Kuva: Red Nose Company
TEATTERI | Klovneriaan erikoistunut Red Nose Company tekee klassikoista puolipilailevia revyymäisiä esityksiä. TTT:n lavalla nähtävässä Aleksis Kivessä parasta on rytmi.
”Täysi laukka on päällä vailla tyhjiä tai hidastelevia kohtia, liki svengaten, joskus miltei slapsticks-tyyliä lähentyen.”
ARVOSTELU
Red Nose Company: Aleksis Kivi
- Ohjaus ja käsikirjoitus: Tuukka Vasama, Linda Wallgren, Timo Ruuskanen sekä Eva Buchwald
- Näyttelijät: Timo Ruuskanen ja Tuukka Vasama
- Esitys: Tampereen Työväen Teatteri 26.10.2022. Esityskalenteriin tästä.
Red Nose Company tekee klassikoista puolipilailevia revyymäisiä esityksiä. Ryhmä on ensimmäinen klovneriaan erikoistunut ammattiteatteri Suomessa. Se tekee kiertueita ympäri maata. Tämäkin esitys toteutuu kuudessa kaupungissa.
Aleksis Kivestä tehty yli kaksituntinen kooste sisältää elämäkertaa ja tekstejä teoksista sekä kirjeistä. Aineisto ei ole runsas, vaan käsikirjoittajakvartetti on ottanut mukaan kulmakiviä esitystä vahvistaviksi ja selkeyttäviksi teemoiksi.
Korostuneiksi pääasioiksi Kivestä löytyvät suomen kieltä ensimmäisenä täysillä käyttävä kirjailija, aikanaan ristiitainen ja parjattu taiteilija, nyttemmin kaanoniin nostettu kansalliskirjailija.
Suhtautuminen peittää osin Kiven tekijälaadun, sillä yhteen esitykseen ei mahdu tekstiesimerkkejä kovin paljon. Seitsemän veljeksen ohella tilaa käsittelyssä saavat eniten näytelmät Kullervo, Nummisuutarit, Lea, Canzio, Karkurit ja Olviretki.
Elävä rytmi
Esityksen paras puoli on rytmi. Täysi laukka on päällä vailla tyhjiä tai hidastelevia kohtia, liki svengaten, joskus miltei slapsticks-tyyliä lähentyen.
Hyviä olivat viitteet nykyaikaan, esimerkiksi puolivahingossa heitetty Nykäsen Matin aforismi, muka Kiven tekstinä. Pilaa tehtiin kansallisaarteen kiveen hakatusta imagosta, ei kirjailijan teksteistä. Katsojien mieleen saattoi silti hiipiä ajatus Kiven aiheiden ja tekstien vanhentumisesta.
Mitä olisi voinut?
Ehkä kaipaamaan jäi runoutta, Kiven lyyristä puolta. Alkupuolen Kaukametsä herätti toiveita runojen esilletuomisesta, mutta se ei toteudu, edes lauluina. Voi olla, ettei oikeuksia esimerkiksi sävellysten lainaamiseen ole helppo saada? Avanti!-jouset toki soivat kauniisti esityksen mukana.
Kyllä Turun kaupunginteatterin Seitsemän veljestä 50 vuotta sitten oli kivimäinen yliveto! Siitä näkee vielä ainakin osia YLEn Elävästä arkistosta, jos haluaa nauttia Aleksis Kiven kielestä ja yleisinhimillisestä nerokkuudesta.
Red Nose Companyn esitys on viihdyttävä tietopaketti ja ilkikurinen kannanotto kirjallisuutemme kaanoniin. Rikkoen tahallaan toisistaan erottamattomien käsitteiden esteettisiä lakeja voi pelkistää, että tässä tulkinnassa sisältö kamppailee muodon kanssa ja jää hieman tappiolle. Yleisö nauttii.
Erkki Kiviniemi
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Fyysistä komediaa ja absurdia draamaa – arviossa Tanssiteatteri Hurjaruuthin Talvisirkus Fantasia
SIRKUS | Tanssiteatteri Hurjaruuthin 30-vuotisjuhlavuottaan viettävän talvisirkuksen uusi esitys on hauska, valloittava ja visuaalisesti ihastuttava.
Sorin Sirkuksen joulushow Verda tuo trooppista tunnelmaa kaamoksen keskelle
SIRKUS | Verdan vehreä, sademetsämäinen tunnelma ja sen eläimiä, heimolaisia ja kasveja muistuttavat esiintyjät kertovat yhteistyön voimasta, jota Sorin Sirkuksen joulushow huokuu.
KÖTT-kollektiivin Harp on hersyvä yhdistelmä runoutta, tanssia ja musiikkia sekä nykyesityksen vallattomuutta
TANSSI | Kulttuurihistorian naishahmoista innoittunut Harp liukuu ketterästi hahmosta, kielestä ja maailmasta toiseen.
Duettoteos inhimillisyydestä, ennakkoluuloista ja erilaisuudesta – arviossa Tanssiteatteri MD:n Aliveness
TANSSI | Tanssiteatteri MD:n sivuilla kuvaillaan, että Mari Rosendahlin nykytanssiteos Aliveness kahdelle tanssijalle ”hengittää, hengästyy ja hahmottaa itseään aina uudelleen”.