Kuva: Decca/Glassnote
LEVYT | Norjalainen Aurora Aksnes sorvaa modernia popmusiikkia feministisellä sanomalla ja uskomattomalla taidolla. Kolmosalbumi The Gods We Can Touch esittelee Auroran parasta osaamista tähän asti ja on täynnä hittejä.
”Vankka kandidaatti vuoden albumiksi jo näin tammikuussa.”
Norjalainen Aurora Aksnes (s. 1996), joka esiintyy tyylitellyllä nimellä AURORA, aloitti biisien tekemisen kuusivuotiaana. Niinpä nuorelle naiselle on ehtinyt kertyä kokemusta ja osaamista.
The Gods We Can Touch (Decca/Glassnote, 2022) on Auroran kolmas albumi; esikoislevy All My Demons Greeting Me as a Friend ilmestyi vuonna 2016 ja kakkosalbumi A Different Kind of Human (Step 2) vuonna 2019. Uutta albumia on ennakoitu sinkuilla jo kesästä 2021 alkaen ja sen soitetuimmille sinkuille on kertynyt Spotifyssä jo yli 20 miljoonaa soittokertaa.
Auroran omaleimaista tyyliä on kuvailtu taidepopiksi, jossa on vaikutteita syntikkapopista ja pohjoismaisesta folkista. Aurora on äänialaltaan sopraano, joten laulu on korkeaa ja heleää. Taustat ovat sitten enimmäkseen elektronista poppia.
Viidentoista kappaleen mittainen biisilista saa odottamaan pitkää levyä, mutta eipä tämä ole kestoltaan kuin 50 minuuttia. Biisit ovat siis enimmäkseen kolmen minuutin pop-ihannemitassa.
Mukana on monta tanssilattiakelpoista bängeriä. Hittejä piisaa heti alusta alkaen: Everything Matters, Giving In To the Love, Cure For Me, The Innocent, A Temporary High, Blood in the Wine… Mukana on muutakin kuin elektropoppia, tunnelmaa pidetään yllä hienovaraisesti ja fiilis vaihtelee A Temporary High’n euroviisuhurmoksesta Artemiksen haitarivalssiin.
Aurora on feministi ja pitänyt meteliä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen puolesta. Kappaleet pitävät naisten puolta, mikä on oikein ja hyvin, sortumatta kuitenkaan sormi pystyssä saarnaamiseen. Tekstit ovat kiinnostavia ja tyylikkäitä.
Come and feel alive, lover
Come and feel the love, like a sinnerShout it louder
Shout it for the ones who could never say”Come and feel ashamed, mother”
”Can you break the chains off her?”
Shout it louder, not a sinner, she’s a love
Minulle Aurora oli uusi tuttavuus, joten kuuntelin läpi aikaisemmatkin albumit. Hyvältä nekin kuulostivat, eikä uusi albumi vie Auroran musiikkia ennenkuulemattomiin suuntiin. Samsta artistista on selvästi kyse.
Samalla uskaltaudun vähienkin kuuntelujen perusteella sanomaan, että Auroran biisinkirjoituskynä on terävämmässä kunnossa kuin aiemmilla levyllä. The Gods We Can Touch nousee Auroran levyistä ykköseksi selvällä erolla edeltäjiinsä.
Kokonaisuus on yksinkertaisesti huikea. The Gods We Can Touch on todella mojova yllätys ja vankka kandidaatti vuoden albumiksi jo näin tammikuussa.
Nuoriso on näissä tietysti etumatkalla: tyttäreni tunnisti heti levyn TikTokissa hiteiksi nousseet kappaleet. Itse kuuntelin vanhanaikaisesti koko albumia läpi kerta toisensa jälkeen hyvin tyytyväisenä.
Monet levyn biiseistä pääsevät soittolistoilleni, mutta kyllä koko albumiakin voi aivan hyvin pyörittää läpi, sen verran hyvin paketti on kasattu.
Mikko Saari
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Kaukolammen paluu tanssimusiikkiin äänilevymuodossa – arviossa BS/BF
LEVYT | Kun Timo Kaukolampi ja tanssitaiteilija Mira Kautto kohtasivat toistamiseen yhteistyön merkeissä, syntyi BS/BF-teos.
Levykatsaus: Timo Ruottinen, Ahjo Ensemble, Julia Korkman, Ville Raasakka
LEVYT | Marja Mustakallion levykatsauksessa kuunnellaan ortodoksista kirkkomusiikkia, Bengt Johanssonin kuoroteoksia, lauluja rikosrekisteristä ja rikastettuja kenttä-äänityksiä.
Arppa viipyilee parhaimmillaan herkullisesti – arviossa Muovipussi kummittelee
LEVYT | Persoonallisen jazzahtavalla soundillaan valloittava Arppa hiihtelee hallitun leppoisasti nelosalbuminsa pohdiskelevissa tarinoissa.
Joose Keskitalon vakaumuksellisuus toimii myös kepeämmillä kuorilla – arviossa Tähdet palaavat paikoilleen
LEVYT | Joose Keskitalon kuudestoista albumi yhdistelee folkin avaruutta, jatsin kepeää sykettä ja funkimpaa tulokulmaa saarnamiehen pohdiskeleviin lauluihin.