Tässä syntyy poliitikon ja julkisuuden henkilön pää. Kuva: Anne Välinoro
TEATTERI | Mustahattuinen mies -pilakuvanäytelmä avaa Visavuoressa Kari Suomalaisen sadan vuoden vaikutusvaltaa. Kari-paviljongin esityksessä Mustahattuinen on Jaana Suorsa, joka on suuri oivallus koko esitykseen. Hän piirtää livenä Karin tyylillä ydinhahmot näytelmään, UKK:sta Josip Broz Titoon.
”Näin oivaltaen tehtyä esine- ja nukketeatteria kohtaa harvoin.”
ARVOSTELU
Mustahattuinen mies – pilakuvanäytelmä Karin piirroksista
- Ohjaus ja käsikirjoitus: Jarkko Suhonen
- Näyttelijä, nukettaja: Riku Laakkonen
- Livepiirtäjä: Jaana Suorsa
- Arvio 25.10.2020 esityksestä. Esitykset jatkuvat myöhemmin keväällä 2021.
Idea on mainio, toteutus rohkea ja katastrofeille altis – kas kun estradilla häärää yksi mies kaiken haltijana, nukketeatteriin erikoistunut Riku Laakkonen.
Pilapiirtäjä Karin (1920–1999) kirpeä ja aaltoja nostanut sanoma sai valtiovallankin selittelemään suhdettaan Neuvostoliittoon ja Karin monikymmenvuotisen työnantajan Helsingin Sanomat pistämään lopulta suitset miehelle, jolle itse Aatos Erkko oli luvannut: tähän poikaan ei sitten kosketa.
Kari otti lopputilin ja piirteli pienempiin lehtiin mitä tykkäsi.
Ihan mitä hyvänsä rasistista väitettä ei sentään Hesarikaan sietänyt uusien, globaalien tuulien puhaltaessa ja pakolaisten löytäessä Suomen.
Sodan eturintamassa piirroksiaan tehneelle Kari Suomalaiselle oli ilmeisesti mahdoton käsittää, että joku voisi jättää isänmaansa ja etsiä tyventä jalansijaa vaikka maailman ääristä päästäkseen kidutuksesta, terroriteoista ja loputtomasta sodasta.
* *
Mutta Mustahattuinen mies? Kari piirsi itsensä tuumailevaksi häiriköksi, pitkään hattuunsa uppoavaksi taiteilijanvintiöksi. Kari-paviljongin esityksessä Mustahattuinen on pitkä piirtäjä Jaana Suorsa, joka on suuri oivallus koko esitykseen.
Hän piirtää livenä Karin tyylillä ydinhahmot näytelmään, UKK:sta Josip Broz Titoon. Piirrokset vievät dramaturgisina lennokkeina kokonaisuutta eteenpäin tyylillä ja rennosti.
Riku Laakkonen esittää luennoitsijaa, joka tahallisen vaikeaselkoisesti lähtee fläppitauluineen matkaan Suomen poliittiseen historiaan. Luennoitsijalla on tietenkin turvamaski, välillä kevyempi, välillä kaivos- ja hitsarisarjaa.
Laakkonen on varma esiintyjä. Ehkä viimeinen esitys toi intensiteettiin vähän liikaa höyryä, joka nosti läsnäoloa turhaan sirkustirehtööri-moodiin.
Laakkonen nostelee ja kääntelee kaapeista, sermien takaa ja etunäyttämöltä esiin Karin luomia rakastettuja tyyppejä poliitikoista Römpän ukkoon, pultsarikaksikkoon ja sopuleihin.
Ne toimivat pelkkinä kaksiulotteisina karikatyyriplansseina, kun käyttäjä on taitava. On tajuttava ensin nuken mekanismi, ennen kuin sillä alkaa näytellä. Ja jos mekanismia ei ole, on keksittävä liikekieli vaikka sanomalehdelle.
* *
Esitys ponnahtelee mukavasti myös paviljongissa olevan Kari-pilapiirrosnäyttelyn ideakoosteiden, piirrosten ja informaation välillä.
Käytännössä esitys kertaa loistavan näyttelyn pääkohdat, Karin asettumisen valtakunnan irvileuaksi, poliittiset järistykset ja Karin kynän peitsenä, Amerikasta myönnetyn parhaan piirtäjän palkinnon, pilapiirros-Oscarin Volgan lauttureita mukailevasta kuvasta ja äkkiväärät kommentit.
Visavuoren Kari-paviljongissa näyttely jatkuu, mutta esitys jäi tauolle. Toivottavasti se nähdään viimeistään keväällä uudestaan. Näin oivaltaen tehtyä esine- ja nukketeatteria kohtaa harvoin.
Anne Välinoro
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Näyttelijät pitävät interaktiivisen murhamysteerin pinnalla – arviossa Tampereen Teatterin Hiuskarvan varassa
TEATTERI | Tuulensuun Palatsin interaktiivisen murhamysteerin tapahtumapaikkana on parturikampaamo. Kesken arkisen aherruksen yläkerrassa tapahtuu henkirikos.
Näyttävä tulkinta vanhasta komediasta – arviossa Nokian työväenteatterin Herrat ovat herkkäuskoisia
TEATTERI | Serpin komedia vuodelta 1937 on visuaalisesti upeasti toteutettu, muttei ainakaan vielä nouse oikein lentoon.