Toni-Petri Ruotsalaisen TOTEM-näyttelyssä pohditaan digitaalisuuden vaikutusta luontosuhteeseen

29.04.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuva: Jari Mänttäri. Teoskuvat: Toni-Petri Ruotsalainen

KUVATAIDE | Salon Taiteilijaseuran ylläpitämässä Galleria Joutsenessa on avautunut tamperelaisen Toni-Petri Ruotsalaisen näyttely, jossa pureudutaan siihen, miten digitaalisten valokuvien paljous muokkaa asenteitamme suomalaiseen luontoon.

Toni-Petri Ruotsalainen: TOTEM. Galleria Joutsen Salossa 21.5.2025 asti.

Toni-Petri Ruotsalaisen TOTEM-näyttely Salon Taiteilijaseuran ylläpitämässä Galleria Joutsenessa koostuu noin 30 öljy- ja akryylimaalauksesta, joiden aiheina on kotimainen luonto, eläimet ja koristekasvit.

Tekniikka, jolla maalaukset on toteutettu. on yhtä tärkeässä roolissa kuin maalausten aiheet. Kauempaa katsoessa maalaukset jäsentyvät esimerkiksi suden, huuhkajan ja puutarhadahlian kuviksi. Lähempää tarkastellessa ne hajoavat väritäplien massoiksi ja aihe katoaa. Tämä johtuu siitä, että Ruotsalainen on hahmotellut pääaiheen lattasiveltimen lyhyillä, pistemäisillä vedoilla ja usein tausta on toteutettu pidemmin vedoin. Efekti jäljittelee digitaalisia kuvia, pikseleitä.

Ennen 1800-luvun loppupuolta kuvataiteessa oli vallalla käsitys, että maalauksen kaikki kohdat on toteutettava yhtä yksityiskohtaisesti. Tämä normi muuttui sittemmin muun muassa impressionistien työn myötä ja valokuvauksen yleistymisen johdosta: kuvataiteilijat kiinnostuivat siitä, miten valokuvatessa voitiin valitsemalla eri tarkkuusalueita kuvaan saada luotua fokus ja epätarkempia, pehmeämpirajaisia alueita.

Ennen 1800-luvun loppua oli toki poikkeuksia: esimerkiksi Johannes Vermeerin kuuluisa maalaus Turbaanipäinen tyttö on kauttaaltaan pehmeärajainen, kuin epätarkassa fokuksessa. Vermeerin tekniikkaa on tutkittu ja on selvinnyt, että efekti on saatu aikaan siten, että tuoretta maalia ja jo maalatun, mutta ei vielä täysin kuivuneen alueen maalia on sekoitettu toisiinsa. On todennäköistä, että Vermeer on tämän tekniikan valinnalla halunnut tuoda esiin omaa mestaruuttaan illuusioiden luojana: lähempää tarkasteltuna maalauksen värien rajat liukenevat toisiinsa ja sen ansiosta yksityiskohdat hajoavat eri sävyisiksi vedoiksi, taiteilijan kädenjäljeksi.

Photo 16.1.2021, 15.46

Bubo bubo, öljy kankaalle, 2016.

Ruotsalainenkin on optisten illuusioiden luoja. Hänen tekniikkansa on kuitenkin sellainen, että sen äärellä ei koe vanhojen mestarien maalausten äärellä koettua ihmetystä siitä, miten kaikki on toteutettu. Se, miten kuva rakentuu, on tarkasti näkyvissä. Kuva-ala koostuu geometrisesti jäsentyvistä, eri pituisista vedoista, jotka erottuvat selkeästi toisistaan – aivan kuten digitaalisten valokuvien pikselit.

