Jani Rasimus ja Tanja Huotari vastaavat monista Airan tanssikohtauksista. Kuva: Daniel Paul
TEATTERI | Kun Paavo Noponen menetti Aira Samulinin Ekku Peltomäelle, hän haastoi tämän kaksintaisteluun. Sen piti tapahtua asein Helsingin Vanhan kirkon puistossa, ja panoksena oli tietenkin Aira.
”Puoli tähteä tästä arviosta menee Valkeakosken Apianniemelle, joka on aivan loistava paikka kesäteatterille.”
ARVOSTELU
Aira – Musikaali Aira Samulinin elämästä
- Käsikirjoitus ja ohjaus: Heikki Paavilainen
- Esitys: Apianniemen kesäteatteri, Valkeakoski 9.7.2022
Aira Samulin jos kuka on musikaalin arvoinen. Toinen samanlainen legenda jo eläessään on tietenkin Jorma Uotinen.
Ei ole sattumaa, että nämä ystävykset ja hengenheimolaiset nähdään hetken verran yhdessä lavalla Suomen kesäteatterin toteuttamassa Aira-musikaalissa Valkeakoskella.
Ja ovathan siellä Vesa-Matti Loiri – myös Uunona – Ekku Peltomäki, Helge Samulin ja Paavo Noponen, kaikki Airan ystävät ja poikaystävät.
Heistä Noponen oli itselleni yllätys. Niin hyvin en Airan tarinaa ennestään tuntenut, että olisin tiennyt pariskunnan puolijulkisesta seurustelusta 1960–1970-lukujen taitteessa.
Kun Noponen sitten menetti Airan nuoremmalle Peltomäelle, hän haastoi tämän kaksintaisteluun. Sen piti tapahtua vanhaan tyyliin asein Helsingin Vanhan kirkon puistossa, ja panoksena oli tietenkin Aira. Näin Peltomäki on itse kertonut. Musikaali tosin hukkaa näin mehukkaan juorun ja detaljin.
Pistoolit eivät kuitenkaan puhuneet. Samulin ja Peltomäki pitivät yhtä 30 vuotta.
* *
Isolla vaihteella eteenpäin
”Draamaa, energiaa, komediaa ja liikettä. Käsikirjoittajan unelma”, kuvaa musikaalin käsikirjoittaja ja ohjaaja Heikki Paavilainen vuonna 1927 syntyneen Aira Samulinin elämäntarinaa.
Totta. Materiaalia on paljon, ja elämä on ollut pitkä ja antoisa. Sen sovittaminen kesäteatterin näytämölle alle kahden tunnin aikarajoihin on selvästi ollut hyvin haasteellinen urakka.
Musikaalissaan Samulin jää auttamatta ohueksi hahmoksi, ellei katsojalla ole ainakin jonkun tasoisia pohjatietoja tanssimamman tarinasta. Onneksi useimmilla on, ja tapahtumissa pysyy mukana, vaikka eteenpäin mennään koko ajan isolla vaihteella, etukenossa kiiruhtaen ja mihinkään yksityiskohtiin pysähtymättä.
Ensin ollaan syntymäkodissa Hyrsylänmutkassa, hetken päästä sodassa, pian Airalle tärkeä isä on jo kuollut ja perhe muuttanut Helsinkiin. Tarinaa on kirjoitettu laulujen ja tanssien väliin juuri sen verran ja tarpeeksi, että kokonaisuus pysyy kuosissa.
Ekku Peltomäen 30-vuotinen osuus Samulinin elämässä on eletty läpi viidessä minuutissa. Sitten Aira onkin jo edessämme tutut pyöreät lasit päässä ja todistamassa, että ”mitä vanhemmaksi elän, sitä kauemmas tulevaisuuteen katson”.
Hauska oivallus on filminteko Helsingissä aikana, jolloin Aira sai pestin kuvausavustajana. Elokuvan purkitus on kuin kohtaus Chaplinin mykkäfilmistä.
* *
Yleisökin pääsee diskoon
Airan tarinaan tuovat syvyyttä inhimilliset haasteet ja omakohtaiset koettelemukset. Aviomies joi ja hakkasi, ja Pirjo-tytär kärsi koko elämänsä skitsofreaniasta.
