Kuva: Veera Kontula
TEATTERI | Farssi kuvaa ’osin virheellisesti kuvattua naisen sukuelimen’ traagista historiaa huumorin keinoin, jonka turvin on luvallista nauraa arkojen aiheiden keskellä.
”Liki kolmen tunnin esitys tuntui olevan aivan liian lyhyt teemojen tarkasteluun.”
ARVOSTELU
Kielletty hedelmä
- Alkuperäisteos: Liv Strömquist
- Ohjaus: Jenni Korpela
- Kantaesitys: Helsingin Ylioppilasteatteri 11.12.2021.
Suursuosioon nousseen ruotsalaisen sarjakuvapiirtäjän ja feministin Liv Strömquistin teokseen perustuva Kielletty hedelmä sai kantaesityksensä Helsingin Ylioppilasteatterissa. Jenni Korpelan ohjaus on monimuotoisesti toteutettu kumarrus Strömquistin ytimekkäälle alkuperäisteokselle. Farssi kuvaa ”osin virheellisesti kuvattua naisen sukuelimen” traagista historiaa huumorin keinoin, jonka turvin on luvallista nauraa arkojen aiheiden keskellä.
Osansa saavat niin Sigmund Freud kuin antiikin kreikkalaisetkin heidän yrittäessä ymmärtää naisten sukuelimiä, orgasmia, kuukautisia ja seksuaalisuutta. Vastaan tulee toinen toistaan oudompia käsityksiä: aikojen saatossa on esimerkiksi todella uskottu, että kuukautisveri kantaa sisällään pahoja voimia, naisen orgasmi on tae raskaudelle ja vulva on epäonnistunut penis. Ihan jo näiden takia kannattaa käydä katsastamassa tämä laavakivinen polku, joka tähän päivään on kuljettu feminismin saralla.
* *
Liki kolmen tunnin esitys tuntui olevan aivan liian lyhyt kyseisten teemojen tarkasteluun. Aiheita käsiteltiin ajoittain hengästyttävän nopealla tahdilla ja vaikka ne pyrittiinkin avaamaan kirjaa mukaillen yleisölle, ei kaikkea pystynyt mitenkään siinä hetkessä sisäistämään. Monologia olisikin voinut hieman karsia esimerkiksi jättämällä osan reaktioita kuvaavista repliikeistä yleisön tulkittavaksi.
Varsin kunnianhimoisen kokonaisuuden toteutus onnistuu kuitenkin varsin vakuuttavasti. Kunniamaininnan saa esityksen näyttelijäkaarti, joka suoriutuu lukuisista rooleistaan uskottavasti niiden vaihtuessa kabareemaisesti tilanteesta toiseen. Myös ajoitus ja rytmi olivat kohtauksissa kohdillaan. Lisäksi repliikit kuuluivat pääosin selkeästi eikä lavalla härvätty mitään ylimääräistä.
* *
Esitykseen toi eloisuutta sen näyttävä visuaalisuus. Näyttelijöiden puvustus oli suorastaan räiskyvää ja koreografiat havainnollistivat mielekkäästi luennointia. Suhteellisen pientä lavaa oli onnistuttu rikkomaan monipuolisesti valosuunnittelun avulla. Lisäksi äänisuunnittelu tuki osuvasti esityksen dramatisointia.
Ironista kyllä, samaan aikaan seinän toisella puolella oli käynnissä J. Karjalaisen konsertti, jossa tuhatpäinen fanijoukko lauloi osuvasti siitä, kuinka ”mennyt mies on historiaa”.
Menneet miehet in memoriam!
Eero Lassila
Kielletty hedelmä
- Alkuperäisteos: Liv Strömquist
- Suomennos: Helena Kulmala
- Dramatisointi: Jenni Korpela, Elena Rekola ja Reetta Kinnarinen
- Ohjaus: Jenni Korpela
- Ohjaajan assistentti: Reetta Kinnarinen
- Valosuunnittelu: Rita Löytty
- Musiikki ja äänisuunnittelu: Edit Viljamaa
- Lavastus: Mia Määttä
- Pukusuunnittelu: Saana Miettinen
- Maskeeraus: Frida Krohn
- Graafinen ilme: Meri Luukkanen
- Tuotanto: Tommi Kokkonen
- Tuotannon assistentti: Elena Kantinkoski
- Yleisötyö: Mona Huczkowski ja Maaria Sainio
- Näyttämöllä: Oskari Eskola, Roope Kovalainen, Heidi Lalli, Miika Luukko, Linda Manelius, Suvi Mäkinen, Tiina Romppainen, Clarissa Rosi, Sulo Siikaranta, Netta Simola, Velma Tiusanen, Fanni Vihersaari ja Maria Viitanen
Kantaesitys Helsingin Ylioppilasteatterilla 11.12.2021. Esityksiä 5.2. asti. Esityskalenteriin pääset täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Näyttelijät pitävät interaktiivisen murhamysteerin pinnalla – arviossa Tampereen Teatterin Hiuskarvan varassa
TEATTERI | Tuulensuun Palatsin interaktiivisen murhamysteerin tapahtumapaikkana on parturikampaamo. Kesken arkisen aherruksen yläkerrassa tapahtuu henkirikos.
Näyttävä tulkinta vanhasta komediasta – arviossa Nokian työväenteatterin Herrat ovat herkkäuskoisia
TEATTERI | Serpin komedia vuodelta 1937 on visuaalisesti upeasti toteutettu, muttei ainakaan vielä nouse oikein lentoon.
Vie sie, mie vikisen vai reilusti synnytystalkoot – arviossa SuomiFilmin salaiset kansiot
TEATTERI | Entä jos Tuntemattoman Koskela olisikin synnyttävä nainen urakoimassa uutta tykinruokaa?
Porilainen Rakastajat-teatteri on sovittanut Rosa Liksomin Everstinnasta vahvan ja omaäänisen monologin
TEATTERI | Rosa Liksomin tekstistä on sovitettu porilaisteatterissa omaääninen monologi, joka pitää vakuuttavalla näyttelyllä otteessaan kaksi tuntia.