Edessä Lewis Cooke. Kuva: Kai Kuusisto
TANSSI | Anton Lachkyn koreografialle rakentuvan esityksen läpileikkaava teema on mielen ja kehon syvyyksiin meneminen yhden illan aikana, surrealistinen matka kehoon, tanssiin, mieleen.
”Teos pyytää katsojaa lähtemään yhteiselle matkalle ja se matka on intensiivinen.”
ARVOSTELU
Helsinki Dance Company: Special Night
- Koreografia: Anton Lachky
- Tanssijat: Krista-Julia Arppo, Lewis Cooke, Jyrki Kasper, Elina Lindfors, Aksinja Lommi, Misa Lommi, Pekka Louhio, Heidi Naakka, Mikko Paloniemi, Justus Pienmunne ja Ioulia Zacharaki
- Ensi-ilta: Helsingin Kaupunginteatterissa 8.3.2023.
Anton Lachkyn Helsinki Dance Companylle tekemä juhlateos Special Night on tiukka 55-minuuttinen rutistus, jonka ryhmä veti ensi-illassa läpi sellaisella intensiteetillä, että teoksen kestokin lyheni 50 minuuttiin. Teoksessa hurja tanssiakrobatia kohtaa millintarkasti yhdessä tanssitut klubitanssimaiset kohtaukset. Kakki huipentuu meditatiivisen kauniisiin hitaisiin tansseihin.
Esityksen läpileikkaava teema on mielen ja kehon syvyyksiin meneminen yhden illan aikana, surrealistinen matka kehoon, tanssiin, mieleen. Se on toteutettu hienolla koreografialla, lavastuksella ja valaistuksella. Teos pyytää katsojaa lähtemään yhteiselle matkalle ja se matka on intensiivinen.
Vuonna 1965 Kaupunginteatterin yhteyteen luotiin tanssikoulu lähinnä musikaalien tarpeisiin. Sen ensimmäinen johtaja oli Heikki Värtsi. 50 vuotta sitten siitä tuli oma tanssiesitysryhmä. Sittemmin tanssiryhmää, jonka nimi vaihdettiin 2003 Helsingin Kaupunginteatterin tanssiryhmästä Helsinki Dance Companyksi, ovat johtaneet muun muassa Jorma Uotinen, Kenneth Kvarnström, Carolyn Carlson, Marjo Kuusela ja Ari Tenhula. Nykyinen johtaja on Antti Lahti.
* *
Anton Lachky sai tehtäväkseen toteuttaa Helsinki Dance Companyn 50-vuotisjuhlateoksen. Slovakialaissyntyinen Lachky on tullut tunnetuksi teoksistaan, joissa äärimmäinen, intensiivinen koreografia toteutetaan vauhdilla ja energialla. Samaa on Special Night -teoksessa, jossa kuusi Helsinki Dance Companyn ja viisi vierailevaa tanssijaa heittäytyvät koreografian armoille ja antavat sen viedä.
Esityksestä on puhuttu mediassa sen vaativuuden näkökulmasta. Jokainen tanssija sai oman personal trainerinsa, jonka kanssa harjoitella kropan hallintaa. Huimat ilmahyppyvoltit ja heittäytymiset pitkin lattiaa vaativat tanssijoilta paljon tekniikkaa ja uskallusta.
* *
Koko esitys ei toki ole Ten Drum Art Percussion Groupin kappaleeseen As Fast As Wind and Lightning tehdyn avausnumeron kaltainen huiman nopea koreografia. Jo seuraava, Joji Hirotan ja japanilaisen taikorumpuryhmän musiikin mukaan tehty, on rauhallisempi. Intensiivisyys sen sijaan läpäisee koko esityksen, silloinkin kun kappale on kirkkomusiikkimainen Emendemus in Melius. Klubimaisemmissa kohtauksissa kuullaan muun muassa Sam Paganinin The Beat -kappaletta.
Illan meditatiivisempia kohtia on loppupuolella, kun Loreena McKennittin Dante’s Prayerin soidessa tanssijat tekevät jaloillaan hidasta koreografiaa kristallikruunun alla. Kohta on yksi esimerkki siitä, miten skenografi William Ilesin valaistus ja tekijätiimin toteuttama lavastus, puvustus, koreografia ja tanssijat luovat visuaalisesti kauniin kokonaisuuden, joka jää kimmeltämään mieleen esityksen jälkeenkin.
Eija Niskanen
Helsinki Dance Company: Special Night Helsingin kaupunginteatterissa 18.3.2023. Esityskalenteriin täältä. Helsinki Dance Companyn historiasta kertova valokuvanäyttely avoinna Helsingin Kaupunginteatterin suuren näyttämön aulassa kevätkauden 2023 loppuun asti.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Duo Pauliina & Sara hurmaa Sirkus Finlandian syksyn viimeisissä näytöksissä
KOLUMNI | Esitys saa minut pohtimaan, mitä kaikkea taide on tai voi olla. Suomessahan myös sirkustaide tunnustettiin taidemuodoksi 2000-luvun taitteessa.
Pelottavan ajankohtainen Macbeth kysyy onko meidän jokaisen sisällä pahuuden siemen? Arviossa TTT:n ensi-ilta
TEATTERI | Sodat eivät lopu sotimalla, eikä koston kierre katkea ilman halua rauhaan. Shakespearen ikiklassikko liukuu katsojan sieluun kuin varkain.
Pääsenkö täältä pois? Mistä nuo varjot tulevat? Kuka minua jahtaa? Tunnel ja Ding Mukamas-festivaalilla
TEATTERI | Slovenialainen esineteatteriesitys Tunnel on tarina tunnelista ja tunnelimaisista tunnelmista. Saksalainen Ding saa Karoline Hoffmannin leikittelemään kultaisella palopeitolla.
”Meistä kaikista löytyy Macbeth”, väittää koreografi Tero Saarinen
TEATTERI | Jos Tero Saariselta kysyy, kuka esittää pääosaa Tampereen Työväen Teatterissa nähtävässä Macbeth-tanssiteatteriesityksessä, tämä vastaa: ”Ei pelkästään kukaan, vaan kaikki!”