House of the Dragon. Kuva: HBO
TELEVISIO | Perusidea nilkuttaa, henkilöt eivät säväytä ja juoni on yksitotinen, mutta silti HBO:n House of the Dragon -tv-sarjaa haluaa rakastaa yli kaiken.
”Milly Alcock on uskomattoman onnistunut valinta nuoreksi prinsessa Rhaenyraksi.”
HBO:n House of the Dragon -tv-sarja perustuu George R. R. Martinin romaaniin Fire & Blood, joka sijoittuu Westerosin saarivaltakuntaan 172 vuotta ennen Daenerys Targaryenin syntymää. Sarja on eräänlainen esiosa Game of Thronesille.
House of the Dragonin kanssa kävi vähän kuten Game of Thronesinkin kanssa: ensin tuumii, että onpa geneeristä fantasiaa, ja aloitusjaksoon suhtautuu olkia kohautellen, mutta päättää kuitenkin antaa sarjalle vielä mahdollisuuden. Toinen jakso ehtii tuskin alkaa, kun huomaa olevansa koukussa.
Aivan kuten Game of Thrones, myös House of the Dragon on täynnä vahvoja naisia, jotka kamppailevat rikkoakseen ikiaikaisen lasikaton. Valtapeli kehittyy hiipien, kunnes joku yllättäen menettää päänsä.
* *
Milly Alcock on uskomattoman onnistunut valinta nuoreksi prinsessa Rhaenyraksi. On varsin mahdollista, että saamme todistaa suuren näyttelijän läpimurtoa. Pettymys onkin musertava, kun sarjan puolivälissä hypätään kymmenen vuotta eteenpäin ja Rhaenyran rooliin vaihdetaan Emma D’Arcy. D’Arcy on hyvä näyttelijä, mutta ei yhtä karismaattinen kuin Alcock.
Alcockin mukana ruudusta poistuu myös sarjan ainoa henkilö, jota tahtoisi seurata. Kaikki muut ovat samasta puusta veistettyjä ja yksiulotteisia, esimerkkinä vaikka Larys Strong. Koska hänellä on epämuodostuma ja toinen jalka vinossa kuin romanialaisella katukerjäläisellä, hänellä on myös automaattisesti seksuaalinen fetissi terveistä jaloista. Todellisen tuntuisissa hahmoissa on hieman enemmän ristiriitaa.
Doctor Whon roolista tunnetuksi tullut Matt Smith on erinomainen valinta tuhlaajapoikaprinssi Daemonin rooliin, mutta tämäkin hahmo jää yksioikoiseksi ja etäiseksi.
* *
Sarjan isoin ongelma on sen maailmassa. Jos lohikäärmeet ovat eläneet satoja vuosia symbioosissa Targaryenin hallitsijasuvun kanssa, ne olisivat yhtä olennainen osa heidän elämäänsä kuin vasen käsi.
Lohikäärmeitä käytettäisiin sotimisen lisäksi kaikkeen käytännölliseen, eikä yksikään hallitsijoista alentuisi matkustamaan surkeilla kärryillä tai hitailla laivoilla, kun voi parissa tunnissa liihottaa koko valtakunnan halki. Nyt nämä kömpelöt, kolistelevat ja karjuvat otukset kaivetaan luolan perukoilta esiin vasta viime hädässä, kun muistetaan, että onhan meillä nämäkin.
Vertailukohdaksi voi ottaa vaikka Harry Potter -kirjat ja elokuvat, joiden maailma on rakennettu taikuuden ja loitsujen varaan. Magia on koko ajan läsnä omana terminologianaan ja liikkuvina sanomalehtikuvina, ja taikasauvoista haetaan apua ja turvaa ensimmäisenä, ei viimeisenä.
* *
Kaiken lisäksi House of the Dragon on hyvin totinen sarja. Huumorin ohella jäin kaipaamaan jonkinlaista läpileikkausta yhteiskunnasta. Game of Thrones ei ollut pelkkiä kuninkaallisten murheita kultahäkissa vaan sarjassa seikkaili myös köyhtyneitä ritareita sekä kieroja nousukkaita. Lisäksi loukkaukseen voisi vastata muullakin tavoin kuin vetämällä miekan esiin. Tyrion sivalsi yleensä vielä pahemmalla, mutta nokkelasti verhotulla loukkauksella.
Kaikista puutteistaan huolimatta pidän House of the Dragonista. Jo alkutunnarin ensi-iskut muistuttavat Game of Thronesin julmasta valtapelistä, jossa yksikään ei ole turvassa. Vaikka juonen rytmitys on hitaampi ja henkilögalleria suppeampi kuin Game of Thronesissa, House of the Dragon on silti nautittava paluu tuttuun Westerosin maailmaan.
Petri Hänninen
Lue myös Antti Selkokarin mietteet House of the Dragonin alkujaksosta.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Televisiopäiväkirja: Alien, Fight Club, Poor Things, Bosch, The Whale, i’m thinking of ending things…
TELEVISIO | Kulttuuritoimituksen Petri Hänninen on kirjannut lyhyitä arvosteluja vuoden 2024 kesän ja alkusyksyn aikana katsomistaan elokuvista ja tv-sarjoista.
Turboahdettu Rooma – Those About to Die heittää katsojat keskelle roomalaista veristä kilpaurheilua ja loppumatonta juonittelua
TELEVISIO | ”Ikuinen kaupunki” on kuin nykyajan maailma siirrettynä parin vuosituhannen taakse, ja ihmishenki oli yhtä halpa kuin Venäjän hyökkäyssodissa.
Concorde-yliäänikoneen tarina on pitkä pettymysten sarja, mutta ainakin samppanja virtasi matkustamossa
TELEVISIO | Neuvostoliitto vakoili projektia härskisti sen kaikissa vaiheissa. Siitä huolimatta Tupolev-yliäänikone epäonnistui vielä karseammin kuin esikuvansa.
Reipasotteinen sarja ääriliikkeistä – arviossa Pohjolan pojat
TELEVISIO | Norjalainen dokumenttisarja tarjoaa tervetulleen katsauksen ryhmiin, joiden ajatusmaailma on puistattava, mutta joilta ei pidä sulkea silmiään.