Kuva: Travis Shuggin / Partisan Records
LEVYT | Mountain Manin esikoisjulkaisu on julkaistu uudestaan ja syystä: 10 vuotta alkuperäisen julkaisunsa jälkeen se on yhä toimiva paketti herkkää kansanmusiikkipohjaista tunnelmointia taidokkailta laulajilta.
”Levyn kuunteleminen on kuin kuuntelisi ystävysten laulamista omaksi ilokseen.”
ARVOSTELU
Mountain Man: Made the Harbor (10th Anniversary Edition)
- Bella Union, 2021.
- Kuuntele: Spotify
Mountain Man on Molly Sarlén, Alexandra Sauser-Monnigin ja Amelia Meathin muodostama trio, jonka musiikin juuret ovat Appalakkien folk-musiikissa. Yhtye sai alkunsa Bennington Collegessa Vermontissa vuonna 2009. Omakustannelevytykset saivat huomiota blogeissa ja yhtye sai levytyssopimuksen. Tuloksena oli debyyttilevy Made the Harbor vuonna 2010.
Esikoislevyn jälkeen yhtyeeltä on ilmestynyt albumi Magic Ship (2018), livelevy Look at Me Don’t Look at Me (2020) ja nippu lainakappaleita sisältäviä Mountain Man Sings… -sinkkuja ja EP-levyjä.
Nyt esikoislevy on julkaistu uutena kymmenvuotisjuhlapainoksena. Olennaista on ennen kaikkea se, että levy on nyt paremmin saatavilla, alkuperäistä julkaisua ei löydy esimerkiksi Spotifystä. Lisäksi juhlapainoksessa on mukana toinen levy, jolla on ennenkuulemattomia kappaleita, Greenwall Session -versioita aikaisemmista kappaleista ja jonkin verran livevetoja. Fyysisen levyn mukana on Wilcon Jeff Tweedyn kirjoittama essee.
Mountain Manin musiikki on erittäin pelkistettyä ja nojaa käytännössä kokonaan trion kauniisti yhteen soiviin ääniin. Hylätyssä tehtaassa nauhoitetun levyn äänimaailmassa on tilaa ja ilmaa. Trion laulustemmoja säestää hyvin yksinkertaisesti näppäilty kitara, osa kappaleista esitetään ilman säestystä. Sävellykset ovat trion omia ja uusia, vaikka siltä ei kuulostaisi: ison osan näistä uskoisi helposti vanhoiksi kansansävelmiksi.
Kappaleetkin ovat minimalistisia. Ne ovat pääasiassa lyhyitä, pariminuuttisia, ja osassa on hieman keskentekoista rosoisuutta. Made the Harborin kuunteleminen on kuin kuuntelisi ystävysten laulamista omaksi ilokseen.
Levyn kohokohtiin kuuluu ehdottomasti Babylon, psalmia 137 lainaava kappale, joka kävisi virrestä. Muita huippuhetkiä ovat levyn alusta löytyvä Animal Tracks sekä Soft Skin. Tunnelma ei missään kohtaa ole erityisen riehakas, vaikka virsiä ei koko aika laulellakaan. Äänimaailma on enemmän herkkä ja paikoin jopa aavemainen.
Juhlajulkaisun lisäkappaleet ovat kelpo lisä kokonaisuuteen. Liveversiot ovat oivallisia ja osoittavat, että laulu sujuu muutenkin kuin studiossa. Greenwall Sessions -versiot levyn kappaleista eivät kovin suurta lisäarvoa tunnu tuovan, ne lienevät enemmän tosifanien iloksi kuin satunnaisemmalle kuuntelijalle tarkoitettu. Kakkoslevyn lopusta löytyvä uusi kappale Play It Right on kuitenkin helmi, joka kannattaa kuunnella.
Herkän folkmusiikin ja a cappella -laulun ystäville Mountain Manin debyyttilevy on edelleen suosittelemisen arvoinen.
Mikko Saari
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ursus Factoryn tehtaan takuu yskähtelee – arviossa nelosalbumi IO
LEVYT | Jussi Pelkosen ja Aleksi Ripatin muodstaman Ursus Factoryn taipumus polveilla ei tuota tällä kertaa pelkkää plussaa.
The Nationalin yllätyslevy seisoo omin jaloin keväisen sisaruksensa rinnalla – arviossa Laugh Track
LEVYT | Kiireetön ja rosoisen toteava laulu, kuulaat, pehmeän tumahtavat lyömät ja taidolla ylläpidetty jännite leimaavat yhdysvaltaisyhtyeen soljuvaa kymmenettä albumia.
Janne Westerlund sooloilee vihdoinkin suomeksi – arviossa Talvikaravaani
LEVYT | Talvikaravaanin taiten rakennettu vähäeleinen hypnoosi leimaa trion soittoa ja pohjustaa toimivasti Janne Westerlundin toteavaa tarinointia.
Radiopuhelimet louhii keinuvalla lanteella – arviossa uusi Radiopuhelimet-albumi
LEVYT | Oululaisyhtyeen energinen tapa rullata säröisiä pohdiskelujaan pitää lipun korkealla, vaikka kaikki menisikin päin helvettiä.