Kuva: Veera Kontula
TEATTERI | Farssi kuvaa ’osin virheellisesti kuvattua naisen sukuelimen’ traagista historiaa huumorin keinoin, jonka turvin on luvallista nauraa arkojen aiheiden keskellä.
”Liki kolmen tunnin esitys tuntui olevan aivan liian lyhyt teemojen tarkasteluun.”
ARVOSTELU
Kielletty hedelmä
- Alkuperäisteos: Liv Strömquist
- Ohjaus: Jenni Korpela
- Kantaesitys: Helsingin Ylioppilasteatteri 11.12.2021.
Suursuosioon nousseen ruotsalaisen sarjakuvapiirtäjän ja feministin Liv Strömquistin teokseen perustuva Kielletty hedelmä sai kantaesityksensä Helsingin Ylioppilasteatterissa. Jenni Korpelan ohjaus on monimuotoisesti toteutettu kumarrus Strömquistin ytimekkäälle alkuperäisteokselle. Farssi kuvaa ”osin virheellisesti kuvattua naisen sukuelimen” traagista historiaa huumorin keinoin, jonka turvin on luvallista nauraa arkojen aiheiden keskellä.
Osansa saavat niin Sigmund Freud kuin antiikin kreikkalaisetkin heidän yrittäessä ymmärtää naisten sukuelimiä, orgasmia, kuukautisia ja seksuaalisuutta. Vastaan tulee toinen toistaan oudompia käsityksiä: aikojen saatossa on esimerkiksi todella uskottu, että kuukautisveri kantaa sisällään pahoja voimia, naisen orgasmi on tae raskaudelle ja vulva on epäonnistunut penis. Ihan jo näiden takia kannattaa käydä katsastamassa tämä laavakivinen polku, joka tähän päivään on kuljettu feminismin saralla.
* *
Liki kolmen tunnin esitys tuntui olevan aivan liian lyhyt kyseisten teemojen tarkasteluun. Aiheita käsiteltiin ajoittain hengästyttävän nopealla tahdilla ja vaikka ne pyrittiinkin avaamaan kirjaa mukaillen yleisölle, ei kaikkea pystynyt mitenkään siinä hetkessä sisäistämään. Monologia olisikin voinut hieman karsia esimerkiksi jättämällä osan reaktioita kuvaavista repliikeistä yleisön tulkittavaksi.
Varsin kunnianhimoisen kokonaisuuden toteutus onnistuu kuitenkin varsin vakuuttavasti. Kunniamaininnan saa esityksen näyttelijäkaarti, joka suoriutuu lukuisista rooleistaan uskottavasti niiden vaihtuessa kabareemaisesti tilanteesta toiseen. Myös ajoitus ja rytmi olivat kohtauksissa kohdillaan. Lisäksi repliikit kuuluivat pääosin selkeästi eikä lavalla härvätty mitään ylimääräistä.

Kuva: Veera Kontula
* *
Esitykseen toi eloisuutta sen näyttävä visuaalisuus. Näyttelijöiden puvustus oli suorastaan räiskyvää ja koreografiat havainnollistivat mielekkäästi luennointia. Suhteellisen pientä lavaa oli onnistuttu rikkomaan monipuolisesti valosuunnittelun avulla. Lisäksi äänisuunnittelu tuki osuvasti esityksen dramatisointia.
Ironista kyllä, samaan aikaan seinän toisella puolella oli käynnissä J. Karjalaisen konsertti, jossa tuhatpäinen fanijoukko lauloi osuvasti siitä, kuinka ”mennyt mies on historiaa”.
Menneet miehet in memoriam!
Eero Lassila
Kielletty hedelmä
- Alkuperäisteos: Liv Strömquist
- Suomennos: Helena Kulmala
- Dramatisointi: Jenni Korpela, Elena Rekola ja Reetta Kinnarinen
- Ohjaus: Jenni Korpela
- Ohjaajan assistentti: Reetta Kinnarinen
- Valosuunnittelu: Rita Löytty
- Musiikki ja äänisuunnittelu: Edit Viljamaa
- Lavastus: Mia Määttä
- Pukusuunnittelu: Saana Miettinen
- Maskeeraus: Frida Krohn
- Graafinen ilme: Meri Luukkanen
- Tuotanto: Tommi Kokkonen
- Tuotannon assistentti: Elena Kantinkoski
- Yleisötyö: Mona Huczkowski ja Maaria Sainio
- Näyttämöllä: Oskari Eskola, Roope Kovalainen, Heidi Lalli, Miika Luukko, Linda Manelius, Suvi Mäkinen, Tiina Romppainen, Clarissa Rosi, Sulo Siikaranta, Netta Simola, Velma Tiusanen, Fanni Vihersaari ja Maria Viitanen
Kantaesitys Helsingin Ylioppilasteatterilla 11.12.2021. Esityksiä 5.2. asti. Esityskalenteriin pääset täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Sisarusten suurin haave oli perustaa oma suomenkielinen teatteri – arviossa Kaarlo Bergbomin kootut kärsimykset
TEATTERI | Tiina Puumalaisen ja Hanna Suutelan Kansallisteatterille kirjoittama näytelmä on osuva ja ajankohtainen kuvaus teatterin ja taiteen maailmasta.
Totuus ja todellisuus – arviossa Tampereen Työväen Teatterissa vieraillut Pilvien paino
TEATTERI | Teatteri Qo:n Pilvien paino kertoo kahdesta kirjailijasta, jotka jäivät toisen maailmansodan Euroopan historian vyöryjen alle.
Kotimaisia musikaalikantaesityksiä kohottava musikaalikonsertti on naisten juhla – arviossa Myrskyluodon Maijasta Momentumiin
KONSERTTI | Tampereen Työväen Teatterin vanhoista musikaalikantaesityksistä koottuun konserttiin on saatu upea ensemble teatterin näyttelijöistä.
Tampereen oopperan Viimeiset kiusaukset sai vaikuttavan ensi-illan
OOPPERA | Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset oli Tampereen Oopperan keskiviikkoisessa ensi-illassa sekä musiikillisesti että näyttämöllisesti hiottu ja vahva.