Syntyä / syvyydestä yhdistelee kansanperinnettä ja psykologiaa tarkkasilmäiselle aukeavaksi kokonaisuudeksi

15.11.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuva: Petra Kuha

TANSSI | Outi Markkula, Emila Lajunen ja Jaana Kurttila tuovat performanssissaan kansanperinteen ja autenttisen liikkeen praktiikan yhteen.

Markkula, Lajunen, Kurttila: Syntyä / syvyydestä. Tampereen Liikelaiturilla 24.10.2025.

Kaksi soittajaa istuu salin reunassa, silmät suljettuina. Toisella on kädessä viisikielinen viulu, toisella sello. Sellistiä vastapäätä, tilan nurkassa, riippuu väärinpäin käännetty kontrabasharpa.

On hiljaista.

Sitten jouset asetetaan kielille.

Soitto alkaa.

Silmät pysyvät edelleen suljettuina, mutta jousten soinnilliseen ääneen yhtyy jalkojen naputus – lihaksen mätkähtävä ääni tanssisalin lattiaa vasten.

SyntyLiikelaituri130 small

Esiintyjien harjaantuneisuus näkyy, kun sointi säilyy selälläänkin soittaessa. Kuva: Petra Kuha

* *

Pirkanmaan Tanssin Keskuksen Esitys- ja harjoitustila Liikelaiturissa esitettiin 24. lokakuuta Outi Markkulan, Emilia Lajusen ja Jaana Kurttilan yhteisteos Syntyä / syvyydestä.

Kyseessä oli teoksen ainoa esitys Liikelaiturilla. Ensi-iltansa se sai 13. maaliskuuta 2025, ja sen jälkeen sitä on esitetty ITAK-näyttämöllä Itä-Suomessa ja taiteiden yössä Kuopiossa.

Teos käsittelee soiton ja liikkeen yhteyttä, alitajuntaa ja kansanperinnettä.

Psykologiaa ja kansanperinnettä

Nimenä Syntyä / syvyydestä tuo mieleen kansanperinteen loitsut lovesta nousemisesta suhteessa 1900-luvun alussa syntyneeseen syvyyspsykologian käsitteeseen.

Eikä ihme.

Esitteessä teoksen inspiraatioksi mainitaan yhtäältä rajakarjalainen laulu- ja soittoperinne, ja toisaalta jungilaisesta psykologiasta ja ekspressiivisestä taiteesta syntynyt autenttisen liikkeen praktiikka.

Kun esiintyjät jatkavat soittoaan, salin ruudulle heijastuu kuva: Mätiä. Tähtiä. Järven pohja. Solukkoa. Ruotoja.

Katsojaa kuljetetaan musiikin teitse pisteeseen, jossa ympäristö sulautuu pois.

SyntyLiikelaituri164 small

Väärinpäin roikkuva kontrabasharpa on esiintyjien katseen kohde – ja symbolisesti hedelmällinen esine. Kuva: Petra Kuha

Heräämisiä ja kitkan ääniä

Yhtäkkiä selloa soittaneen Markkulan silmät avautuvat. Hän nousee pystyyn, kävelee sellon luo, kumartuu sen ääreen. Halaa soitinta, kuin olisi unohtanut sen juuri olleen käsissään soittimena. Kokeilee jousta päänsä ylle kuin visiiriksi.

Teoksen seuraava osa aukeaa monelle psykologiaa lukeneelle, mutta voi tuntua 12-vuotiaasta esiteinistä kiusalliselta.

Markkula ja Lajunen jatkavat soittoa. Nyt liike on transsinomaista.

Kehot nytkähtelevät, nivelet naksahtavat. Jalat hankaavat lattiaa vasten, kun Lajusen soitto vastaa Markkulan sulavaan liikkeeseen.

Kun Markkulan tunnustelevat askeleet kiihtyvät villiin tanssiin ja kielilläpuhumiseen, huomaa, ettei mistään nöyristelystä tai itsensä arvioimisesta ole kysymys.

Tanssi jatkuu silloinkin, kun inhimilliset roolit ja ryhdit katoavat liikkeen hurmokseen.

Oman mahdin soitto on historiallinen ilmiö

Syntyä / syvyydestä ei ole musiikillisesti kovinkaan kokeellinen.

Sen sijaan soitolla tuntuu olevan funktionaalinen rooli: se kuvaa tahtia, järjestystä ja järjestyksestä vapautumista.

Tässä kiteytyykin teoksen inspiraatioksi mainittu ”Oman mahdin soitto” – käsite, joka kuvaa transsitilaan vaipunutta hiljaista soittajaa.

Tällaisia soittajia kansanperinteen kerääjät, tarkemmin sanottuna mies nimeltä Armas A. O. Väisänen, kohtasi Raja-Karjalassa 1880-luvun lopulla.

Nykypäivään asti on säilynyt kertomus Väisäsen kohtaamasta miehestä, joka ei omien sanojensa mukaan ollut kummoinen tai taitava soittaja. Kun mies jäi omiin oloihinsa hetkeksi, hän tapaili säveliä, joista retkikunta innostui. Mies itse totesi ainoastaan ”soittaneensa omaa mahtiaan”.

SyntyLiikelaituri199

Vapautuminen havainnollistuu Markkulan villissä liikkeessä. Kuva: Petra Kuha

Henkinen matka transformaatioon

Markkulan, Lajusen ja Kurttilan teoksella on selkeä rakenne: soitto alkaa hiljaisuudesta, kiihtyy kuljetuksesta ja viipyy tilassa, jossa oman kehon ja mielen rajat eivät ole itsestäänselviä tai normeihin sidottuja.

On kuin Markkula olisi nuori, hurmokseen vaipuva Elovena-neito, ja Lajunen puolestaan kokeneempi vierelläkulkija.

Asetelma haiskahtaisi kovettuneelta leivältä, ellei sen kautta käsiteltäisi psykologian ja perinteen ristikkäisyyttä: soittimet ja liike tuovat vanhoihin rinnakkaisilmiöihin uutta pontta – eikä hyvä soundi ole itsestäänselvyys, kun perinteiset käsitykset soittoasennoista tai -tavoista unohtuvat.

Anni Kanniainen, teksti

* *

Syntyä / syvyydestä

  • Outi Markkula – liike, sello, laulu, dramaturgia
  • Emilia Lajunen – liike, 5-kielinen viulu, kontrabasharpa, laulu, dramaturgia
  • Jaana Kurttila – piirtoheitin, skenografia, dramaturgia (Kurttilaa vierailulla tuuraa Anne Salmi)
  • Valojen tekninen toteutus alkuperäisversiossa: Anssi Pöyhönen/ITAK
  • Koreografia ja musiikki: Teoksen liikkeellinen ja musiikillinen maailma on syntynyt työryhmän kesken kestollisten improvisaatioiden kautta. Yhä edelleen teoksessa se säilyy elävänä ja muuntuvana.
  • Tuotanto: Itä-Suomen tanssin aluekeskus, Outi Markkula
  • Tukijat: Suomen Kulttuurirahaston Pohjois-Savon rahasto, Koneen säätiö, Taiteen Edistämiskeskus
  • Teoskuvat: Petra Kuha

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.