleen Shōji-pojan leski. Shūkichi-vaari toteaakin jossain vaiheessa Norikolle: ”On se outoa, et ole verisukulaisemme ja olet ollut meille ystävällisempi kuin omat lapsemme.”
Tokyo Storyssa näkyy sodanjälkeisessä Japanissa tapahtunut päätähuimaava elämäntapojen muutos, nykyaikaistuminen ja sukupolvien vieraantuminen toisistaan.
Tuntuisi röyhkeältä kutsua Ozun elokuvaa maailman parhaaksi tai muutenkaan toitottaa upeuden torvia elokuvalle, joka olennaisin osin välttelee huomion kiinnittämistä itseensä. Tokyo Storyn kauneus on hiljaisuudessa.
Antti Selkokari
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Every Note You Play tallensi musiikkia, joka muuten olisi hävinnyt – arviossa Mika Kaurismäen dokumenttielokuva
ELOKUVA | Mika Kaurismäki tallensi kolmen päivän aikana soittoa ja muusikoiden mietteitä Monheim Triennalen improvisaatiofestivaalilla.
Scarlet Johanssonin esikoisohjaus on sympaattinen tarina 94-vuotiaasta naisesta – arviossa Eleanor the Great
ELOKUVA | Ikääntynyt leskirouva liittyy juutalaiskeskuksen tukiryhmään ja huomaa kohta omineensa holokaustista selvinneen ystävänsä elämäntarinan.
Jännäridraama taitavan varkaan pakomatkasta saa unohtamaan ajankulun – arviossa Roofman
ELOKUVA | Kun viranomaiset ovat perässä, on keksittävä ovelin mahdollinen piilopaikka. Mutta riittääkö se silloin, kun rakkaus vaatii vapautta ja läsnäoloa?
Kuolleet kohtaavat läheisiään ja saavat pohtia mennyttä ja tulevaa uudestaan – arviossa Eternity
ELOKUVA | Kuolemanjälkeisestä elämästä on tehty suuria ja pieniä elokuvia. Eternityssä tarjolla on rantamaailmaa, vuoristomaisemia, Pariisia ja 1930-luvun Saksaa.




