Kuvat: Carlota Guerrero
LEVYT | Etelälontoolainen Joy Crookes yhdistelee musiikissaan soulia ja R&B:tä, modernia ja retroa, yhteiskunnallista sanomaa ja henkilökohtaisuuksia. Kaiken sitoo yhteen upea ääni.
”Crookes on tullut hyvän matkaa koulussa pidetystä jazz- ja bluesworkshopista.”
Joy Crookes (s. 1998) on brittiläinen laulaja ja lauluntekijä. Hän on kotoisin Etelä-Lontoosta ja bangladeshilaisen äidin ja irlantilaisen isän tytär. Hän aloitti musiikintekemisen 13-vuotiaana julkaisemalla Laura Marlingin kappaleiden ja reggaebiisien covereita Youtubeen. Crookesin 14-vuotiaana tekemä coverversio Ray Charlesin Hit the Road Jackista sai nopeasti 600 000 katselukertaa, joiden joukossa oli Crookesin nykyinen manageri.
Skin (Insanity, 2021) on Crookesin esikoisalbumi. Se on täynnä modernisti retroa R&B:tä ja soulia, tarttuvia ja koskettavia biisejä ja vahvasti ajassa kiinni olevia tekstejä. Ennen kaikkea se kuulostaa todella hyvältä, koska Joy Crookes on tavattoman taitava ja kaunisääninen laulaja. Amy Winehouse -vertauksilta ei voine välttyä.
Feet Don’t Fail Me Now on levyn paras biisi ja sen video oli syystäkin ehdolla UK Music Video Awardsissa, jossa se voitti parhaan hiusten ja meikin ja parhaan puvustuksen palkinnot. Aiheeltaan kappale on herkullisen mutkikas: sen kertojaääni on joku, joka mieluummin mukautuu ja esittää aktivismia sen sijaan, että kertoisi oikeasti mitä ajattelee. Crookes haluaa rohkaista kuulijoita avaamaan suunsa, osallistumaan dialogiin ja tekemään virheitä matkalla edistystä kohti. Kappale on niin tarttuva, että kyllä tällä jotakin ainakin herättelee.
Laulujen aihepiirit ovat muutenkin monipuolisia, kiinnostavia ja myös vakavia. Unlearn You käsittelee seksuaalisen väkivallan aiheuttamaa traumaa ja Skin on kirjoitettu ystävälle, joka on pitänyt kiskoa kuilun reunalta takaisin elämään. Toisaalta When You Were Mine on kirjoitettu ex-kumppanille, joka osoittautuikin suhteen päättymisen jälkeen homoksi. Kingdom käsittelee tuntemuksia Toryjen vuoden 2019 vaalivoiton jälkeen. 19th Floor pyörittelee Crookesin kotikulmia Lontoossa, pakolaisuutta ja gentrifikaatiota.
Crookes on tullut hyvän matkaa koulussa pidetystä jazz- ja bluesworkshopista. Osa musikaalisesta tausta on isältä peräisin: tämä koulutti tytärtään automatkoilla soittamalla monenlaista musiikkia Nick Cavesta King Tubbyyn ja pakistanilaiseen musiikkiin.
Kaikkiaan Skin on todella herkullinen levy ja Joy Crookes laulaja, jonka tuotantoa tulen varmasti seuraamaan jatkossakin. Musiikki edustaa genreä, jota en muuten ole liiemmin seurannut, mutta tällaista taituruutta ja sanomaa tekee kyllä mieli kuunnella kaikenlaisten genrerajojen ylikin.
Mikko Saari
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Joni Ekman svengaa raukean raikkaasti – arviossa Joko saa laulaa?
LEVYT | Tamperelaisartistin seitsemäs levy tiivistää rock-kaihoa toimivan ytimekkäästi. Joni Ekmanin rock-pohjainen svengi ei ole tunkkaista vaan vaivattoman koukukasta.
Ei pöllömpää – Pelle Miljoonan varhaisia singlejä pitkästä aikaa vinyylikokoelmalla
LEVYT | Suomalaisen punkin ja uuden aallon singleistä kasattujen kokoelmalevyjen sarja jatkuu. Vuorossa ovat Pelle Miljoonan eri yhtyeiden 7-tuumaiset vuosilta 1978–1981. CD-versio ulottuu vuoteen 1989.
Riittävän synkkää marraskuuhun? Skepticism-yhtyeen lajityyppiklassikko Stormcrowfleet jälleen vinyylinä
LEVYT | Jos hevirokkia ei voi viedä kirkkoon, ehkäpä kirkkourut voi viedä hevibändille, mietti Eero Pöyry 1990-luvun alussa. Pohdinta johti kokonaisen musiikkityylin kehitykseen.
Levykatsaus: Laura Netzel, Niillas Holmberg & Pauli Lyytinen, Esa Pietilä, Ville Matvejeff
LEVYT | Marja Mustakallion levylautasella on ollut hengellistä kuoromusiikkia, jousikvartettoja, nykysävellyksiä sekä runojen, joikun ja äänitaiteen yhdistelmää.





