Kuvat: Kari Sunnari
TEATTERI | Tommi Auvisen ohjaaman näytelmän keskeinen toimija on self help -kirja, jonka kirjoittamiseen toinen päähenkilöistä on käyttänyt kymmenen vuotta, avioliittonsa kustannuksella.
”Kun asiat menevät tarpeeksi kaoottiseksi ja dramaattiseksi, ei lopulta voi muuta kuin nauraa.”
ARVOSTELU

Avioliitto on ikuista
- Käsikirjoitus: Philip LaZebnik ja Kingsley Day
- Ohjaus: Tommi Auvinen
- Ensi-ilta: TTT:n Kellariteatteri 18.9.2025
Komediassa on tyypillistä tuulettaa asioita, joita ei ole yleensä tapana ilmaista. Avioliitto on ikuista -näytelmän keskeinen toimija on self help -kirja, jonka kirjoittamiseen toinen päähenkilöistä on käyttänyt kymmenen vuotta, ilmeisesti avioliiton kustannuksella. Tämän vuoksi rouva on ilmeisen turhautunut pariskunnan yhteisellä kirjailijakiertueella, ja hotellihuoneessa alkaakin tapahtua yllättäviä asioita.
Philip LaZebnikin ja Kingsley Dayn käsikirjoittama näytelmä sijoittuu Yhdysvaltoihin. Avioliitto kattokäsitteenä ja teemana on kuitenkin ajasta ja paikasta riippumaton, joten taitavasti käsikirjoitettu farssi naurattaa myös Suomessa.
Näyttelijöiden roolivaihdot ovat vauhdikkaita, ja tässä esityksessä kaksi näyttelijää tekee kaikki esityksen kymmenen roolia – huikea näyttelijäsuoritus niin Teija Auviselta kuin Tom Lindholmilta! Hahmotyöskentely on taitavaa ja roolihahmot kiinnostavia. Kestää melko pitkään tajuta, että kaikki roolit ovat samojen näyttelijöiden tekemiä, niin erilaisia ne ovat.

Komedian kaikissa rooleissa nähdään Teija Auvinen ja Tom Lindholm.
Juoni on yllättävä ja hyvällä tavalla kaaottinen ja nopeatempoinen. Loppua kohti kierrokset vain nousevat. Henkilöhahmot ovat hauskoja ja tunnistettavia. Amerikkalainen ympäristö voi olla sopivan etäinen suomalaisille, vaikka ruotsalainen valokuvaaja tuokin hieman skandinaavista sävyä näytelmään.
Muutamia peruskommunikaation sääntöjä esityksessä vilahtaa parisuhteiden vuorovaikutukseen liittyen, kuten että puhutaan nätisti ja kunnioittavasti toisille. Varsinainen self help -näytelmä Avioliitto on ikuista ei kuitenkaan. Ehkä farssi onkin hyvä tapa käsitellä avioliittoa ja parisuhteita. Katsomossa oli useita pariskuntia, jotka vaikuttivat lähtevän hyväntuulisina kotiin.
Lavasteena toimiva hotellihuone on kiinnostava näyttämö, josta pääsee kulkemaan salakäytäviä bäkkärille. Esityksen kiehtovuus perustuu monella tavalla juuri siihen, mitä emme näe; osissa kohtauksissa pelataan pelkillä äänillä. Näyttelijän asuja vaihdetaan lavasteiden takana samalla, kun näyttelijät käyvät dialogia hahmojensa välillä. Esitys vaatii paljon sen kahdelta esiintyjältä, ja Auvinen ja Lindholm suoriutuvat urakasta hämmästyttävällä tavalla.

Ingrid Bergmanin entinen kuvaaja näkee elämänsä otoksen.
Esityksessä tuuletetaan tunteita, paukutellaan ovia, vaihdetaan rooleja, petetään puolisoa, haikaillaan ensirakkauden perään, jätetään ja erotaan sekä palataan, löydetään kadonneita lapsia, lauletaan lauluja ja koetaan tunteiden koko skaala vihasta, epätoivoon, häikäilemättömään oman edun tavoitteluun, pettämiseen, petetyksi tulemiseen, vihaan, raivoon, hämmennykseen ja sovintoon. Aika paljon kahden tunnin ajaksi.
Siltähän elämä joskus tuntuu, kun asiat menevät tarpeeksi kaoottiseksi ja dramaattiseksi, ei lopulta voi muuta kuin nauraa.
Johanna Peltola
Avioliitto on ikuista
- Käsikirjoitus Philip LaZebnik ja Kingsley Day
- Suomennos Timo Mikkola
- Ohjaus Tommi Auvinen
- Lavastussuunnittelu Aatu Rantanen ja Jaana Aro
- Pukusuunnittelu Jaana Aro
- Valo- ja äänisuunnittelu TJ Mäkinen
- Soitinvalmennus Jari Leppänen
- Rooleissa Teija Auvinen ja Tom Lindholm
Ensi-ilta Tampereen Työväen Teatterin Kellariteatterissa 18.9.2025. Esityksiä 31.12. asti. Lisätietoa täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Kotiin ei päästy milloinkaan – arviossa Kansallisteatterin Muistopäivä
TEATTERI | Elli Salon Muistopäivä-näytelmä Kansallisteatterissa kertoo suomaisloikkarien loputtomasta matkasta Neuvostomaassa.
Ääntä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita – arviossa Maria Ylipään kabaree-esitys Poikkisahattu nainen
MUSIIKKITEATTERI | Maria Ylipään loistava lauluääni taipuu laulelmista hevirokkiin. Poikkisahattu nainen on kabaree naisen elämästä lasten, miehen ja koiran kanssa.
Elämän moniosaajat kimpussamme – arviossa Tukkateatterin kantaesitys Haittaako, jos kysyn?
TEATTERI | Tukkateatterin pikkujoulukabaree Haittaako, jos kysyn? on syntynyt näyttelijöiden omista kokemuksista.
Waltteri Torikan baritoni soi kaikki tunteet rintamien välissä – arviossa Ihminen parhaan kykynsä mukaan
OOPPERA | Joel Järventaustan ja Tommi Kinnusen pienoisooppera päästää kokemaan sotilaan kauhun ja kaipuun. Turun Saaristo-ooppera vieraili Kansallisoopperan Alminsalissa.