Samulin onkin tehnyt suuren työn mielenterveyshäiriöiden tunnustamisen ja paremman hoidon puolesta Suomessa.
Koskettavimmat hetket koetaan Airan (Helena Rängman) ja Pirjon (Leea Lepistö) keskinäisissä kohtaamisissa. Lepistö ilahduttaa myös kauniilla lauluäänellään, samoin kokenut Ilkka Koivula.
Eniten vokaaliosuuksia on Rängmannilla sekä muun muassa Paavo Noposta esittävällä Harri Penttilällä. Molempien sinänsä jo selkeät lauluäänet vaikuttavat esityksessä hieman teknisesti ylivahvistetuilta.
Pirteästä koreografiasta vastaa tanssinopettaja Jani Rasimus, joka nähdään lavalla myös tanssijana ja näyttelijänä.
Musiikkia riittää Karjalan kunnailla -kansanlaulusta diskotanssiin asti, ja puoliajan jälkeen yleisökin pääsee tanssiin mukaan. Ja mikä paremmin voisikaan Airan elämää ja asennetta kuvata kuin ensimmäisen puoliajan päättävä Simply the best!
* *
Mikä paikka teatterille!
Puoli tähteä tästä arviosta menee Valkeakosken Apianniemelle, joka on aivan loistava paikka kesäteatterille. Vesi ja luonto tulevat liki, katsomon penkit ovat hyvät istua ja koko katsomo katettu telttakankaalla.
Väliaika ja kahvitarjoulu toimivat loistavasti, ja saniteettitilat ovat upouudet. Harvoin ovat kesäteatterin fasiliteetit yhtä hyvässä kunnossa.
Kaiken koetun tuloksena katsomosta poistuu innostunutta ja tyytyväistä yleisöä, joka lopuksi on taputtanut esitykselle seisoen. Onnistuneelta kesäteatterikokemukselta ei voi juuri enempää vaatia.
Kari Pitkänen
Aira
- Käsikirjoitus ja ohjaus: Heikki Paavilainen
- Kapellimestari: Ali Ahmaniemi/Kalle Ruusukallio
- Koreografia: Jani Rasimus
- Puvustus: Arja ja Igor Sahno
- Lavastussuunnittelu: Jyrki Seppä
- Äänisuunnittelu: Samuel Merisalo
- Äänitekniikka: Jesse Soini
- Rooleissa: Helena Rängman (Aira Suvio-Samulin), Leea Lepistö (Pirjo Samulin), Natalil Lintala (äiti), Tanja Huotari (Armi Ratia ym.), Lauri Mikkola (isä, Ekku Peltomäki ym.), Ilkka Koivula (Helge Samulin ym.), Harri Penttilä (Paavo Noponen ym.), Jani Rasimus (Sten Suvio ym.) sekä Tanssiseura Rocking Flames.
Ensi-ilta Valkeakosken Apianniemen kesäteatterissa 16.6.2022. Esityksiä 14.8. saakka. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Hildur, islantilainen kovapintainen ja suolavedessä surffaten marinoitunut poliisi kamppailee itseään vastaan
TEATTERI | Turun kaupunginteatterin lavalla on maailman kaunein siipi, aalto, lokki tai sipsi.
Komediateatterin Ransu ja Operaatio Joulu tuo joulumieltä pienemmille ja isommille
TEATTERI | Karvakuonot lähtevät tonttuagentteina etsimään kilttejä lapsia ja joululahjatoiveita Tampereen Petsamosta ja Käpylästä.
Veijo Rönkkönen loi kokonaisen ITE-maailman ja Aapo Stavén toi sen lavalle – arviossa Veijo
TEATTERI | Simpeleläisen pieneläjän poika oli jo alunpitäen käsikassara, vahinkolaukauksesta siinnyt.
Kolme naista pyörittää miestä – arviossa Helsingin kaupunginteatterin Lempi
TEATTERI | Minna Rytisalon Lempistä dramatisoitu näytelmä luottaa liikaa kerrontaan. Itse Lempin persoona jää hataraksi.