Ruotsalaisen mukaan yksi teos voi koostua kymmenistätuhansista lattasiveltimellä toteutetuista täplistä. Impressionistien hetken vaikutelmia tavoittelevat vauhdikkaat vedot tuntuvat Ruotsalaisen säntillisen työskentelyn rinnalla aistikkailta ja tenhoavilta. Ruotsalaisen tarkoituksena on kuitenkin muu kuin välittää tunnelmia tai tuoda esiin taiteilijan virtuositeettia. Näyttelyn teosten pintojen lähitarkastelussa paljastuva näyttöpikselien toimintaa imitoiva ”laatikkoleikki” linkittyy digitaalisuuden ja olennaisten ympäristösuhteidemme välisiin kysymyksenasetteluihin.

lupusII

Lupus III, kollaasi ja öljy kankaalle, 2024.

Joissakin maalauksissa on hyödynnetty myös kollaasitekniikkaa, kuten teoksessa Lupus III. Maalauksen pohja koostuu ilmeisesti paperisista ompelukaavoista. Merkintöjen seassa erottaa saksankielisiä sanoja, kuten Tasche ja Ärm. Kaukaa katsottuna teosten kollaasimaisuutta ei erota. Lähempää teoksia tarkastellessa kollaasi vahvistaa maalauksen luonnetta jonakin rakennettuna, illuusiottomana pintana.

Medioitunut maailma ja petoviha

Näyttelyn taustalla on taiteilijan ajatus siitä, miten ihmisten luontosuhde nykyään rakentuu suurelta osin välineellisesti ja keinotekoisesti. Useimmat ovat nähneet vaikkapa suden, karhun tai huuhkajan vain kuvissa. Näyttelyssä tematisoituu etäisyyden merkitys luontosuhteen rakentumisessa. Ruotsalaisen maalauksia tarkastellessa tulen pohtineeksi, miten asioiden tarkastelu etäältä ei aina tuo niihin tarvittavaa kriittisyyttä. Läheltä tarkasteltuna samat asiat voivat paljastua mielen konstruoimiksi epätotuuksiksi. Toisaalta läheltäkään ei aina hahmota koko totuutta.

cerasusII

Cerasus III, öljy levylle, 2025.

Ruotsalaisen näyttely pureutuu aina ajankohtaisiin suomalaisen luontosuhteen paradokseihin. Pikselimassoiksi paljastuvien teosten äärellä ajattelen sitä, miten median alati kiihtyvä uutistuotanto siitä, missä suurpetoja on viimeksi nähty, voi vaikuttaa ihmisten ajatuksiin ja asenteisiin.

Muistan nähneeni aiheen tiimoilta hiljattain kyseenalaistavan kolumnin, johon vastattiin, että näköhavainto suurpedosta ihmisasutuksen liepeillä on aina uutinen. Voi kuitenkin kysyä, vahvistaako esimerkiksi suden liikkeiden äärimmäisen tarkka seuranta siihen kohdistuvia pelkoja ja kovia asenteita. Digitaaliset sudet tuntuvat kansoittavat koko maan.

ursus arctos

Ursus arctos, öljy levylle, 2017.

TOTEM on tärkeä puheenvuoro suomalaisen luontosuhteen saadessa yhä uusia, kapitalistisen logiikan sanelemia muotoja. Tuota logiikkaa noudattaa myös uutistuotanto. Valokuva ja digitaaliset välineet ovat tärkeitä työkaluja, kun vaikeasti havaittavia asioita halutaan saattaa laajemman yleisön tietoon.

Myös oma luontosuhteeni rakentuu paljolti valokuvien varaan. Teen eettisiä päätöksiä sen perusteella, mitä ja miten kuvat esittävät. Ruotsalaisen näyttely toimii piikkinä kaikkiin suuntiin: sekä kehäkolmosen ulkopuolella asuvat ”petovihaajat” että kaupunkikeskuksissa elävät ”luonnonsuojelijat” voivat yhtä lailla rakentaa maailmankuvansa pitkälti digitaalisten välineiden luomien todellisuuskuvien pohjalta. Etäisyys ja läheisyys siihen nähden, mistä on puhe, ei medioituneessa maailmassa enää kerro välttämättä siitä, kuinka todenmukainen tilannekuva on.

Kirsi Uusitalo

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.