Kauempaa katsoen Pyynikin pyörivä ei muutu liian paljon. Kuvat: Matti Mörttinen
TEATTERI | Vaikka vanhat penkit korvautuvat erillisillä klaffituoleilla, ei katsomosta katoa kuin muutama hassu katsojapaikka. Klassikon ilme säilyy hämmästyttävän samana vaikka mukavuutta ja turvallisuutta tulee lisää.
Matti Mörttinen, teksti ja kuvat
Journalistinen raportointi on ihmeellinen laji. Soiden ennallistamisesta kyllä pystyy kirjoittamaan pikkukengät jalassa toimisto-oloissa, mutta kulttuurin eteen saa joskus vetää aamuvarhaisella kumisaappaat jalkaan ja sadetakin niskaan.
Tampereen myöhäsyksyinen sää kun voi tehdä vaikka millaiset tepposet. Tällä kertaa kuitenkin käy niin päin, että sade lakkaa ja aurinko puskee säteensä pilvien välistä juuri kun toimitusjohtaja Piia Soikkeli alkaa esitellä Pyynikin kesäteatteri uutta ”sisustusta”.
Maineikas pyörivä katsomo on saanut pitkien penkkien tilalle oikeat istuimet. Samalla on tehty kulku katsomoon entistä sujuvammaksi ja turvallisemmaksi. Käytävät eivät ole enää rakenteen reunoilla vaan keskellä.
* *
Upouudet klaffituolit on tehty lämpöpuupurusta, joka on kierrätysmateriaalia. Nyt ne talvehtivat yksien lumien yli, kunnes ne saavat 12. kesäkuuta 2024 alkaen palvella kesäteatterikansaa, joka tulee katsomaan Riku Suokkaan ja Heikki Syrjän uutta komediaa Karavaanari – kaikkien kaveri, jossa pääosaa esittää Lari Halme.
Kevään puolella uusitaan myös katsomon kate. Ja jotta se pysyisi uuden näköisenä vähän kauemminkin, se peitetään jatkossa kausien väliseksi ajaksi suojapeitteellä.
Kaikkiaan remonttiin kuluu Tampereen kaupungin rahaa noin 300 000 euroa.
”Istuinten osuus siitä on reilu puolet”, sanoo kaupungin tilakeskuksen puolesta projektia johtanut rakennuttajainsinööri Ismo Harju.
Teatterirakennelmat omistaa Tampere. Pyynikin kesäteatteri on vuokralainen.
* *
Soikkeli kiitteli torstaina kaikkia uudistukseen osallistuneita, mutta erityisesti Harjua ja kesäteatterin tuottajana toimivaa Hannele Sulinia. Osansa saa myös Soikkelia ennen Pyynikkiä johtanut Kai Hintsanen, joka sai kaupungin päättäjät myöntämään rahaa sen aikaansaamiseksi, että ”kirkonpenkkejäkin huonommat” (Hintsasen ilmaisu) rahit vaihtuvat klaffi-istuimiksi.
Ja lopulta klassisen katsomon ilme ei muutu merkittävästi tai ainakaan häiritsevästi. Kriitikon näkökulmasta voi todeta kiitoksena vähintään sen, että Pynsälle ei ole viritetty stadioneilta tuttuja oransseja muovikuppi-istuimia.
Ohjeena tulevien kesien katsojille puolestaan voi tarjota vinkin: pientä pehmiketyynyä ja viileän illan varalta vilttiä kannattaa edelleen ottaa mukaan.
* *
Yksi ”ihme” on sekin, että katsojapaikat eivät ehostuksessa hupene kuin hiukan, vaikka äkkiseltään luulisi erillisten istuinten vähentävän niitä.
Numeroituja paikkoja tulee 813 kappaletta, kunhan numerolaatatkin on keväällä ruuvattu kiinni. Lisäksi etuosaan tulee joitakin invapaikkoja ja katsomon reunoille vielä joitain numeroimattomia lievästi rajoitetun näköalan alennushintaisia istumasijoja.
”Mutta tämähän on vasta ensi askel”, sanoo Soikkeli ja lupaa, että kaupungin kanssa suunnitellaan jatkossa yhä uusia aluetta elävöittäviä hankkeita. Pyynikistä halutaan kulttuuripuisto.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Kansainvälinen teatterifestivaali tuo Imatralle ohjaajagurun ja maanpaossa elävän venäläistähden yhteistyön
TEATTERI | 20 vuotta täyttävä Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaali järjestetään Imatralla heinä-elokuun vaihteessa. Yhdeksän päivän aikana nähdään 14 tuotantoa kahdeksasta maasta.
TTT:n uusi taiteellinen johtaja Miko Jaakkola: ”Teatteri on tunneilmaisua, se on kaikkein ihmisläheisin kulttuurimuoto”
HENKILÖ | Miko Jaakkolan muuttoauto suuntaa syksyllä kohti Tamperetta hänen luopuessaan Kotkan kaupunginteatterin johtajuudesta.
Sami Hintsanen osaa edelleen ulkoa Virgon repliikit ja laulujen sanat – Ylioppilasteatterissa palataan Rollikkahallin tunnelmaan
TEATTERI | Sami Hintsanen lähti Kulttuuritoimituksen matkaan katsomaan Tampereen Ylioppilasteatterin tulkintaa nuorisomusikaali Virgosta, joka oli 1990-luvun lopun kulttiesitys Rollikkahallissa.
Teatteri Rajarikon Pasi was here sukeltaa niihin yhtenäiskulttuurin rakosiin, joihin osa ihmisistä putosi
TEATTERI | Näyttelijäopiskelijoiden Joensuussa tulkitsema Pasi was here on konstailematonta draamaa ja näyttelemisen juhlaa.