Ortodoksinen katumusrukous nousi keskiöön Eric Ericsons Kammarkörin hiotussa konsertissa

09.06.2019
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Konserttiarvio: Tampereen Sävelen pohjoismaisen löytöretken kolmas konsertti jätti kuulijan miettimään, voivatko esitykset olla liiankin täydellisiä, Kikka Holmberg kirjoittaa.

Tampereen Sävel: Eric Ericsons Kammarkör Tampere-talon Pienessä salissa 8.6.2019.

Tampereen Sävelen ohjelmassa on tänä vuonna tehty löytöretkiä pohjoismaiseen kuoromusiikkiin. Perinteikkään ruotsalaisen Eric Ericsons Kammarkörin konsertissa kuultiin lauantaina musiikkia Itämeren rantamilta, Ruotsista, Latviasta ja Virosta. Kuoroa on vuodesta 2012 alkaen johtanut Fredrik Malmberg, joka on Tukholman Kuninkaallisen musiikkikorkeakoulun kuoronjohdon professori.

Konsertin ohjelma oli saanut innoituksensa merellisyydestä ja horisontista, ja siinä liikuttiin ajallisesti 1800-luvun lopulta nykyaikaan saakka. Vuosittaisia ulkomaankiertueita tekevän ja kotimaassaan harrastajakuoroja kouluttavan kuoron työskentely oli äärimmäisen hiottua ja sen maineikas ”tyypillisen pohjoismainen” sointi kantoi koko konsertin ajan.

Jo ensimmäinen kappale, Andreas Hallénin vuonna 1891 säveltämä Philharmonie, toi esille kuoron ulottuvuudet. Siinä kuultiin myös tekstiin sointuva suloääninen sopraanosoolo. Viileämpää ja viiltävämpää kuorosointia kuultiin Sven-Erik Bäckin laulussa Natten är framskriden, jossa naisäänten sävy oli välillä suorastaan teräksinen. Sille vastapainona Åke Malmforsin Wiegenliedissä nautiskeltiin lämpimästä maalailusta.

Konsertin keskiöksi nousi Arvo Pärtin Kanon Pokajanen -teoksen yhdeksäs oodi, ortodoksinen katumusrukous. Sävellys ammentaa ortodoksisesta kirkkomusiikista ja myös kuoron soinnissa oli slaavilaistyylistä sakeutta ja väriä. Urkupisteenomaisissa osuuksissa kävi ilmi kuoron kakkosbassojen syvyys ja lujuus.

Kuten odottaa sopii, Eric Ericsons Kammarkörin konsertissa kuultiin huikean ammattitaitoisia ja tekniset haasteet päihittäviä esityksiä, tyylien ja aikakausien mukaan muuntautuvia tulkintoja, moitteetonta äänenmuodostusta ja viimeisteltyä fraseerausta. Esitykset olivat melkein liiankin täydellisiä, jos sellainen ylipäätään on mahdollista. Sven-David Sandströmin Der Geist hilft päätti konsertin upeasti.

Kikka Holmberg

Konsertti on kuultavissa Yle Radio 1:ssä 13.6. klo 19.02

Eric Ericsons Kammarkör

  • Kuoronjohtaja Fredrik Malmberg.
  • Tampere-talon Pienessä salissa 8.6.2019.
  • Andreas Hallénin, Maija Einfelden, Sven-Erik Bäckin, Arvo Pärtin, Åke Malmforsin, Cyrillus Kreekin, Andris Dzenītisin, Gösta Nyströmin ja Sven-David Sandströmin musiikkia.