Duettoteos inhimillisyydestä, ennakkoluuloista ja erilaisuudesta – arviossa Tanssiteatteri MD:n Aliveness

11.11.2024
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuva: Heikki Järvinen

TANSSI | Tanssiteatteri MD:n sivuilla kuvaillaan, että Mari Rosendahlin nykytanssiteos Aliveness kahdelle tanssijalle ”hengittää, hengästyy ja hahmottaa itseään aina uudelleen”. Nämä luonnehdinnat kehystävät katsomiskokemusta ja ohjaavat tulkitsemaan tanssiteosta, mutta sallivat myös omien mielikuvien vapauden.

ARVOSTELU

4 out of 5 stars

Tanssiteatteri MD: Aliveness

  • Koreografia: Mari Rosendahl
  • Ensi-ilta: Tampereen Hällä-näyttämö 9.11.2024.

Mari Rosendahlin uutuuskoreografiassa Aliveness tanssivat Klaara Haapanen ja Joel Alalantela. He ovat toisilleen tuttu tanssipari, mikä näkyy heidän ilmaisussaan luottamuksena ja varmuutena, vaikka tanssijat ilmentäisivät koreografiaan sisältyvää varovaisuutta ja epätietoisuutta.

Nykytanssin seuraaminen edellyttää katsojalta erityistä valppautta, sillä se ei ole tarinankerrontaa samassa mielessä kuin puheteatteri tai tuttuihin kertomuksiin perustuvat balettiklassikot.

Tanssiteatteri MD:n Hällä-näyttämöllä on pimeää. Kuuluu siipien iskuja ja kahinaa. Lepakoitako? Yksittäinen valopiste kohdentuu kyyristyneeseen hahmoon valaisten hänet vähä vähältä esiin. Heitä on vain kaksi, valaisija ja valaistu. Ovatko he öisessä metsässä, kumpikin kenties pakomatkalla? Naishahmo epäröi: olisiko viisaampaa jatkaa matkaa yksin, vai sittenkin turvallisempaa kaksin.

Haapasen ja Alalantelan vartalot punoutuvat ja kiertyvät yhteen, raajat kietoutuvat toisiinsa, pujottautuvat ja purkautuvat, etsien uusia tapoja tunnustella kumppania. Syntyy vaikutelma suostuttelusta ja asteittaisesta myöntymisestä. Tanssijoiden liikeradat ovat hitaita, mutta hypnoottisia.

Läpi tanssiteoksen sen lyhyet kohtaukset ovat tunnelmiltaan muuntuvia, vaikka vartaloiden toisiinsa solmiutuvat ja erkaantuvat liikkeet ovat variaatioistaan huolimatta perimmältään samoja. Kahden ihmisen raajat, neljä kättä ja jalkaa muodostavat ameebamaisen yksikön. On hämmentävää huomata, miten alun keskinäinen mukautuvaisuus vaihtuu alistamiseksi ja pakottamisesksi. Liikkeen rytmi on jotenkin rajumpi.

aliveness 55 1024x683

Klaara Haapanen ja Joel Alalantela. Kuva: Heikki Järvinen

Näyttämön takaseinälle heijastetulla videolla vaeltaa väsynyt joukko sotilaita kiväärit ja singot olallaan. Välillä heidän lomastaan häivähtää esiin vakavia ihmiskasvoja.

Tanssivan parin muodostamat kuviot saavat miettimään toimivatko he tapahtumien tulkkeina vai kokijoina. Myös teoksen musiikilla on merkitystä, sillä samantapainen liikesarja voisi ilmentää erilaisia tunnetiloja vain musiikin sävyjä muuttamalla.

Tanssiteoksen äänimaailma (Henri Puolitaival) on kuitenkin jotenkin häiritsevä ollen uskollinen MD:n nettisivujen kertomalle: ”Duetto on ottanut vaikutteita ympäristöstään sekä kommentoi ajankohtaista maailmanpoliittista tilannetta abstraktissa ja liikkeellisessä kontekstissa”. Jonkinlaisia tyynempiä hetkiä tarjoavat Jussi-Pekka Nuton säveltämät piano-osuudet.

Itselleni Aliveness-tanssiteoksen katsojana tuli yllätyksenä, miten suoraan omiin ytimiini osui esityksen loppupuolen kohtaus, jossa jälleen kerran tanssijoiden vartalot ja raajat kietoutuivat toisiinsa, mutta eivät enää tunnustellen, vaan  tunteensa tunnustaen.

Miten käsillä voikin ilmentää ihmisen yksin jäämistä niin kuin Klaara Haapanen sen tekee, sekä lohdutusta, mistä ei ole lohduksi. Se oli Joel Alalantelan tehtävä, viiltävät jäähyväiset. Tämä olisi ollut mielestäni juuri oikea hetki lopettaa esitys. Tanssiteos kuitenkin päättyy italialaiseen partisaanista kertovaan kansanlauluun, jota Aliveness-koreografia omalla tavallaan mukailee.

Ritva Alpola

Tanssiteatteri MD: Aliveness

  • Koreografia Mari Rosendahl
  • Tanssi Klaara Haapanen, Joel Alalantela
  • Valosuunnittelu Sari Mayer
  • Äänisuunnittelu Henri Puolitaival
  • Piano-osuuden sävellys Jussi-Pekka Nuto
  • Puvustus Mari Rosendahl
  • Asujen ompelu Laura Lipiäinen
  • Tuotanto Tanssiteatteri MD

Ensi-ilta Tampereen Hällä-näyttämöllällä 9.11.2024. Esityksiä 22.2.2025 asti. Esityskalenteriin tästä.

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.