Pyynikin kesäteatterin Nuotin vierestä on turvallinen valinta ilostuttavan lomahöpsöttelyn nälkään

15.06.2019
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Teatteriarvio: Kotimaiseen elokuvaan pohjautuva kantaesitys tarjoaa perusvarman kattauksen kaikkea sitä, mitä suuri yleisö kesäteatterilta odottaa: keveyttä, iloa, viattomia nauruja ja luvan antautua rakkaudelle – suurin riski on, että katsojat ryntäävät esityksestä suoraan karaokeen.

Nuotin vierestä Pyynikin kesäteatterissa, ensi-ilta 14.6.2019

Jos haluat tuntea suuria tai ajatella syvästi, suuntaa tänä kesänä johonkin aivan muualle kuin Pyynikin kesäteatteriin. Jos sen sijaan tuhahdat edelliselle virkkeelle ja toteat, että kesäteatteriin lähdetään juomaan lasi kuohuvaa ja viihtymään, Nuotin vierestä on juuri sitä mitä haluatkin nähdä.

Lauri Nurksen elokuvasta dramatisoitu kotimainen kantaesitys on kesäinen ylistys rehellisyydelle, lempeydelle, aitoudelle ja karaokelle. Omassa lajissaan, keveänä hyvän mielen ihmissuhdekomediana se on ihan kelvollinen paketti. Esityksestä tuskin muistaa mitään enää ensi kesänä, mutta ei asia varsinaisesti ärsytä – ennemminkin alkaa laulattaa ja tehdä mieli pientä juotavaa.

Karaokella ahneutta ja kylmyyttä vastaan

Kovia arvoja vaalivalla pahiksella tosin on suuri vaara provosoitua katsomossa. Esityksessä rakkauteen ja rehellisyyteen uskovat hyvät ihmiset käyvät kylmiä ja ahneita menestyjiä vastaan karaoken voimalla niin päättäväisesti, että tosielitistiltä sulavat korvat.

Arto Mulkonsaari (Juha-Matti Koskela) on mukavasti menestyvä insinööri, joka yrittää kaikin voimin kelvata täydellisen näköistä elämää tavoittelevalle diktaattorivaimolleen ja työpaikan omahyväisille kiusaajille. 

Vaimon Artolle laatimassa viisivuotissuunnitelmassa olisivat seuraavaksi vuorossa perintö, paikka johtoryhmässä ja vauva, mutta juuri leskeksi jääneen äidin osallistuminen noloon karaokekilpailuun uhkaa pilata kaiken.  

Tiina Weckström onnistuu tekemään kaiken hassuttelun keskellä oikeasti koskettavan roolin.

Rakkauteen ja rehellisyyteen uskova Arton äiti (Tiina Weckström) sen sijaan toivoo, että äidin ja pojan yhteinen matka Kotkassa järjestettäviin karaokekisoihin voisi pelastaa Arton sekä tämän vaimolta että ahdistavan tyhjältä kulissielämältä.

Vastoin viisivuotissuunnitelmaa Arto lähtee äitinsä mukaan, ja kilpailuviikonlopun jälkeen ei mikään ole ennallaan.

Sujuvaa menoa ilman suuria yllätyksiä

Pyynikin kesäteatterin ohjaajana debytoiva Ola Tuominen saa siirrettyä elokuvasta dramatisoidun tekstin pyörivän katsomon ympärille sujuvasti. Tarina kulkee alusta loppuun takkuilematta, joskin ilman sen huikaisevampia yllätyksiä tai huippuhetkiä.

Myös Tuomo Nakarin suunnittelema lavastus on turvallisen vaatimaton, mutta sellaisena korostaa sopivasti koko esityksen konstailematonta kesäteatterihenkeä.

Parasta esityksessä on Weckströmin äitihahmo

Näytelmä on täynnä sekä karaokeklassikoita että pikkuhauskoja, enemmän ja vähemmän stereotyyppisiä hahmoja, joiden välillä suhteellisen tiivis näyttelijäkaarti tekee sujuvia hyppyjä roolista toiseen.

Esityksen tähti on ehdottomasti Arton äitiä näyttelevä Tiina Weckström, joka tekee kaiken hassuttelun keskellä oikeasti syvän ja koskettavan roolin. Myös Weckströmin karaokekilpailussa vetämä Aikuinen nainen on melko huikea veto. Heittämällä jatkoon!

Nuotin vierestä perustuu Lauri Nurksen ohjaamaan samannimiseen elokuvaan.

Valitsit kevyen hassuttelun ja sellaisen sait

Esityksen päättää Anna Puun kappale Sinä valitsit minut. Se on esityksen nostalgisen karaokepotpurin jälkeen ilostuttavan raikas yllätys, mutta kyyniselle katsojalle myös juuri sopivan itseironinen loppukaneetti koko esityksestä: ”Sinä valitsit minut ja minut sinä sait. Ota minut tällaisena kuin oon.”

Jos lähti katsomaan kesäteatterikomedian stereotypiaa, ei kannata märistä, että sellaisen myös sai. Fiksumpaa on tempautua suosiolla tunnelmaan ja suunnata esityksestä muiden kesälomalaisten perässä lähimpään karaokebaariin.  

Kaisa Järvelä

Nuotin vierestä

Perustuu Lauri Nurksen Nuotin vierestä -elokuvaan.

Alkuperäiskäsikirjoitus: Johanna Hartikainen

Dramatisointi: Johanna Hartikainen, Hanna Suurhasko, Ola Tuominen

Ohjaus: Ola Tuominen

Rooleissa: Juha-Matti Koskela, Tiina Weckström, Irina Vartia, Kaisa Hela, Jarmo Perälä, Samuli Muje, Marko Keskitalo, Seppo Paajanen, Anna Ackerman, Leena Rousti, Hanna Gibson, Karoliina Blackburn, Arttu Soilumo, Juha Antikainen, Kamarikuoro Näsin laulajia

Lavastussuunnittelu: Tuomo Nakari

Pukusuunnittelu: Ulla-Maija Peltola

Äänisuunnittelu: Lari Palander

Esityksiä 10.8.2019 asti.