Jodie Comer ja Sandra Oh tappelevat. Kuva: BBC America
TELEVISIO | Luke Jenningsin Villanelle -tarinoihin perustuvan Killing Eve -tv-sarjan kolmannella tuotantokaudella keskeinen kysymys kuuluu Who killed Kenny?
”Jodie Comer loistaa elämänsä roolissa, ja voi jopa olla ettei häntä jatkossa muusta muistetakaan.”
Killing Even jokaisella tuotantokaudella tulee miettineeksi, että onko tässä joku juonikin. Porukkaa lakoaa, agentit kieroilevat ja ihmissuhteissa kompastellaan, mutta niin vain kauden alku ja loppu saadaan aina jollain tavalla nivottua yhteen. Kolmas kausi on vielä edeltäjiänsäkin höttöisempi, mutta mitäpä tuosta kun juoni vetää.
Kolmannen kauden keskeinen kysymys on ”Who killed Kenny?” Aivan kuten South Parkissa, myös purukuminpehmoisessa Killing Evessä raaka väkivalta iskee kasvoille yllättäen ja verisesti. Huumori on suorastaan häiriintynyttä.
Tv-sarja perustuu Luke Jenningsin Villanelle-kirjoihin. Teoksia ei ole julkaistu suomeksi.
Killing Eve ei oikeastaan kerro palkkamurhaajasta sekä häntä jahtaavasta agentista, vaan se on kertomus ihmisistä jotka etsivät epätoivoisesti rakkautta ja hyväksyntää. Kolmannella kaudella Villanellen (Jodie Comer) toiveet oikean isäsuhteen löytämisestä saavat rinnalleen kompleksisen äitisuhteen. Eve (Sandra Oh) taas huomaa kuinka helppoa on menettää sellaista mitä koko ajan etsi, koska ei huomannut että omisti sen jo.
Villanelle käyttäytyy kuin levoton teini-ikäinen. Hän pyörittelee silmiään, puhisee, tanssii, kiukuttelee, säikyttelee ja ryhtyy spontaaniin hippaan. Hän rakastaa luksusta, kalliita asuntoja ja näyttäviä asuja. Tunnetilat syöksyvät vuoristoradalla ylös ja alas. Villanelle pyörii aivan eri suuntaan kuin koko muu maailma. Hän on lapsi aikuisen ruumiissa.
Tv-sarjoissa ja elokuvissa on nähty monenlaisia psykopaatteja, mutta Villanellestä uskoo, ettei hänellä todellakaan ole kaikki ruuvit kohdallaan. Jodie Comer loistaa elämänsä roolissa, ja voi jopa olla ettei häntä jatkossa muusta muistetakaan. Villanellen roolista voi tulla hänelle taakka.
Eve Polastri on arkisen nuhruinen kauppakasseineen, haisevine paitoineen ja puisevine ihmissuhteineen. Hän on kuin kuka tahansa meistä, ja täydellinen vastakohta arvaamattomalle ja räjähtävälle Villanellelle. Juoni lähtee vetämään kunnolla vasta kun Eve lakkaa vetelehtimästä itsesäälissä, ja alkaa toimia kuin MI6:n agentti.
Killing Even konsepti on viimeisen päälle hiottu. Sarja etenee paljolti musiikin ehdoilla, ja kohtauksesta toiseen siirrytään usein musiikin johdattamana. Musiikki on tyylikästä, kuvakulmat ovat tyylikkäitä, Villanellen asut ovat tyylikkäitä. Kaikki on tyylikästä.
Myös sarjan kuvakerronta on taidokasta. Kun Niko (Owen McDonnell) jättää puhelimensa baaritiskille, sitä ei alleviivata kuten Hollywoodissa on tapana, vaan asia jätetään roikkumaan; saattaa olla että sillä on merkitystä, saattaa olla että ei. Asia selviää katsojalle aikanaan.
Oikealla hetkellä esiin ponnahtelevat alku- ja välitekstit ovat hauska yksityiskohta. Tekstit reagoivat näyttelijöiden tekemisiin ja kommentoivat sarjan vaiheita. Esimerkiksi kun sievä tarjoilija flirttailee Nikolle, Sandra Oh’n nimi ruudussa muistuttaa, että hän on yhä naimisissa Even kanssa. Kun Villanelle kääntää päätään, Jodie Comerin nimi ilmestyy tiskipöydän reunalle. Mahtavaa, että joku tekee näin.
Päällisin puolin sarja näyttää naisille passelilta kevyeltä saippuadraamalta, jota on höystetty yllättävällä väkivallalla ja nyrjähtäneellä huumorilla, mutta tosiasiassa sarja taitaakin olla miehinen fantasia. Onhan siinä tappajia, matkailua, rakastuva naispari, aikuisuuden etsintää sekä läheisyyden ja romanssin kaipuuta.
Petri Hänninen
Killing Eve -sarjan ensimmäinen kausi starttaa uusintana keskiviikkona 06.01.2021 MTV3-kanavalla kello 22.30.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
True Detectivestä Kovaan lakiin – Interior Chinatown -komediasarjassa seikkaillaan poliisisarjoissa
TELEVISIO | Charles Yun ja Taika Waititin tuottama rikoskomediasarja Interior Chinatown ei onnistu pitämään kaikkia keskeisiä mysteereitä yllä edes ensimmäiseen jakson loppuun saakka.
Fantastinen dokumentti, sanoi katsoja – arviossa Fantastinen kone, sanoi kuningas
TELEVISIO | Ruotsalais-tanskalainen tv-dokumentti vie ajatuksia herättävälle matkalle valokuvan ja liikkuvan kuvan historiaan.