Antti Tiensuu. Kuva: Maria Atosuo
TEATTERI | Leonard Cohenin runoihin perustuva Liekki-monologi vie katsojan hetkeksi lyyrisiin mielenmaisemiin.
”Vähäeleisen, mutta kirkkaan Liekin jälkeen istuin pitkään hiljaa autossa.”
ARVOSTELU
Liekki
- Esiintyjä: Antti Tiensuu
- Esitys: Kulttuuriravintola Kivi 17.3.2023. Esityksiä vielä 29.3. ja 12.4.
Tampereen Teatterin Kulttuuriravintola Kiven ohjelmisto on monipuolinen. Kivessä voi kuulla bluesia, runoja, soulia, vierailuesityksiä ja vaikka mitä kulttuuriskenen reunoilta. Pieneen ravintolasaliin mahtuu muutamia kymmeniä ihmisiä pöytien ääreen ja esitystilanne on suhteellisen intiimi. Lähimmät katsojat istuvat lähes esiintyjän varpailla. Antti Tiensuun Liekki-monologille tila on juuri sopiva.
Leonard Cohen on ihmisten mielissä käheällä, matalalla äänellä laulava mies, joka rahapulassa lähti vanhoilla päivillään, 80-vuotiaana, maailmankiertueelle. Harva kuitenkin muistaa, että Cohen oli alun perin, jo 1950-luvulla, runoilija, joka pettyi uraansa ja päätti ryhtyä folklaulajaksi.
Antti Tiensuu puolestaan on näyttelijä, joka tunnetaan myös lausujana. Tiensuu valittiin vuonna 2014 Veikko Sinisalo -kilpailun vuoden nuoreksi lausujaksi. Jo tuolloin Tiensuu sai kiitosta läsnäolostaan. Tiensuun monologi Liekki on kuin tiukka paketti, joka on solmittu umpisolmuun. Näyttelijä on koko 45 minuutin ajan tinkimättömästi läsnä.
Jos jatkan aiemmin aloitettuja oletuksia, ajattelin, että Leonard Cohen kiinnostaa edesmenneen äitini ikäisiä rouvia. Tämä oletus piti paikkansa sikäli, että Kiven oli suurelta osin täyttänyt eläkeikää lähestyvä joukko rouvia ja herroja.
Oletin myös, että Cohenin teksti on vaikeaselkoista runokulttuuria. Osittain oletukseni oli oikea, mutta toisaalta teksti jätti kuulijalle niin paljon tulkinnanvaraa, että se ei haitannut. Muusta maailmasta eristäytynyt päähenkilö on oman egonsa uhri. Hän yritti tuhota egonsa syömällä sen (!), mutta silti se ja toisen ihmisen kaipuu vei mennessään.
Cohenin runot on suomentanut Ville-Juhani Sutinen ja esityksen koostanut Antti Tiensuu. Vähäeleisen, mutta kirkkaan Liekin jälkeen istuin pitkään hiljaa autossa. Ajatukset poukkoilivat olettamusten ja tapahtuneen välillä kumoamatta toisiaan.
Koskettavin hetki esityksessä oli runo Kuuntele kolibrin laulua (Listen to the Hummingbird), joka kehottaa kuulijaa kuuntelemaan kaikkea muuta kuin Cohenin kertojaa.
”Kuuntele kolibrin laulua
vaikket sen siipiä erota
kuuntele kolibrin laulua
älä kuuntele minuaKuuntele perhosen lentoa
se kuolee jo huomenna
kuuntele perhosen lentoa
älä kuuntele minuaKuuntele ylijohtajaa
hän papereitasi tarkastaa
kuuntele ylijohtajaa
älä kuuntele minuaKuuntele sydäntä valtiasta
ja erkane sen vallasta
kuuntele sydäntä valtiasta
älä kuuntele minuaKuuntele mieltä J-lan
jota enää ei tarvita
kuuntele mieltä J-lan
älä kuuntele minua”
Petra Stolt
Kuuntele Listen to the Hummingbird Leonard Cohenin lausumana.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Näyttelijät pitävät interaktiivisen murhamysteerin pinnalla – arviossa Tampereen Teatterin Hiuskarvan varassa
TEATTERI | Tuulensuun Palatsin interaktiivisen murhamysteerin tapahtumapaikkana on parturikampaamo. Kesken arkisen aherruksen yläkerrassa tapahtuu henkirikos.
Näyttävä tulkinta vanhasta komediasta – arviossa Nokian työväenteatterin Herrat ovat herkkäuskoisia
TEATTERI | Serpin komedia vuodelta 1937 on visuaalisesti upeasti toteutettu, muttei ainakaan vielä nouse oikein lentoon.
Vie sie, mie vikisen vai reilusti synnytystalkoot – arviossa SuomiFilmin salaiset kansiot
TEATTERI | Entä jos Tuntemattoman Koskela olisikin synnyttävä nainen urakoimassa uutta tykinruokaa?
Porilainen Rakastajat-teatteri on sovittanut Rosa Liksomin Everstinnasta vahvan ja omaäänisen monologin
TEATTERI | Rosa Liksomin tekstistä on sovitettu porilaisteatterissa omaääninen monologi, joka pitää vakuuttavalla näyttelyllä otteessaan kaksi tuntia.